ATRAKTIVNI PROGRAM

Spektakl u centru grada: Balerine ispred HNK plesale okružene tramvajima, djecom, psima i šetačima

Rieka Suzuki, Takuya Sumitomo. 
 Ronald Gorsic/Cropix
U petak je nastupila plesna trupa Angelina Preljocaja te portugalska kraljica fada Ana Lains, a u subotu su izvodile baletne točke

Iako je festival Ljetne večeri Hrvatskoga narodnog kazališta u cijelosti zamišljen kao niz priredbi naših umjetnika, počeo je 4. lipnja s dvije međunarodne atrakcije. Treba vjerovati da je i to nastavak djelovanja intendantice Dubravke Vrgoč koja je od početka prvoga mandata, zahvaljujući svom inozemnom ugledu, uvela niz koprodukcija ili samostalnih nastupa svjetski uglednih ansambala ili pojedinaca. Korist je uvijek bila obostrana, naročito za publiku koja je nakon duljeg vremena stekla uvid u dio suvremenog kazališnog svijeta.

image
Dubravka Vrgoč, Paula Leal da Silva.
Ronald Gorsic/Cropix

Međunarodni gosti

Korona je sve to na neko vrijeme zaustavila, no stvarnost se ipak polako vraća u normalu, pa i u našu nacionalnu kuću koju ni pandemija nije uspjela zaustaviti. Nakon sezone u kojoj se na različite načine na sceni stalno nešto zbivalo, festival Ljetnih večeri kruna je napora, znanja i volje koje HNK s današnjom upravom ulaže u nastavak dobrih godina.

Na samome početku festivala u istoj večeri međunarodno slavni gosti:, najprije plesna trupa karizmatičnog koreografa Angelina Preljocaja, a zatim i recital portugalske kraljice fada Ane Laíns. Jedno bolje od drugog, popraćeno ushitom brojne publike koja se sjatila pred kazališno pročelje, jednu od zasigurno najljepših prirodnih scenografija.

image
Urbana grupa Plesne intervencije izvodi ulomke iz koreografija Angelina Preljocaja.
Ronald Gorsic/Cropix

O francuskom nekad plesaču, a danas koreografu albanskoga podrijetla Angelinu Preljocaju i naša publika puno zna iz njegovih prijašnjih koreografskih radova u Hrvatskom narodnom kazalištu. Sasvim neobičan, toliko različit od svih suvremenih koreografa, on uvijek priča neku priču oblikovanu kombinacijom zaodjevenih baletnih koraka i modernog pokreta, uvijek ga vodi pomno odabrana glazba, ali priča nikad nije doslovno narativna, osjetilna je i, što je najvažnije, svakom razumljiva. Pa i onima koji nisu poklonici suvremenog plesa. Dio njegove trupe koja je gostovala u Zagrebu pod egidom Francuske veze zove se G.U.I.D - Grupe Urban d' Intervention Dansee, dakle Urbana grupa plesne intervencije, kojoj su se uz osam plesača pridružili i naši članovi baleta HNK Atina Tanović i Drew Benjamin Jackson. Kaleidoskop ulomaka iz Preljocajeva repertoara, u kojem se našla i zagrebačka "La Stravaganza", obuhvatio je niz segmenata na glazbu Vivaldija, Erica Satiea, Marca Khannea, elektronski pomak, sve do Schubertova "Zimskog putovanja", kao ulančana kompozicija zajedničke energije koja jest disciplinirana i besprijekorno ujednačena, no istodobno i posve oslobođena konvencionalnosti. Preljocajeva trupa stigla je u Zagreb u sklopu međunarodne suradnje s Francuskim institutom

Cantora Colorida

Zarazna energija, ali drugačijeg tipa prštala je i iz nastupa portugalske pjevačice Ane Laíns u programu " Mátria língua - Materinski jezik". Zovu je "Cantora Colorida" jer u glasu nosi sve boje svoje zemlje prepune glazbe i poezije. Ona nastavlja tradiciju svojih slavnih prethodnica pjevajući i nostalgični fado, ali i drugačije pjesme koje živim ritmovima i refrenima pozivaju publiku na sudjelovanje. Ana Laíns rođena je animatorica. Elokventna, lijepa, elegantna, ispunjava cijeli prostor virtuoznim glasom, ali i sceničnošću, stalno je u pokretu, vidi se koliko joj je stalo do interakcije s publikom, pa su neki, na čelu s portugalskom veleposlanicom, i zaplesali! Partneri, a ne samo glazbena kulisa su tri prvorazredna glazbenika: pijanist i skladatelj Paulo Loureiro, harmonikaš Carlos Lopes i Bruno Chaveiro s dvanaestožičanom portugalskom gitarom, tradicionalnim glazbalom usko povezanim s fadom. Osim energije, Ana Laíns ima i neuobičajenu izdržljivost. Pjevala je gotovo dva sata bez prekida!

image
Baletne Vježbe pod vodstvom Leonarda Jakovine
Ronald Gorsic/Cropix

Druga festivalska večer pripala je našima. Klasični balet na platou travnjaka s pogledom na Muzej za umjetnost i obrt već je prošlo ljeto izazvao veliko zanimanje publike. Nije baš svakodnevni prizor vidjeti balerinu-labudicu u prirodi, okruženu tramvajima, dječicom koja su tek prohodala, psima, šetačima, a zastao je i jedan djelatnik gradske Čistoće sa svojim kolicima, pa i Glowo biciklist. Pitoreskno, demokratično, edukativno, umjetnost svima, od kojih će neki zacijelo postati i dijelom stalne kazališne publike.

A dok se čekala labudica, ravnatelj baleta HNK Leonard Jakovina vodio je s dijelom ansambla baletne vježbe jer se pokazalo da ljude jako zanima što se sve zbiva iza zastora gotove predstave. U baletu je to pravi rudarski rad, stalne vježbe, litre znoja i tko zna koliko potrošenih papučica. Zato kapa dolje onima koji su zbog korone najviše stradali ne igrajući, ali su zadržali kondiciju.

Projekt mladih

I konačno je stigla bijela labudica iz "Labuđeg jezera" Čajkovskog, eterična Rieka Suzuki s partnerom Takuyom Sumimotom, oboje izvrsni u velikom Pas se deuxu iz drugoga čina. A nakon toga ekskluziva za "uličnu publiku", veliki prizor iz drugoga bijelog čina "Giselle" A. Adama koja se tek premijerno priprema za početak nove sezone s glasovitim koreografom Joseom Carlosom Martinezom. Vidjeli smo idealni trio glavnih protagonista Ivu Vitić Gameiro kao Giselle, Guilhermea Gameira Alvesa kao Alberchta i glavnu vilu Mirthu Natalie Kosovac, premda će biti još solističkih kombinacija. Ansambl vila dobio je pljesak za ukršteni prohod na jednoj nozi i sva je prilika da će jedno od najstarijih baletnih djela biti nova uspješnica.

Nakon baleta povratak pred kazališno pročelje i početak jednog iznimno važnog projekta. Studenti solo pjevanja obližnje Muzičke akademije izveli su skraćenu verziju "Ljubavnog napitka" G. Donizettija pod mentorstvom prof. Giorgia Suriana, uz glasovirsku pratnju Lane Bradić. Bilo je pitko, vedro, odlično uvježbano, prirodno odigrano, sjajan potencijal mladosti koja je sigurno budućnost kuće pred kojom se predstavila. Među svima duhoviti Nemorino zvonkog tenora Filipa Filipovića, zaigrana i muzikalna lijepog i spretnog soprana Stefani Pijetlović, dva dublja glasa baritona Benjamina Šurana i basa Mihe Bolea koji će se još zazreliti, ali su sceničnošću već spremni za kazalište, i izvrsno režiran te precizno uvježban kvartet veselih soprana Tene Lončarević, Barbare Pijetlović, Nele Katalinić Mlinar i Dee Qivlaku. Projekt mladih nastavit će se na festivalu s još tri produkcije: "Don Pasqualeom", "Figarovim pirom" i operetnom večeri.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 17:57