Ljetni festivali

Ugostit će 75 posto publike. Nema bojazni, među antivakserima je najmanje kulturnjaka

Na Ljetnim igrama dogodit će se dvije dramske premijere: ”Van sebe” Nataše Rajković i Ivana Penovića te adaptacija romana ”Glava lava” Ivana Salečića, u režiji Aide Bukvić
 Tonci Plazibat/Cropix
Dubrovačke igre daju dvije dramske premijere, u Splitu je atrakcija "Pop misa" Tončija Huljića a na Brijunima Ionescov "Nosorog"

Pandemijski pritisak jenjava toliko koliko cijepljenost raste. Turizam je dakle, a s njim i kultura, ovisan o zdravom razumu više negoli ikad. Kako situacija zasad diktira, programi naših ljetnih teatarsko-muzičkih festivala ugostit će 75 posto publike od punoga kapaciteta.

Dubrovnik, grad čije su proračunske rezerve inače pozamašne, nada se mnogo boljoj sezoni nego što je bila lanjska. Gradonačelnik Mato Franković otvoreno se suprotstavio antivakserima, a bilo bi očekivano da je među njima najmanje kulturnjaka. Doista, sloboda misli i svijest o zajednici trebali bi krasiti prije svega umjetnike i njihove goste. Biti antivakser iz perspektive umjetničke jednako je biti fašist ili tupan ili ohola budala, samozaljubljen bez pokrića.

Bilo kako bilo, Dubrovačke ljetne igre daju ove sezone dvije premijere. Prva, u utorak, 13. srpnja u 21.30 sati, u Lazaretima, zaigrat će predstava "Van sebe", autorski projekt Nataše Rajković i Ivana Penovića, mladog redatelja kojega posljednjih nekoliko godina rado pratimo u njegovu razvoju. Natašu Rajković pamtimo po dugogodišnjoj suradnji s redateljem Bobom Jelčićem, koji je u međuvremenu nastavio samostalan rad, uglavnom se vrteći u krugu starih ideja i postupaka, a Nataša Rajković je eto uzela stanku. Sad radoznalo iščekujemo taj njezin, obično se kaže, povratak na veliku scenu, kako u Dubrovniku, tako i u Zagrebu i drugdje. Ovdje igraju Nikša Butijer, Nataša Kopeč, Romina Tonković, Suzana Brezovec i Pavle Vrkljan, a tema te organizirane improvizacije jesu migracije. Predstava se daje u sklopu projekta Luka sanjara, znači na djelu je zajednički kulturno-umjetnički pothvat triju različitih organizacija iz Hrvatske, Slovenije i Srbije, a koji se bavi iskustvom bivanja migrantom, pozitivnim utjecajem migracija na razvoj pojedinih kulturno-društvenih i ekonomskih okruženja te odnosom među terminima (i konceptima) "građanin Europe" i "migrant". Kostime kreira mlada Ana Mikulić a svjetlo je dizajnirao Elvis Butković.

Gundulići u fokusu

Druga ovoljetna premijera, odnosno praizvedba na Igrama, "Glava lava", zaigrat će 20. kolovoza na igralištu pod Minčetom. Posrijedi je adaptacija romana Ivana Salečića, poznatog zagrebačkog novinara i pisca dalmatinskih korijena, koji je radnju smjestio u Dubrovnik, a u fokusu je obitelj Gundulić. Režira Aida Bukvić, a roman je prilagodila za scenu Marijana Fumić, njezin izgled kreira Ivo Knezović, kostime Mirjana Zagorec a glazbu piše Maro Market. Igraju Doris Šarić Kukuljica, Jadranka Đokić, Iva Kraljević, Glorija Dubelj, Maro Martinović, Branimir Vidić Flika, Dražen Šivak, Romano Nikolić i Marin Klišmanić.

Ravnatelj 67. Splitskog ljeta, koje počinje 14. srpnja, Srećko Šestan isto se nada visokoj procijepljenosti i aktera i gostiju, pa nudi i besplatne ulaznice cijepljenima. Program festivalski odvija se na tradicionalnim atraktivnim lokacijama na otvorenom, na Sustipanu, Kaštilcu i drugdje, a počiva na opernim produkcija, a i brojnim dramskom gostovanjima, baletnim predstavama, dramskim, te izložbama. Najviše pozornosti privlači Pop misa, projekt Tončija Huljića, koji je povezao žanr popa s liturgijskim misnim tekstom na latinskom jeziku. Praizvedba te predstave, pod naslovom "Misa Mediterana", održat će se u četvrtak, 5. kolovoza u 21 sat u Galeriji Meštrović. Kad je posrijedi dramski program, nema čega nema, što se kaže. Najviše je produkcija domaćih, Splitskog HNK, a mnogo je i gostujućih predstava.

Ionesco na Brijunima


Kad je posrijedi pandemijsko okružje, lani se u najdelikatnijoj poziciji našlo brijunsko Kazalište Ulysses, budući da je izolirano na otoku, pa svaka eventualna zaraza obustavlja cijeli program. I ondje su umjetnici cijepljeni te je ovogodišnji program, a kreće dvadeset i prvi put, sigurniji. Festival se otvara tradicionalnim koncertom Rade Šerbedžije i Zapadnog kolodvora, u petak, 16. srpnja, a kad je posrijedi dramski program, praizveden će biti u nas, koliko znam, još neisproban dramski tekst Eugènea Ionesca "Nosorog", u subotu, 31. srpnja, s polaskom broda iz Fažane u 20.30 sati. Režiju, kao i uvijek na Brijunima, priprema Lenka Udovički, a dramaturgiju radi Željka Udovičić Pleština, po prijevodu Vjenceslava Kapurala. Glazbu skladaju Nigel Osborne i Davor Rocco, a scenu pravi Zdravka Ivandija Kirigin. Igraju Bojan Dimitrijević, Mladen Vasary, Damir Šaban, Dado Ćosić, Deni Sanković, Anja Sabol, Tonka Mršić, Gala Nikolić, Martin Grđan, Vanda Velagić i Rok Juričić. Ionescov tekst poprilično jest neproničan, ali i potencijalno duhovit, a nosorog, odnosno nosorozi, jesu metonimije za rastuću glupost. Ovdje bi se čak moglo kazati da su sinonimi za već spomenute antivaksere i sličnu ambiciozno tupu čeljad, koja vlastitu narcisoidnost pretpostavlja bilo čemu živome.

Osim glavnih, takozvanih morskih, nizat će se ovo ljeto u Hrvatskoj još gotovo nepregledan niz festivala i praktički ne postoji gradić ili grad, i na obali i na kontinentu, koji nema svoj ljetni festival. Tako da i oni koji ne mogu ili ne žele putovati, neće ostati uskraćeni za takozvanu duhovnu hranu. Dakako, cijepljenje naprijed, a ostali - stoj. Njima kultura i nije potrebna.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. veljača 2024 21:18