Kvadratura

Boris Greiner: Kroničar domaće umjetničke scene dosad je napisao više od 400 likovnih kritika

Greinera znamo kao kao grafičkog dizajnera, performera, filmskog autora, književnika, jednu polovicu čudesnog umjetničkog dua pod imenom Greiner&Kropilak. A prije svega bio je - urar

Ivan Posavec
U Atelijerima Žitnjak upravo je predstavljen deveti svezak njegovih "Osvojenih područja" u kojem su ukoričene kritike iz 2021. godine

U posljednjih 15 godina napisao je više od 400 likovnih kritika. Koje je ukoričio u devet knjiga koje sve nose isti naziv (ali drugi broj) - "Osvojena područja". On je Boris Greiner, a persona likovnog kritičara tek je jedna od njegovih brojnih umjetničkih inkarnacija. Upoznali smo ga do sada kao grafičkog dizajnera, performera, filmskog autora, književnika, a najslavnija je vjerojatno ona njegova dionica kada je sa Stanislavom Habjanom činio čudesan umjetnički duo pod imenom Greiner&Kropilak. A prije svega bio je - urar.

Greiner je likovne kritike počeo pisati 2005. godine za emisiju "Triptih" Trećeg programa Hrvatskog radija, a na poziv urednice Eveline Turković. Prvi svezak "Osvojenih područja" obuhvaća kritike objavljivane u razdoblju od 2005. do 2011. godine, a drugi sljedeće četiri godine, zaključno s 2014. Knjige su potom počele izlaziti u redovnom, godišnjem ritmu. A aktualni, svezak broj devet, upravo je predstavljen u Atelijerima Žitnjak, gdje Greiner posljednjih nekoliko godina i sam ima atelje i vrlo je aktivan u tamošnjoj umjetničkoj zajednici.

Svako "Osvojeno područje" prilika je za novi performans; tako je Greiner jedan svezak promovirao na konferenciji za novinare odgovarajući na pitanja iako novinara nije bilo, jednom je to bila svirka, drugi put film, a ove je srijede na Žitnjaku svezak s likovnim kritikama izložaba održanim u 2021. godini promoviran audio putem - svi protagonisti kritika za tu su priliku snimili svoje izjave.

Osvojena područja ozbiljan su projekt - jednog će se dana na temelju njih vjerno moći iscrtati zemljovid zagrebačke (a i šire) scene suvremene likovne umjetnosti u prvim desetljećima 21. stoljeća. A mislim da to i jest Greinerova namjera. Biti kroničar rada svojih prijatelja i poznanika (jer scena je ipak mala i svi se poznaju). A njegove kritike su detaljne u opisima, bez kompliciranih teorijskih uvida, no vrlo vjerne u prenošenju doživljaja.

19. travanj 2024 06:40