10 najboljih knjiga

Od banijskih pjesnika, do kineskih, preko Anne Carson i nazad, to može samo Miroslav Kirin

Miroslav Kirin

 Ronald Gorsic/Cropix
Izbor Karoline Lisak Vidović: Knjige koje iziđu pred kraj godine često budu zaboravljene u pregledima. To se ne smije dogoditi s knjigom Stanislava Habjana ‘Car je gol na kiši‘

1) Miroslav Kirin

Nezavršeno putovanje - čitanka iz suvremene kineske poezije

Hrvatski P.E.N. Centar

Dok se još nije slegla hvalospjevna prašina oko Banijske književne antologije koju je ostvario zajedno s dr. Borisom Vrgom, Miroslav Kirin dobio je ove godine Nagradu "Fran Galović" za svoju zbirku "Babanija", ali i objavio knjigu koja se temelji na njegovu dugogodišnjem čitanju i dubinskom poznavanju suvremenog kineskog pjesništva. Pjesme dvadeset i dvoje pjesnikinja i pjesnika preveo je s engleskog u dogovoru s prevoditeljima tih autora, a nekoliko je pjesama preveo s kineskoga. Knjizi je dodao i instruktivan predgovor za razumijevanje konteksta toga nama odsad više ne tako udaljenog pjesništva. Od banijskih pjesnika, do kineskih, preko Anne Carson i nazad, to može samo Miroslav Kirin.

image

Miroslav Kirin
Nezavršeno putovanje - čitanka iz suvremene kineske poezije Hrvatski P.E.N. Centar

2) Andrijana Kos Lajtman

Poetski napon smrti: Od kritika do tišine

Naklada Ljevak

Ideju za tu knjigu profesorica sa zagrebačkog Učiteljskog fakulteta Andrijana Kos Lajtman dobila je proučavajući poeziju Darka Cvijetića, ostavši zadivljena načinom na koji raspisuje temu smrti. Osim njegova opusa, autorica analizira i pjesnička djela A. B. Šimića i Jure Kaštelana. Da knjiga obogaćuje našu znanost o književnosti i interpretaciju biranih pjesničkih diskursa profinjenim stilističkim čitanjima i teorijski utemeljenim uvidima, potvrdio je i Krešimir Bagić, a Marina Protrka Štimec primjećuje da autoričine analize mjestimično otkrivaju i dosad neosvijetljena mjesta opusa naših pjesnika. Izlazak knjige nesretno se poklopio s vremenom u kojem je smrt opet postala europska stvarnost.

image

Andrijana Kos Lajtman
Poetski napon smrti: Od kritika do tišine
Naklada Ljevak

3) Stanislav Habjan

Car je gol na kiši

Petikat

Knjige koje iziđu pred kraj godine često budu zaboravljene u pregledima bilo koje godine. To se ne smije dogoditi s ovom knjigom, posebice jer je djelo autora koji nije dio književnog mainstreama, pa je moramo pažljivo čitati, iako on vjerojatno uživa u svojoj umjetničkoj neuhvatljivosti. Dojam Katarine Mažuran da je njome Habjan napisao ključnu, najiskreniju knjigu svojeg života nije netočan. Baš se takvom čini, iako nam svestrani umjetnik poručuje da nije sve kako se čini. Mozaik dokumentarnog i fiktivnog, sjećanja i razmišljanja, pun poezije i humora povezan osobnim pogledom na umjetnost i onim što ona može značiti u našim životima. Gledanje, slušanje Habjanovih projekata, čitanje njegovih knjiga avantura je kojoj se treba samo prepustiti.

image

Stanislav Habjan
Car je gol na kiši
Petikat

4) László Krasznahorkai

Povratak baruna Wenckheima

Naklada OceanMore, prijevod Viktorija Šantić

Crna, apsurdna satira o provincijskom mađarskom životu sumanuta ritma autorove hipnotičke rečenice, ujedno je i apokaliptična i humoristična. Ostarjeli barun vraća se nakon četiri desetljeća iz Buenos Airesa gdje je nagomilao kockarske dugove u rodno mjesto u mađarskoj provinciji. Pamćenje mu je maglovito, a bogatstvo nepostojeće. Mještani to ne znaju i kane ga dočekati kao da je heroj i spasitelj. Toliko živopisnih karaktera i suludih situacija, tema i motiva; sjajan lik Profesora koji želi iskorijeniti misli iz svojeg uma, a što to više nastoji, tim više dolazi do brojnih spoznaja. Sveobuhvatni presjek današnjeg svijeta dotiče sva velika pitanja, sve naše gluposti, apsurde, strahove i nevjerice. Napomena: samo za neustrašive čitatelje.

image

László Krasznahorkai
Povratak baruna Wenckheima
Naklada OceanMore, prijevod Viktorija Šantić

5) Nataša Govedić, Hana Lukas Midžić (ilustracije)

Zlice i vilice

Fraktura

Nataša Govedić piše prozu, kritičku prozu, analitičku prozu, a od ove godine znamo - i poeziju. Sukladno erudiciji, ali nadasve kreativnosti, objavila je zaigranu zbirku u kojoj se bavi fenomenom zla, skovavši termin - zlobro. Na inovativan način otvara bitne i teške teme, društveno-političke neuralgije, uz puno čuđenja i zaigranosti. Autorica jednostavno brani "temeljno ljudsko pravo na hranu i cvrkutanje", ističući u skladu sa svojom apartnom pozicijom u odnosu na hrvatski poetski Parnas - "kakav bellum nobel,/ kakve nagrade// imaš li redak ispisanog teksta/ to je jedino pitanje". Nataša Govedić voli da poezija djeluje na čitatelje tako da nakon posljednjeg pročitanog retka još par sekundi ne radimo ništa drugo. Poslušati je.

image

Nataša Govedić, Hana Lukas Midžić (ilustracije)
Zlice i vilice
Fraktura

6) Almin Kaplan

Kućni ljudi

Buybook

U estetski dotjeranoj, novoj biblioteci Dnevnika urednika Semezdina Mehmedinovića izišao je niz knjiga posvećenih intimi svakodnevnog života pisaca, s dodatkom na kraju, praznim listovima na kojima čitatelji mogu ispisivati svoje dnevničke bilješke i sudjelovati u nadopisivanju naših ustvari zajedničkih života. Kaplan ispisuje svoju/našu intimu u kojoj se ne događa ništa posebno: život s djecom i suprugom, gledanje televizije, čitanje, spavanje, rad u vrtu, briga za roditelje. Podsjeća nas da nam ne trebaju velike teme da bismo vidjeli kako je život velik. Prije odlaska na spavanje čita Cesarića i zapisuje da će njegova nepretenciozna poezija nadživjeti mnoge velike pjesnike koji su se hrvali sa smislom i besmislom. Isto su takvi i "Kućni ljudi", ljekovito nepretenciozni.

image

Almin Kaplan
Kućni ljudi
Buybook

7) Ivica Prtenjača

Kino Sloga

VBZ

U pričama ispričan život, to je radila još Šeherezada, ali ne ovako. U 37 kratkih, autor oživljava svoje djetinjstvo, njegove ljepote i strahove, i odrastanje u skromnoj i vrijednoj obitelji. Lirske priče, često su duhovite, kako samo Prtenjača zna, opisuju nam emotivnog, povučenog neprivilegiranog dječaka svjesnog da je malo drukčiji od drugih. U prvom planu su osjećaji i intima; događaji su tu samo da bi ih prenijeli. "Imao sam trinaest godina i vjerovao da će me knjige spasiti od svega", kaže pripovjedač. Dobro da još u to vjeruje. Knjiga zbog koje mi je jasno da Prtenjača svoju kuglu nije nikada pustio, i dobro je da je tako. Lijepo je.

image

Ivica Prtenjača
Kino Sloga
VBZ

8) Helena Sablić Tomić

Kartografija ljubavi: Dunavom

Naklada Ljevak

Knjiga neobične strukture, s pozivom na nastavak priče izvan njezinih korica - svatko od čitatelja može u njoj upisivati svoja iskustva. O ljubavi prema putovanju, čitanju, ljubavi muškarca i žene, ali i o Dunavu kao metafori ljubavi. Žanrovski hibrid između putopisa, knjige eseja i ispovijesti između kojih tekst meandrira poput rijeke, u kojemu autorica povezuje svoje čežnje i misli s poviješću, umjetnošću i prirodom. Slijedeći tok rijeke, od izvora do ušća, autorica promišlja ljubavne tokove, od susreta i zavođenja, pa do iskustava ljubomore i tuge, do prolaznosti i propadanja. Iza svakog poglavlja dodan je QR kod putem kojeg se može poslušati glazba Franza Lista.

image

Helena Sablić Tomić
Kartografija ljubavi: Dunavom
Naklada Ljevak

9) Žarko Paić (urednik)

Kafka danas: mistika zakona i labirint slobode

Litteris

Jedan od najvećih klasika svih vremena, čija su djela opsegom puno manja od literature koja je napisana o njoj, pisac je koji je, iako je umro 1924., opisao kako se mi osjećamo danas. On je svuda oko nas, još živimo u svijetu koji je on opisao i zato nikada ne možemo biti dovoljno zahvalni Maxu Brodu što je sačuvao Kafkinu rukopisnu ostavštinu protivno piščevoj želji. Sto i trideset godina od njegova rođenja objavljen je zbornik s esejima o njegovu djelu velikih filozofa i intelektualaca kao što su Hannah Arendt, Walter Benjamin, Maurice Blanchot, Walter H. Sokel, Ingeborg C. Henel i Žarko Paić.

image

Žarko Paić (urednik)
Kafka danas: mistika zakona i labirint slobode
Litteris

10) André Gide

Dostojevski

Disput, prijevod Damjan Lalović

Uvijek je poslastica čitati kako jedan veliki pisac čita drugoga. U vremenu kulture otkazivanja s početka 21. stoljeća, knjiga koja je početkom 20. stoljeća rehabilitirala ruskog klasika pred francuskim čitateljstvom koje ga je često držalo "nerazumljivim čudovištem". Da Dostojevski nije čudovište, nego da je njegovo djelo čudo, dokazivao je svojim predavanjima André Gide. Uspoređuje Dostojevskog s Rembrandtom i naziva ga "umjetnikom sjene". Pokazuje koliko su pisma Dostojevskog dragocjen uvid u piščev kreativni proces. S puno citata prodire u njegov opus posvećen mračnim stranama ljudskog bića, etičkim i filozofskim pitanjima, idejama koje je izražavao kroz likove. Pronicljivo primjećuje da je u književnom djelu najvažnije ipak ono što je neiskazano.

image

André Gide
Dostojevski
Disput, prijevod Damjan Lalović

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 16:02