PIŠE NENAD POLIMAC

PREMIJERA BESSONOVE 'LUCY' Hollywood danas udvara ženama kao što se nekad nastojao dopasti tinejdžerima

‘Lucy’ je neobičan proizvod: akcijski film s puno nasilja kojemu je u središtu snažan ženski lik

Već je ustaljeno pravilo da se tijekom holivudskog ljeta nađe i poneki film za žensku publiku. Lani su to bile “Specijalne agentice”, prije toga “Djeveruše“ i tko zna što sve još ne. Takve je ponude u pravilu bilo malo, jer se računalo da gledateljice može zainteresirati i znatan broj filmova namijenjenih tinejdžerima i zrelijim muškarcima, dakako, samo ako u njima nema previše pucnjave i orgijanja mačizma.

Da se ove godine zbiva nešto neobično pokazalo se već krajem zime, kada se kao financijski najuspješniji film izdvojio crtić “Snježno kraljevstvo“, u kojem su dva najvažnija lika žene, a poznati motiv “poljupca prave ljubavi“ obrnut je naglavce: umjesto krasnog kraljevića obamrlu princezu spašava sestra. U proljeće se kao nova franšiza etablirao film “Različita“, futuristička pustolovna fantazija po uzoru na “Igre gladi“: u njemu su mogli uživati i dečki, jer je akcije bilo na pretek, no ciljna publika bile su tinejdžerice.

‘Muški filmovi’

U to vrijeme stigao je i nastavak filma “300“: original su pretvorili u hit tinejdžeri koji uživaju u žestokim makljažama, a jedini važan ženski lik u njemu bila je supruga kralja Leonide, koja ostaje kod kuće dok joj se muž bori s perzijskim hordama. U nastavku tog mitološkog spektakla ima važna novina: glavni suparnik grčkog generala Temistokla nije Kserkso, nego njegova pobočnica robinja Artemizija (Eva Green), koja je u borilačkim vještinama ravnopravna muškarcima. Očito je u Hollywoodu prevladalo uvjerenje da i “muški“ filmovi moraju imati sastojke koji će privući žene. Većini ljetnih blockbustera junakinja presudno utječe na razvoj radnje. Za razliku od prve trilogije o Čovjeku-Pauku iz prošlog desetljeća, u “Čudesnom Spider-Manu 2“ Emma Stone kao Gwen Stacy ne želi ostati postrani.

44 posto gledatelja žene

Serijal “X-Men“ od samog je početka raspolagao galerijom ratobornih junakinja, pa tako u njegovom ovogodišnjem izdanju “Dani buduće prošlosti“ u najzanimljivije akcijske prizore uključena je Mistique (izvrsna Jennifer Lawrence) za koju je teško procijeniti je li na strani dobra ili zla. “Kapetan Amerika: Ratnik zime“ bio bi pomalo suhoparan da nema Natashe Romanoff, tj. Crne Udovice (Scarlett Johannson), dok u filmu koji je osvježio sumorno holivudsko ljeto, “Čuvarima galaksije“, na plakatima zapaženo figurira Zoe Saldana u borilačkoj pozi: nije to bilo bez vraga, jer su prvog vikenda u američkim kinima 44 posto posjetitelja bile žene.

Odmah nakon najvećeg ljetnog hita “Transformeri 4“ po bruto zaradi plasirala se “Gospodarica zla“ s Angelinom Julie i Elle Fanning: muški likovi u tom su filmu gotovo zanemarivi, sve je usredotočeno na naslovnu čarobnicu i princezu koju je ona proklela. Također, “poljubac“ prave ljubavi ne daje muškarac nego žena. Najprofitabilniji pak film proteklih mjeseci je melodrama “Krive su zvijezde“, opet sa Shailene Woodley: koštao je skromnih 12 milijuna dolara a utržio u svjetskim kinima više od 280 milijuna, što je uvjerljivo najbolji odnos uloženog i zarađenog. Ciljna publika? Dakako žene.

Plaćeni ubojica

Hollywoodu su donedavno najvažniji bili tinejdžeri, a danas su to gledateljice: nekoć je seksizam bio sveprisutan, danas je gotovo nepoželjan, jer ga žene ne podnose. Vremena Marilyn Monroe kao da su nepovratno prošla.

Priča o preokretu koji se odigrao bila bi nepotpuna bez filma “Lucy“, koji se upravo počeo prikazivati u našim kinima. Nije to holivudska produkcija, film je proizvela francuska kompanija EuropaCorp, a usprkos europskom štihu američka ga je publika odlično prihvatila (dosad je tamo zaradio 115 milijuna dolara bruto i još toliko diljem svijeta): pomoglo je i to što naslovnu ulogu igra popularna Scarlett Johansson, međutim, još više je presudila činjenica da je to potpuno neobičan proizvod, akcijski film s puno nasilja u kojem je u središtu snažan ženski lik. Lucy je u početku studentica koja se zatekla u Tajvanu, tamo mimo volje postala prenositelj droge, ali kada joj se ta stopila s organizmom, stasala je u superiorno biće: u stanju je čitati tuđe misli, zaustavljati metke, vrtjeti ljude u zraku i u trenu svladavati vještine o kojima prije nije imala pojma.

Francuski filmaš Luc Besson posljednja dva desetljeća radi prilično traljave filmove, no sada kao da se vratio u razdoblje kada su ga uvažavali zbog “Velikog plavetnila“ i “Leona - profesionalca“. Zašto za protagonista nije izabrao muškarca? Zato što je još u “Nikiti“ shvatio da je zanimljivije kada žena obavlja tipično muški posao (tj. plaćenog ubojice), a osim toga, kako film ima elemente kozmogonije, bio mu je potreban netko sa sposobnošću rađanja: nije bez razloga riječ “priroda“ ženskog roda.

Šarm filma

Da je “Lucy“ snimljena u Hollywoodu, u tom se filmu ne bi toliko filozofiralo niti bi se tako lako skakalo s pretencioznog u trivijalno, međutim, u tome je njegov šarm. Besson je srušio i predrasudu da publiku ne zanimaju filmovi u kojima žene pucaju i ubijaju (jedino je to dozvoljeno Angelini Jolie): pritom je to samo početna faza njegove heroine, poslije kad ona razvije svoje sposobnosti oružje joj ne treba, dovoljan je mali potez prstom da onemogući protivnika.

Francuz se možda nije svjesno uklopio u novi holivudski trend podilaženja ženskoj publici, ali je to napravio u pravi trenutak: kinematografija kakvu smo poznavali očito više ne postoji.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
03. svibanj 2024 15:58