NOVA ERA U SVIJETU AVIOPUTOVANJA

Luksuzni prvi razred odlazi u povijest?

Široka sjedala, kavijar, jastog i pjenušac, udoban jastučić i topla dekica... Vizija je to prvog razreda u zrakoplovima iz mašte prosječnog putnika.

No, čini se da prvi razred prestaje biti što je nekad bio, sve je manje luksuza, zbog čega je višestruko viša cijena od ekonomske i business klase sve manje opravdana. Smatraju to vodeći svjetski turistički novinari, blogeri iz branše, vlasnici internetskih stranica i društvenih mreža koje povezuju fanatične putnike.

Samo na nekim linijama

U Americi je većina aviokompanija potpuno ukinula prvi razred, osim najvećih poput Uniteda ili Americana, te ostavila samo poslovni. U Europi se luksuzni prvi razred može naći u tek nekoliko prijevoznika, poput British Airlinesa, Swissa i Lufthanse, i to samo na interkontinentalnim letovima, dok ga čak ni France Air nema na svim linijama.

Prošlo je zlatno doba

Nužno je razlikovati klase u avioprijevozu, ekonomska klasa ili “coach” najbrojnija je, najjeftinija i ne uključuje bogznakakve pogodnosti. Druga je razina “bussiness class” koji već ima neke dodatne pogodnosti, poput prednosti pri ukrcaju, bolji obrok, više mjesta za noge. Kod većine aviokompanija ova dva razreda su i jedina. Tako je i s Croatia Airlinesom . No, iznad poslovnog razreda, kilometrima iznad ekonomskog, nalazi se prvi razred, najskuplji i rezerviran za najbogatije putnike. Upravo je taj segmet sada u krizi.

Joe Brancatelli, urednik američke stranice za poslovna putovanja, sažeo je problem u nekoliko riječi.

- Nekada se išlo u prvi razred zbog luksuza koji nudi. Danas je njegova prednost što je manje grozan od ekonomske klase - kaže Joe za NY Times. Zlatno doba prvog razreda trajalo je od 50-ih do 70-ih godina prošlog stoljeća, kada su za putnike prvih razreda kuhali najvažniji chefovi, pila su se najbolja vina, a odvojenost od “običnih smrtnika” bila je čvrsta pregrada, a ne tanka zavjesa kao danas. Posljednjih deset godina u Europi i svijetu pojavljuju se pak niskotarifni prijevoznici, koji uopće nisu predvidjeli prostor za prvi razred već svoje poslovanje baziraju na ogromnoj popunjenosti zrakoplova.

Članak u cijelosti pročitajte u tiskanom izdanju Jutarnjeg lista

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. travanj 2024 10:41