StoryEditor
NA KROVU SVIJETA

‘Ovo je kao da igrate u prvoj ekipi Barcelone i Real Madrida, vrh!‘

Playrix razvija besplatne igre za mobitele, a među njihovim poznatijim naslovima su Township, Fishdom i Gardenscapes

- Moj prvi kompjutor na kojem sam počeo igrati zapravo i nije bio moj, nego od mog prijatelja. Stalno sam ga gnjavio da me pusti da po cijele dane igram na njegovoj kanti jer svoj kompjutor nisam imao. On me je za to vrijeme znao ostaviti samoga u stanu svojih roditelja, koji su s vremenom na mene gledali kao dio pokućstva. Hvala mom najboljem frendu Nevenu koji je me je trpio cijelo to vrijeme - priča nam Dejan Radić, suvlasnik tvrtke Cateia Games, koja je zaslužna što je hrvatska game dev scena u lipnju dobila ozbiljno pojačanje.

Naime, nedavno ju je preuzeo Playrix, jedan od najvećih studija za razvoj računalnih igara u svijetu s više od 2000 zaposlenih.

Playrix u svom međunarodnom studiju razvija besplatne igre za mobitele, a među njihovim poznatijim naslovima su Township, Fishdom i Gardenscapes. Tvrtka ima sjedište u Dublinu i niz podružnica diljem svijeta. Dosad najbliža bila je u Novom Sadu u Srbiji.

Prošle su godine ostvarili prihod od milijardu i pol američkih dolara, uz godišnji rast od 30 posto. Investiranjem i otvaranjem podružnica plan je bio povećati produkciju mobilnih igara s tadašnjih 5 na 16 do 18 naslova godišnje. Playrix Croatia tim, koji im se sada pridružio u Hrvatskoj, trebao bi biti važan korak u tome.

- Cateia Games jedan je od najstarijih domaćih studija za razvoj igara, koji je započeo s radom prije gotovo dva desetljeća - kažu njegovi osnivači Dejan Radić, Ivan Bralić i Krešimir Špes.

Dosad su se uglavnom bavili simulacijama i point and click avanturama za PC i Mac. Nakon preuzimanja, Playrix Croatia je započela izradu nove, besplatne igre za mobitel.

- Na samim počecima sam igrao po cijele dane. Znate da igrate previše kada vam se počinje činiti da vidite health pack i razne druge iteme u stvarnom svijetu. No kasnije, kada smo krenuli ozbiljno raditi na video igrama, pristup samom igranju se u temelju promijenio. Puno sam više počeo opažati strukturu i način na koji je napravljena neka igra, njezine prednosti i mane. S vremenom se takvo kritički i konstruktivno sagledavanje svake odigrane igre pretvorilo u kompleksniju analizu, koju onda puno jasnije možete primijeniti na projektima na kojima radite - govori nam Radić.

image
Dejan Radić, Ivan Bralić i Kresimir Špes, suvlasnici studija za izradu videoigara Cateia games
 
Boris Kovacev/Cropix

Sam skladao i glazbu za igre

I Krešimir Špes volio je igrati igrice, a u jednom trenutku je osjetio poriv da se okuša i u njihovoj izradi, konkretno u programiranju. “Već u osnovnoj školi počeo sam se ozbiljno baviti programiranjem. Zaokupio sam se idejom da razvijam vlastiti engine i strukturu programskog koda za igru, nešto što je interaktivno, nešto što će moj kod upogoniti i oživjeti tu grafiku i priču”, kaže nam Špes.

Dok su se kao tinejdžeri igrali na kompjutoru, roditelji su im znali govoriti da gube vrijeme.

- Bilo je savjeta da idem “jednostavnijem putem”, ali to je sasvim normalno. Svaki roditelj želi najbolje za svoje dijete, tada su vremena bila drugačija, izrada video igara je bila zaista prava egzotika. Nešto s čime ondašnja većina roditelja zaista nije bila upoznata dovoljno da bi vam savjetovali da se bezbrižno upustite u takvu životnu avanturu s vrlo neizvjesnim ishodom. Za razliku od “sigurnog državnog posla”, mene su oduvijek više privlačili poduzetništvo i samostalnost - kaže Radić.

Dodaje da, srećom, njegovi roditelji imaju izuzetnu umjetničku notu, koju je od njih naslijedio. Kao klinac je rano počeo svirati gitaru, a kasnije i klavir. Godinama je vježbao po 6-8 sati na dan.

- Postao sam vrlo receptivan na bilo kakav oblik umjetnosti oko sebe. Tako su me privukle i video igre. Iako već dugi niz godina radim prvenstveno biznis stranu posla, skladao sam i kompletnu glazbu za sve naše igre koje smo napravili tijekom ovih 20 godina. Nakupilo se tu oko 1500 minuta orkestralne glazbe, bit će to u prosjeku nekih 40-ak albuma. Eto, ostvarila mi se želja da se moja glazba čuje u cijelome svijetu, i to putem naših igara - priča nam.

- Kao kruna svega, nakon dvadeset godina predanog truda i rada, dolazi i ova akvizicija od strane jedne od najvećih gaming kompanija u svijetu, poznatog Playrixa. A roditelji su, naravno, ponosni - zadovoljno će Radić.

image
Dejan Radić (L): 'Za razliku od 'sigurnog državnog posla', mene su oduvijek više privlačili poduzetništvo i samostalnost. A ako u recept ubacite i video igre, to je to!'
Boris Kovacev/Cropix

Iako zvuči kao kliše, kao i mnogi drugi developeri, započeli su jako skromno. Ne baš doslovno u garaži, ali blizu.

- Internet nije bio “velik” kao danas, spajali smo se onim starim pištavim modemima i nabijali račune za telefon. Zapravo se najviše sve svodilo na istraživanje i metodu pokušaj-pogreška. Gotovo sve sto smo naučili, naučili smo sami, sjedeći ispred ekrana, istražujući opcije i isprobavajući. Pisao sam programski kod dok nije proradio, a onda bih ga pisao ponovno da bude bolji, i tako ponovno i ponovno. Znam da je Ivan sjedio pred ekranom i pokušavao shvatiti kako od 3D modela kocke napraviti bilo što drugo, a da nije kocka, ha-ha - priča nam Špes.

Gejming je ozbiljan biznis

I tako su im prolazile godine u učenju i vrijednom radu. Špesu je informatika još u srednjoj školi bila omiljeni predmet, a završio je FER u Zagrebu.

- Nekome matematika, kodiranje i logičko razmišljanje predstavljaju prepreku i zadaju glavobolje, ali meni pričinjavaju pravo zadovoljstvo, pogotovo kada nađem dovoljno vremena u moru drugih obaveza koje obavljam na poslu - dodaje.

I druga dvojica su uz veliku predanost svojoj tvrtki došla do diploma. Radić je nakon dugo godina bavljenja glazbom sve to znanje i iskustvo poželio okruniti i papirom, pa ima diplomu audio inženjera, a Bralić je završio Akademiju likovnih umjetnosti u Veneciji.

Objašnjavaju mi kako su igranje računalnih igara i njihovo stvaranje dvije vrlo različite stvari.

- Mislim da je javnost često nedovoljno svjesna svih kompleksnosti segmenata izrade video igre i plasiranja proizvoda na svjetsko tržište. To dovodi u zabludu mnoge. Igranje igrica po cijele dane te vjerojatno čini odličnim gejmerom, ne nužno i dobrim materijalom za developera video igara. Vrijedi i obrnuto - kaže Dejan, koji poznaje gotovo svaki zakutak tog posla i zabave.

- Namjerno ovdje kažem i posebno naglašavam posla jer, stvaranje i plasiranje video igara jest ozbiljan posao. Svi koji krenu ovim putem sigurno će biti stavljeni pred razna poslovna pitanja na koja će svakodnevno morati imati odgovor, kao i ostali poduzetnici.

image
Ivan Bralić (S): 'U Hrvatskoj ima kvalitetnog kadra, kreativnih ljudi. Puno smo energije i truda uložili i to se isplatilo. Važno je reći da naše projekte nosi in-house tim'
Boris Kovacev/Cropix

Na globalnoj gaming sceni, koja je u svojim financijskim razmjerima za 2019. godinu dosegla 160 milijardi dolara, gaming je ozbiljan biznis. Predviđanja za kraj 2021. dosežu do vrtoglavih 200 milijardi dolara. Dakle, tom financijskom kolaču ne možete pristupiti isključivo samo iz gejmerske perspektive, objašnjava nam Radić.

U početku ni oni nisu bili svjesni svih kompleksnosti izrade video igre. Naravno, ovisi o kakvoj igri je riječ. S vremenom su podizali standarde i očekivanja prema sebi. Unatrag nekoliko godina igre koje su dizajnirali i izrađivali postale su poprilično kompleksne i produkcijski zahtjevne.

Od početka su se fokusirali na tržište tzv. casual video igara, koje su namijenjene “običnim” ljudima.

- Nekad su to bile jednostavne igre prilagođene širokoj publici. Zaista se svatko može naći ugodno iznenađen kada zaigra igru casual žanra. Njihova pristupačnost, a pogotovo zastupljenost na mobilnim platformama, čini ih privlačnima, lako dostupnima, opuštajućim i zabavnim sadržajem za razbibrigu. Danas su casual igre postale zapravo velike igre. I kada kažem jednostavnost, to možda tako izgleda igraču. Za jednu casual igru visoke kvalitete može biti potrebno jako puno vremena i znanja da se izradi. Često govorimo o više desetina developera koji predano rade i po godinu-dvije ili više na jednoj takvoj igri - priča nam Špes.

Kako je moguće da jedna mala tvrtka iz Rijeke postane tako konkurentna u globalnoj industriji video igara?

- Čuda su moguća i eto desilo se i nama jedno, i to kakvo! Danas sam posebno ponosan što sam Riječanin, ali ovo je veliki uspjeh za cijelu Hrvatsku. Firma je otvorena u Rijeci i tu su napravljeni naši prvi koraci. Ipak, Zagreb je već dugo centar našeg tima i poslovnog djelovanja. Playrix Croatia je sada dio Playrixa, ogromne internacionalne kompanije, a samim time dajemo svoj doprinos i zajedno s ostalim domaćim timovima dižemo za stepenicu više i cjelokupni svjetski rejting hrvatske gaming zajednice - ističe Radić.

Kvalitetan kadar u Hrvatskoj

Playrix Croatia trenutno broji 40-ak zaposlenih, a u planu je povećanje tima kroz naredni period, kako kratkoročno, tako i dugoročno.

Ponekad im je izazov pronaći nove zaposlenike pa ih znaju i “outsourceati”, ali kažu da u Hrvatskoj ima kvalitetnog kadra.

image
Krešimir Špec (D): 'Sve što smo naučili, naučili smo sami, sjedeći ispred ekrana. Pisam sam programski kod dok nije proradio, a onda bih ga pisao ponovno da bude bolji'
Boris Kovacev/Cropix

- Ima odličnih, kreativnih ljudi koji poštuju timski rad i svoje kolege. Ipak, u usporedbi s nekim drugim zemljama, Hrvatska je malena i izazov je pronaći nekoga za koga smo sigurni ne samo da je vrstan u svom poslu, već da je odgovoran i savjestan. Puno truda smo ulagali, i ulagat ćemo i dalje, u internu kulturu firme, pazimo na rast studija i na zadovoljstvo svih članova našeg tima. Važno je reći da projekt na kraju nosi in-house tim, i to je ono što je za njih primarno - pojašnjava Bralić.

Puno je tu posla, truda i rada. Svi su uvijek bili spremni “povući” dodatne sate, ostati budni do kasno u noć kako bi se stiglo nešto napravilo na vrijeme i ispoštovati rokove. I sve to je lakše kada se vjeruje u projekt i voli posao.

Sva trojica slažu se da su zadnjih dvadeset godina sve bolji i kompaktniji kao tim koji stvara video igre i pritom zaista uživa.
Osobito im je drago zbog svih zaposlenika, kolega i suradnika s kojima godinama grade firmu, koji su svojim radom doprinijeli da se poklope povoljne okolnosti i da im se dogodi ovakav nevjerojatan uzlet.

- Da pojasnim nogometnim rječnikom, biti akviziran od strane Playrixa za nas, kao što bi to vjerojatno značilo i za većinu svjetskih gaming studija, znači Playrix je vrh svijeta u casual gaming industriji”, naglašava Radić.

I za kraj, ima savjet za “neke nove klince”, kako početi ako žele karijeru u izradi video igara?

- Bez obzira na to gdje se vidite u životu, dajte sve od sebe kada jednom krenete u nekom pravcu. Uložite trud, istražite svoje granice…, a zatim ih jednostavno prekoračite. I tada se otvara svijet mogućnosti u kojem se snovi mogu pretvoriti u stvarnost.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. lipanj 2020 23:04