KRITIKA VIDEOIGRE

‘Ratchet & Clank: Rift Apart‘ akcijski je spektakl ispod kojeg se skriva priča o prijateljstvu

Ova emotivno sofisticirana igra može stati bok uz bok s najboljim ostvarenjima holivudskih velikana animacije iz Pixara i Disneyja

Kada je grčki tragični pjesnik Euripid svojevremeno rekao da prijatelji ljubav pokazuju u vremenima nevolje, a ne sreće, teško da je mogao zamisliti nevolje poput onih u koje su tijekom godina upali Ratchet i Clank, zvijezde istoimenog dugovječnog serijala videoigara koji za Sonyjeve igraće konzole PlayStation radi američki studio za razvoj videoigara Insomniac Games. Istini za volju, rješavanje problema za Ratcheta i Clanka nije ništa novo.

Ratchet, pripadnik vanzemaljske rase antropomorfiziranih mačkolikih bića Lombaxa, te Clank, omanji robot koji je u tvornici u kojoj je sastavljen proglašen greškom, slučajno su se upoznali 2002. godine u videoigri “Ratchet & Clank” koja je izašla za PlayStation 2.

Njihova prva avantura uključivala je borbu protiv zlikovca koji je htio uništiti nekoliko planeta kako bi od njihovih dijelova za sebe i svoj narod napravio novi. Ratchet i Clank uspjeli su poraziti spomenutog, no ne bez da su skoro stradali. U ključnoj sekvenci u kojoj su postavljeni temelji za njihovo prijateljstvo, Ratchet, inače vrlo sposobni mehaničar, popravi Clankovu oštećenu ruku, ali ne prije malo nećkanja.

Tijekom idućih 18 godina i čak 15 videoigara, njih dvojica i skupina sporednih likova, svoj su dom, Solana galaksiju, više puta spasili od kojekakvih zlotvora koji su njome htjeli na jedan ili drugi način zavladati. Prijateljstvo Ratcheta i Clanka izdržalo je sve te pogibeljne situacije, no kako su neki njihovi neprijatelji neumorni, ono je stalno na kušnji. Najnoviji test njihovog odnosa dolazi u obliku PlayStation 5 naslova “Ratchet & Clank: Rift Apart” koji izlazi 11. lipnja 2021. godine.

Iako je “Rift Apart” 16. igra u serijalu “Ratchet & Clank” (glavnih je igara devet, a sporednih šest), poznavanje ključnih likova, lokacija i koncepata iz prethodnih igara nije nužno za uživanje u “Riftu”, no oni koji znaju tko i što su Dr. Nefarious, vanzemaljska antropomorfizirana mačkolika bića Lombaxi, Solana galaksija i sirovina raritanium u novom će nastavku serijala uživati još više. Za to su najviše zaslužne umješne scenaristice “Rifta” Sam Maggs i Lauren Mee.

Kako se igra pripovjedački oslanja na temelje koji su postavljeni u igrama “Ratchet & Clank: Into the Nexus” iz 2013. (inače četvrtom i ujedno posljednjem nastavku sage “Future”) i “Ratchet & Clank” iz 2016. godine (istovremeno reinterpretacijom igre “Ratchet & Clank” iz 2002. i adaptacijom dugometražnog animiranog filma “Ratchet & Clank” iz 2016. godine), Maggs i Mee na samom početku “Rifta” kroz dvije domišljate sekvence igrače podsjete na stare znance, Lombaxa Ratcheta i omanjeg robota Clanka, te u priču uvedu nove likove, među kojima je svakako najvažnija Lombaxica Rivet.

Scenaristice tom zahtjevnom poslu pristupaju savjesno i pragmatično te igrača ne opterećuju nebitnim već mu daju isključivo najnužnije. Sekvence se sadržajno nadopunjuju te shvaćanje informacija koje su prezentirane u prvoj uvelike ovisi o pažljivom praćenju izrečenog u drugoj. Redatelji igre Marcus Smith i Mike Daly igraču potom otkriju da je riječ o sekvencama koje se odvijaju usporedno, što ujedno posluži i kao najava da će se “Rift” u svome pripovijedanju, ali i generiranju napetosti, uvelike koristiti paralelnom montažom.

Igrač u uvodu tako dozna da se u gradu Nefarious City vodi bitka između potlačenih i njihovog egoističnog vladara cara Nefariousa, a da se među pripadnicima pokreta otpora nalazi i Rivet. Istovremeno, u Megalopolisu se odvija velika parada u čast Ratcheta i Clanka, avanturista koji mnogima pomogli u borbi sa silama zla. Ratchet od voditelja slavlja tijekom procesije čuje da mu Clank na kraju svečanost namjerava pokloniti tajanstveni dar. Paradu, međutim, prekinu plaćenici koji su u Megalopolis došli jer je netko ucijenio glave Ratcheta i Clanka. Ubrzo se dozna da je iste angažirao Dr. Nefarious, zlikovac koji se u prethodnim igrama serijala “Ratchet & Clank” neuspješno sukobljavao s istoimenim junacima.

Ratchet i Clank othrvaju se naletu plaćenika Dr. Nefariousa, a Clank zatim Ratchetu otkrije da mu namjerava pokloniti Dimensionator, uređaj koji su izumili Lombaxi, a koji onome koji njime upravlja omogućava putovanje kroz svemirske dimenzije. Clank, naime, želi da Ratchet pomoću Dimensionatora potraži druge članove svoje rase, odnosno otkrije je li zaista posljednji živući Lombax.

No, prije nego što Clank Ratchetu dade Dimensionator, istog se domogne Dr. Nefarious. Nefarious stane prtljati po Dimensionatoru i zahvaljujući nespretnom rukovanju istim poremeti prostorno-vremenski kontinuum i diljem grada Megalopolisa počnu nicati prolazi u druge dimenzije iz kojih dolaze bića koja u njima obitavaju.

Ratchet i Clank se naposljetku sukobe s Dr. Nefariousom, no tijekom te borbe hitac koji Ratchet ispali iz svog pištolja ošteti Dimensionator, koji eksplodira i svu trojicu transportira u Nefarious City. Ratchet i Clank su razdvojeni, a Nefarious misli da je napokon pobijedio jer je cijeli grad ukrašen njegovim likom. No, nije sve izgubljeno. Naime, Ratchet tijekom potrage za Clankom uoči da je on udružio snage s Rivet, ali i da su njih dvoje utekli iz Nefarious Cityja. Ratchet se potom dade u potragu za svemirskim brodom koji će mu omogućiti da krene za Rivet i Clankom.

Osim što u uvodnoj sekvenci postave temelje za međudimenzionalnu i interplanetarnu potjeru koja će igrača odvesti na raznovrsne planete prepune zanimljivih ambijenata i raznovrsnih neprijatelja, scenariste i redatelji u njoj postave i tematski okvir za ovu emotivno sofisticiranu igru koja može stati bok uz bok s najboljim ostvarenjima holivudskih velikana animacije iz Pixara, Disneyja te odnedavno i Sonyja.

Ratchet & Clank: Rift Apart
Insomniac Games/PlayStation/Sony

“Rift Apart” oda je prijateljstvu koja slavi požrtvovnost i nesebičnost, karakterne crte neophodne za opstanak svakog odnosa. Kada Clank Ratchetu odluči pokloniti Dimensionator, on želi svome prijatelju pomoći da pronađe druge članove svoje rase, vjerujući da će mu tako pomoći da živi potpuniji život. Kada se njegov pokušaj da Ratchetu pomogne izjalovi, Clank si stalno predbacuje da je on kriv za nestabilnost u svemiru, no mnogo mu teže pada to što je možda upropastio jedinu priliku da pomogne svome prijatelju.

Tema prijateljstva istražuje se i kroz lik Rivet, koja tijekom igre stječe nove prijatelje, a svaki od njih joj pomaže da izraste u kompletniju osobu. Kako je dobar dio svog života provela na marginama društva, Rivet se teško otvara nepoznatima, a osobito je sumnjičava prema robotima, što njezinom djelu priče daje dodatnu težinu jer u svome srcu mora pronaći mjesta za oprost onima koji su joj do jučer bili smrtni neprijatelji. Rivet se tijekom igre suoči i s jednim likom koji ju je ozlijedio te kulminacija te narativne linije osobito je nabijena emocijama.

Likovi koje igrač kontrolira te njihovi prijatelji i suradnici više se puta tijekom igre zabrinu da neće uspjeti popraviti ono što je Nefarious svojom šeprtljavošću pokidao, no ta nesigurnost nikad ne potraje jer lijepa riječ i poticaj prijatelja nikad nisu daleko. Uz to, u igri se nedvosmisleno sugerira da ničija sudbina, bez obzira na količinu lošeg koje nosi potpis te osobe, nije zapečaćena te da je promjena uvijek moguća. Autori igre, međutim, tvrde da takva promjena, nerijetko tektonska, nije moguća bez poticaja prijatelja i iskrene refleksije.

S druge strane, “Rift Apart” najoštrije osuđuje totalitarne režime i kultove ličnosti, a ne ostaje dužan ni onima koji više od svega vrednuju pobjeđivanje drugih. Dr. Nefarious, taj koji je opsjednut pobjeđivanjem, posjeduje čak i jednu tragičnu notu na koju mu se tijekom igre ukaže, a to je da onaj koji sreću vezuje uz uspjeh nikad neće biti sretan jer je ganjanje uspjeha uzaludan pothvat.

Redatelji Smith i Daly spomenute ideje iznose na jednostavan i koncizan način. Jesu li one plasirane suptilno? Ne uvijek, no ne može se reći da redatelji dociraju i propovijedaju. To im omogućava vrlo dobar scenarij Maggs i Mee, koje su velike ideje i koncepte obradile pomoću odmjerenih dijaloga i sofisticiranog humora. “Rift Apart” jasno je podijeljen na igrive i neigrive dijelove, što je u ovom slučaju možda i najbolje rješenje. Filmske sekvence nisu predugačke, a ključne emocije koje se žele prenijeti igraču uvijek su u kadru. Glumci Jennifer Hale (Rivet), David Kaye (Clank) i James Arnold Taylor (Ratchet) likovima koje tumače daju potrebnu dubinu i uvjerljivost, a Armin Shimerman kao Dr. Nefarious pravo je otkriće i evidentno je da izvrsno zabavljao dok je glumio ovog ambicioznog vječnog gubitnika.

Ratchet & Clank: Rift Apart
Insomniac Games/PlayStation/Sony

Igrački dio “Rifta” najlakše se može opisati kao spoj frenetičnog pucanja i dinamičkog, ali svrhovitog snalaženja u prostoru. Serijal “Ratchet & Clank” poznat je po inventivnom te šašavom oružju i najnoviji nastavak serijala nastavlja tu tradiciju. Čak i uobičajena oružja koja se zasnivaju na pištoljima, jurišnim puškama, sačmaricama, strojnicama i bacačima raketa u “Riftu” su obogaćena određenim vanzemaljskim karakteristikama i alternativnim načinima rada pa i pucanje iz najobičnijeg pištolja predstavlja veliko zadovoljstvo. Među neobičnijim komadima oružja svakako se ističu gljive-bombe koje nakon bacanja pucaju po protivnicima i truju ih te oružja koje neprijatelje pretvaraju u biljke i kocke leda, što ih čini ranjivima u borbi hladnim oružjem, bilo da je riječ o Ratchetovom francuskom ključu ili čekiću koji koristi Rivet.

Izobilje oružja igrača potiče na kreativno igranje, što znači da mu ama baš nikada neće biti dosadno. Kako neka oružja bude više koristio, tako će rasti ubojitost toga oružja i mogućnost nadograđivanja istog pa nije loše u startu ravnomjerno koristiti sva dostupna oružja kako bi opcija u borbama bilo što više. Igra traje dovoljno dugo, a neprijatelja ima više nego dovoljno da igrač ne mora previše razmišljati koja će oružja dodatno razvijati. Igrači skloni sistematizaciji svog arsenala po tipu pogibeljnih situacija u kojima će se naći u jednom bi trenutku mogli pronaći optimalnu kombinaciju od četiri oružja za sve hipotetske situacije, što bi im prolazak kroz igru moglo učiniti pomalo dosadnom. Sve koji su tako navikli igrati, a sebe stavljam među takve igrače, snažno upućujem na eksperimentiranje. “Rift Apart” igra je koja traži eksperimentiranje te de facto obeshrabruje učinkovitost. Municije i resursa potrebnih za nadograđivanje oružja ima pregršt, što znači da nema izgovora za monotono igranje.

"Rift Apart" na vrlo upečatljiv način koristi i sve napredne funkcionalnosti DualSense kontrolera koji dolazi s PlayStationom 5. Na dlanovima ćete osjetiti raznovrsne i brojne vibracije, pogotovo tijekom borbi, a komunikacija s igračem preko DualSenseovog zvučnika također doprinosi dojmu uronjenosti u svijet. Tipke koje se koriste za pucanje daju drukčije rezultate ako ih pritisnete do pola, a drukčije ako ih stisnete do kraja. Primjerice, automatska oružja i strojnice punom će snagom pucati tek ako tipku R2 pritisnete do kraja, a sačmarica će u slučaju stiskanja tipke do kraja opaliti iz obje cijevi. S obzirom na to da je pucanje slično implementirano i u igri "Returnal", čini se da će polivalentnost tipki L2 i R2 uskoro postati neizostavni dijelovi modernih igara.

Premda je riječ o konvenciji videoigara (koja se nedovoljno propituje), neobično je to što igrač u “Riftu” s ambijentom komunicira pomoću destruktivne sile. Naime, resurse, municiju i liječničku pomoć prikupljat će tako što će razbijati kutije koje su strateški razmještene u prostoru. Daleko od toga da su likovi koje će igrač kontrolirati neki pacifisti, ali možda se moglo pronaći rješenje koje bi bilo ipak malo mirnije.

Ako se u ovom segmentu nešto igri može prigovoriti, onda je to da su napadi hladnim oružjem u početku i sredinom igre suviše moćni. Tijekom te dvije faze igre često ćete se naći u situacijama da ćete određeni kordon neprijatelja brže eliminirati francuskim ključem i čekićem, što u igri s ovako zanimljivim pucačkim mehanikama nikako nije dobro.

Kad smo već kod neprijatelja, raznovrsni su i maštovito dizajnirani, a susreti s njima prava su uživancija budući da vas tijekom borbi nastoje propisno izvrijeđati, ali na humorističan način. Osim sa zlikovcima koji su otprilike veliki kao Ratchet i Rivet ili tek nešto veći, igrač će se povremeno susresti i sa znatno većim neprijateljima, tzv. bossovima. Borbe protiv njih najčešće od igrača traže da prvo prouči njihove napade te potom isplanira strategiju. Ovisno o tome koju težinsku razinu izaberete, neprijatelji će biti više ili manje agresivni, precizni i ubojiti. Za prvi prolaz kroz igru svakako preporučujem srednju težinu, no za svaki sljedeći prijelaz predlažem da odigrate na nešto težoj razini jer su sukobi s neprijateljima tada ipak ozbiljniji i zahtijevaju više opreznosti i bolje reflekse.

Ratchet & Clank: Rift Apart
Insomniac Games/PlayStation/Sony

Kretanje u prostoru u “Riftu” nije realizirano tako maštovito kao pucanje, no igrači će u njemu uživati zbog kreativno dizajniranih i raznovrsnih ambijenata, odnosno planeta na kojima se odvijaju dijelovi radnje. Ratchet i Rivet na raspolaganju imaju za videoigre standardni dvostruki skok, varijacije na temu padobrana, cipele s ugrađenim mlaznim pogonom te mogućnost hodanja i trčanja po zidovima. Prostorne zagonetke koje će igrači tijekom igranja morati rješavati nerijetko će tražiti kombiniranje svih navedenih mehanika, a osobito su napete zagonetke koje se moraju riješiti u određenom periodu vremena, odnosno u zadanom roku. Animacije svih likova, od glavnih do sporednih, detaljne su i pune osobnosti, a osobito je zanimljivo gledati kako veći neprijatelji nakon nekoliko hitaca iz vašeg oružja mijenjaju izgled, odnosno ostaju bez određenih dijelova tijela ili oklopa.

Ako se gleda ukupni vizualni dojam, “Ratchet & Clank: Rift Apart” zaista djeluje kao jedan luksuzni animirani film i pravi je užitak za igranje. Igračima se nudi tri načina igranja - Fidelity, Performance RT i Performance. Performance i Performance RT nude igranje u 4K s prikazom 60 sličica u sekundi i ponešto reduciranim grafičkim performansama, s tim da Performance RT otključava i famozni ray tracing, odnosno vjerno prenošenje ponašanja zraka svjetlosti. Fidelity pak stavlja naglasak na vizualno. Ukoliko vam to dostupna tehnologija dopušta, svakako igrajte na Performance RT jer će vam jasnoća pokreta u određenim situacijama, poglavito pogibeljnima, značajno pomoći. Fluidnost i povezanost prostora ostvaruje se i pomoću brzog tvrdog diska, a isti svaki neuspjeh čini tek manjim problemom budući da igrača odmah vraća u žižu.

Prije nego što je igra prvi puta zakrpana, bilo je određenih problema u kretanju kroz prostor, odnosno likovi bi znali zapeti između dva ili više predmeta. Kako sam igru odigrao prije nego što je zakrpa stigla, ne mogu reći postoje li još uvijek isti problemi. Nađete li se slučajno u sličnim situacijama, moj je savjet da učitate prvu stariju sačuvanu poziciju jer je tako problem u mom slučaju najčešće nestajao.

“Ratchet & Clank: Rift Apart” zrela je igra i u pripovjedačkom i u igračkom smislu. Priča koja prati igranje emotivno je snažna i poučna, a nadmetanje s raznoraznim zlikovcima izazovno je zbog inventivnog oružja i cijele plejade rješenja koja igrač zbog njih ima pred sobom. Igra je to koja praktički nema minusa, izuzev manjih prigovora koji nikako ne kvare igračko iskustvo. Poput holivudskih mu uzora, “Rift” je videoigra u kojoj može uživati više generacija, od kojih će svaka u njoj pronaći nešto vrijedno.

Videoigru "Ratchet & Clank: Rift Apart" Jutarnjem je listu za potrebe recenziranja besplatno ustupio PlayStation

19. travanj 2024 17:20