StoryEditor
IVAN ALDUK

MUKE POZNATOG HRVATSKOG DIZAJNERA 'Haljina se ne kupuje bez probe. Mjere su sada popustile, ali strah se već uvukao među klijente'

Modni dizajner Ivan Alduk planirao je početkom godine otvoriti novouređeni salon. Prvo je stigla korona, zatim potres, a onda epidemiološke mjere. 2020. godina nije za planiranje, priznat će nam
Ivan Alduk
 Berislava Picek / CROPIX

Konačno se otvaraju trgovine. Popuštaju mjere. Uskoro će ukloniti zabranu okupljanja većeg broja ljudi. Izvlače se svečane, unikatne haljine iz zaštitnih navlaka. Jedna po jedna, na vješalici se čiste i čekaju prve kupce. I onda slijedi šok. U trgovinama se ne preporučuje isprobavanje tekstila, a nitko neće kupiti dizajnersku haljinu ako ne vidi kako mu stoji. Svjestan je toga Ivan Alduk, poznati hrvatski dizajner.

- Danima slušamo kako je isprobavanje dizajnerskih haljina štetno, a isprobavanje kineske spavačice u nekom trgovačkom lancu nije. Time nam je, vjerujem, nenamjerno, nanesena velika šteta. Mi smo se svi pitali jesmo li mi zaista najveća prijetnja zdravlju ljudi - priča nam dizajner koji je prije nekoliko dana otvorio novu trgovinu u centru grada. Smeta ga, govori nam, što su se donesene mjere za sprečavanje zaraze u trgovinama donesene ne razmišljajući o modnim brendovima koji ne funkcioniraju kao lanci odjeće.

- Prve donesene mjere isticale su da se odjeća ne smije isprobavati, a kod nas je to prva stvar koju klijentice naprave. Nitko neće kupiti luksuznu haljinu bez isprobavanja. Članovi civilnog stožera relativizirali su stvari i donosili globalizirane zaključke koji najčešće, pogotovo kada govorimo o dizajnerskim dućanima, ne drže vodu. Prvo smo nekoliko dana slušali kako je isprobavanje odjeće problematično, a onda je ipak ispalo da nije te kako se virus ne prenosi s ravnih površina, a kamoli s površina koje su u gibanju, odnosno tekstil. No, šteta je već bila učinjena. Prve informacije došle su do potencijalnih klijenata i u njih se uvukao strah. Strahu treba neko vrijeme da izađe, odnosno da ga razum prevlada i da se klijenti oslobode i pokucaju na naša vrata - govori Alduk, koji je ipak zadovoljan da su ublažili mjeru kojom se prvobitno naglašavalo da se svaki isprobani artikl mora staviti u “karantenu” na pet dana. Nakon negodovanja struke, stožer je rok za spremljenu robu smanjio na tri dana, ali je dao mogućnost da se isprobane stvari očiste parnim čistačem i tako se izbjegne odvajanje isprobanih haljina.

Zagreb, 210520.
Novootvoreni showroom dizajnera Ivana Alduka u sredistu grada na Trgu kralja Tomislava.
Foto: Berislava Picek/ CROPIX
 

Zbunjeni klijenti

- Naravno da se pridržavamo mjera i pazimo na zdravlje nas samih, ali i naših klijenata. Smanjili smo broj vjenčanica koje se mogu isprobati, smanjili smo broj pratnji na probama, omogućili svu potrebnu zaštitu i drago nam je da su ljudi ipak odlučili planirati svoj život. No, donesene mjere sve su nas zbunile. Klijenti su zbunjeni. Dođu s maskom pa ne znaju treba li im ona ili ne. Pa se guše, pa skidaju maske. Ne znaju trebaju li pružiti ruku ili ne - kaže Alduk, koji je unatoč svemu počeo primati klijente u novootvorenom prostoru.

Dok smo mi razgovarali i razgledavali novootvoreni showroom, stigla mu je klijentica na posljednju probu vjenčanice. Bila je vidno uzbuđena, sretna što će, nakon mjesec dana odgode, stati pred oltar, i to u vjenčanici našeg dizajnera koji je pazio na svaki detalj. Sretan je što ponovo radi; opcija sjediti doma i biti u hladnom pogonu teško mu je pala. Ne voli prazan hod i najbolje se osjeća kada radi.

Trgovina na novoj lokaciji bila je plan za ovu godinu. No, kako i sam Alduk kaže, ovo je godina koja ne podnosi planove. Otvorenje je trebalo biti još u ožujku, no koronavirus mu je poremetio planove. To je bila tek prva prepreka koju je proteklih nekoliko mjeseci dizajner trebao prevladati.

- Rast poslovanja i širenje klijentele zahtijeva veći prostor i potencijalno širenje tima. Potraga za novim prostorom trajala je gotovo osam mjeseci, jer nije lako bilo pronaći lokaciju za modni brend koji treba imati i vizualni identitet. To zaista nije bilo lako. U jesen smo pronašli savršen prostor od 140 kvadrata na Tomislavcu i krenuli smo u novu etapu stvaranja i poslovanja - priča nam Alduk, koji je u stvaranje novog prostora krenuo vrlo optimistično i planski. Angažirao je bjeloruskog arhitekta Alexandra Aranovicha, koji je u prostor prenio Aldukove ideje, a jedna od njih bila je odati počast gradu Zagrebu i lokaciji na kojoj se nalazi. Izlog gleda na Umjetnički paviljon i Tomislavac te su u prostor unijeli tri boje koje prevladavaju - žutu, sivu i zelenu.

Zagreb, 210520.
Novootvoreni showroom dizajnera Ivana Alduka u sredistu grada na Trgu kralja Tomislava.
Foto: Berislava Picek/ CROPIX
Berislava Picek / CROPIX
Ivan Alduk
 

Sve je bilo savršeno i spremno za otvorenje na prvi dan proljeća, kada je uslijedio prvi šok. Trgovina, iako još nije ni otvorena, mora se zatvoriti na mjesec dana. I tih mjesec dana produžilo se na dva mjeseca. Osim zatvaranja trgovina, Stožer je zabranio i okupljanja pa su otkazane svadbe, proslave, rođendani, sve prigode za koje bi netko trebao svečanu haljinu. Proljetni ciklus za dizajnere najvažniji je u godini jer zimi ima najmanje posla i radi se na ulaganju u nadolazeću sezonu. Sad je to odgođeno i stalo je. I to je, nažalost, dio posla koji je nepovratno izgubljen. Niti jedna narudžba, srećom, nije otkazana, već su skoro sve odgođene za drugo vrijeme. Mi imamo do kraja napravljene proizvode koji su trenutačno skladišteni do daljnjega. Koliko će stajati, mjesec, dva ili do sljedeće godine, ne znam, dok klijentice ne daju zeleno svjetlo - priča dizajner, čiji je novouređeni prostor pogodio potres pa je ponovno trebalo uložiti u obnovu.

Novo zaposlenje

- Sve je bilo financijski vrlo zahtjevno. Od tehničkog stvaranja trgovine, preko radova, zatvaranja zbog koronavirusa i potresa, sve do novih radova i konačnog otvaranja, prošlo je pet mjeseci. Mi smo punih pet mjeseci bili zatvoreni u novom prostoru. Pet mjeseci je izuzetan trošak. Dobro je što sam imao izvrsne suradnike, majstore i kooperante, koji su znali što rade i posao su napravili vrlo kvalitetno. Naravno da smo tu imali i dvostruki trošak jer smo dvaput morali obnavljati prostor, i morali smo odgoditi otvaranje trgovine na dva mjeseca - objašnjava nam dizajner koji je iz starog prostora izašao nekoliko dana prije samog potresa.

Zagreb, 210520.
Novootvoreni showroom dizajnera Ivana Alduka u sredistu grada na Trgu kralja Tomislava.
Foto: Berislava Picek/ CROPIX
Berislava Picek / CROPIX
Ivan Alduk
 

- Zgrada u kojoj je bila stara trgovina jako je stradala u potresu, dobila je i crvenu oznaku da je neuporabljiva te nije pogodna za život i rad. Imamo i sreće što smo prešli u prostor koji je mnogo manje stradao u potresu - kaže Alduk, i dodaje kako tvrtka puna dva mjeseca nije imala nikakvih prihoda, a troškovi su ostali isti.

- Nismo imali te sreće da smo u gradskom ili državnom prostoru i da nam je najam zbog zatvaranja uslijed borbe protiv koronavirusa odgođen. Kada ste u najmu s drugom osobom, znate da i ona ima svoje potrebe i ugovor je tu da se poštuje. Troškovi su nam na razini cijele tvrtke bili kao da normalno radimo, i da je sve kao i prije zatvaranja, a, nažalost, prihodi su nam bili nikakvi. Online poslovanje u svijetu luksuza, svečane odjeće, haljina i vjenčanica vrlo je škakljiva tema. Vrlo je mala šansa da se netko odluči na kupnju nekog artikla koji nije isprobao. Tu se otvara i pitanje zašto bi netko kupovao svečanu haljinu kad su sve proslave odgođene. Taj aspekt koji se u modi isticao kao slamka spasa, ovdje jednostavno nije funkcionirao - dodaje Alduk, i navodi kako su se za pomoć morali obratiti državi, no boji se što će biti kada potpora prestane pristizati.

Poticaji koji je država, nama poduzetnicima, dala, pohvalni su, ali kratkoročno su rješenje. To su kratkoročni poticaji u trajanju od tri mjeseca, a mislim da će posljedice biti dugoročne te kako ćemo ih osjećati do kraja godine. Nas je sedmero u kolektivu, što zaposlenih u tvrtki, što suradnika. Luksuz u vrijeme krize prvi trpi, no mi smo čak i dobro prošli. Izuzetno cijenimo svoje suradnike i zaposlenike, i nitko nije dobio otkaz; čak smo nedavno i zaposlili još jednu osobu, i na to sam vrlo ponosan. Svojem timu rekao sam da ćemo možda morati korigirati plaće, ovisno o situaciji, ali zajedno smo u ovome. Situacija je izvanredna, i zahtijeva ulaganje vlastitog kapitala ako želite kroz nju proći sa što manje ozljeda. To smo i napravili.

Zagreb, 210520.
Novootvoreni showroom dizajnera Ivana Alduka u sredistu grada na Trgu kralja Tomislava.
Foto: Berislava Picek/ CROPIX
Berislava Picek / CROPIX
 

Obitelji koje prehranjujemo, i radna mjesta koja izgubimo, jako će se teško nadoknaditi. Kad govorimo o modi, vrlo rijetko govorimo o tom aspektu. Ulaganjem vlastitog kapitala, reorganizacijom posla, poštivanjem mjera koje su nametnute od Stožera civilne zaštite, doskočili smo situaciji, a jedino na čemu inzistiramo je to da nikada ne spuštamo kvalitetu svojih proizvoda - dodaje dizajner i kaže da su svjesni situacije u kojoj se nalazi cijela država, ali kako je vrijeme da se svi prilagodimo i reorganiziramo.

Dobre reakcije

- Unatoč nejasnim informacijama, strahu i “odgođenom” životu, klijenti se polako vraćaju. Reakcije klijenata su dobre, ali dok god se ne zaboravi ova dvostruka trauma, korona i potres, i dok ne počnemo uživati u nekim lijepim stvarima u životu, poput vjenčanja i proslava, nećemo moći normalno funkcionirati i raditi. Promjena se vidi, ona je postupna, i vjerujem da svi idemo u optimističnom smjeru. Otvorili smo prije nekoliko dana, i iz dana u dan sve je bolje što se tiče klijenata koji se interesiraju i kupuju naše proizvode. To nije ni blizu onoga kao prethodnih godina. To su neki novi “ratni” uvjeti poslovanja, ali s obzirom na to da smo dva mjeseca imali poslovanje na nuli, nama je svaki prihod izuzetno bitan. Mi smo sada, nakon godina, kao početnik koji se veseli prodanom artiklu i potencijalnoj suradnji - napominje Alduk, i dodaje kako se u ovim uvjetima s klijentima treba krenuti lagano i oprezno.

- Cijela prilagodba na novu situaciju trajat će vrlo dugo, a to bi se moglo loše odraziti na modnu industriju. Samo nekoliko brendova dovoljno je jako i respektabilno da preživi čekanje. Mi imamo sreće jer smo stabilni, no znam za dosta primjera koji nisu - kaže Alduk.

Novootvoreni dućan Ivana Alduka usprkos svemu radi svaki dan, a mogu se i rezervirati termini za isprobavanje haljina, poštujući sve propise.

- U prvi dio dućana može se doći u radno vrijeme i isprobati artikle prema želji. Drugi, odvojeni dio, rezerviran je za vjenčanice. Vjenčana koja smo trebali imati za travanj i svibanj, odgođena su za ljeto i jesen. pa čak i za sljedeću godinu. To je poremetilo način poslovanja i kronološki red, no snalazimo se. S druge strane, klijentice koje se udaju u drugoj polovici lipnja nisu otkazale svoja vjenčanja, i nadaju se da će mjere do tada popustiti - dodaje Alduk, koji se nada kako su sve prepreke iza njega.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. lipanj 2020 02:01