ILI-ILI

MUŽJACI PTICA SU ILI LJEPOTANI ILI DOBRI PJEVAČI, ALI NIKAD OBOJE Znanstvenici objasnili zašto je tome tako

Pixabay

Mužjaci ptica mogu biti ili vrlo lijepi, ili mogu krasno pjevati – no ne oboje! Ovakva raspodjela proizlazi iz evolucije i pritiska kojemu su mužjaci izloženi kako bi našli adekvatnu partnericu za razmnožavanje.

Ptičji mužjaci ženke mogu privući preko zapanjujuće pojave ili impresivnog pjeva, no tražiti oboje je za evoluciju jednostavno previše, kažu znanstvenici.

Seksualna selekcija je fenomen pri kojemu je jedan spol neke vrste pod intenzivnim pritiskom da privuče drugi spol. Taj pritisak češće pada na leđa mužjaka koji se nastoje istaknuti pored ostalih konkurenata kako bi ženke izabrale baš njih.

Evolucija potiče raznolikost i osigurava da prežive samo geni najboljeg mužjaka. Međutim, ograničena količina hrane, energije i ostaloga znači da će ptice razviti samo jednu osobinu s kojom će se isticati, a zanemariti drugu.

Autori studije objavljene u časopisu Proceedings of the Royal Society B kažu: - Našli smo dokaze snažne negativne povezanosti između stupnja raznobojnosti i raznovrsnosti pjeva kod ptica.

Kako bi istražili koje ptice koriste jednu, a koje drugu osobinu, Christopher Cooney sa Sveučilišta Oxford i njegovi kolege, analizirali su pjev 518 ptica i to usporedili s bojama i uzorcima na njihovu perju.

Posebnu pažnju obratili su na razlike u izgledu mužjaka i ženki iste vrste te ustanovili da su velike razlike u izgledu najčešće signal da je seksualna selekcija bila važan faktor u razvoju te vrste.

Istraživači su primijetili da mužjaci vrsta kod kojih je razlika između mužjaka i ženki manja, raspolažu s raznovrsnijim pjevom i rasponom tonova.

Neke ptice, poput paunova, su očiti primjeri razlike u izgledu spolova. Kod ptica pjevica, međutim, ponekad je teško reći koja je ptica mužjak, a koja ženka. Takav je slučaj kod crnoglavke, no mužjaci te ptice doista krasno pjevaju.

12. travanj 2024 06:12