SLIJEDE DODATNA TESTIRANJA

OBEĆAVAJUĆE VIJESTI U BORBI PROTIV GRIPE Znanstvenici uzgojili mutirani virusu gripe koji bi mogao rezultirati učinkovitijim cjepivom

AUTOR:
  • OBJAVLJENO:
  • 19.01.2018. u 10:21

Pula, 051108.
Gradjani se mogu cijepiti protiv gripe, buduci da je zavrsena distribucija 650.000 doza cjepiva nabavljenih za ovogodicnju sezonu. Gradjani se mogu cijepiti kod svojih obiteljskih lijecnika ili u najblizem zavodu za javno zdravstvo. Cjepljenje je, kao i svake godine, besplatno za osobe iznad 65 godina starosti, kronicne bolesnike i zdravstvene djelatnike, dok ce ostali gradjani cijepljenje placati 60 kuna. Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje (HZZO) kupio je i 2000 djecjih doza cjepiva za djecu s kronicnim bolestima. Prosle zime je u Hrvatskoj registrirano oko 110.000 oboljelih od gripe, a uobicajeno vrijeme kada se biljeze prvi oboljeli je mjesec sijecanj. Foto: Goran Sebelic / CROPIX
Goran Sebelic / Ilustracija / CROPIX

Američki znanstvenici u laboratoriju su uzgojili mutirani virus gripe, koji bi mogao rezultirati proizvodnjom puno učinovitijeg cjepiva protiv ove opasne infekcije, objavljeno je u stručnome časopisu Science.

Iako su testiranja obavljena na laboratorijskim životinjama, a testiranje na ljudima još je daleko, znanstvenici smatraju kako je riječ o obećavajućem prvom koraku u borbi za učinkovitije sprečavanje širenja gripe.

Svjetska zdravstvena organizacija gripu smatra velikim zdravstvenim problemom na globalnoj razini jer se virusom u sezoni zarazi oko pet milijuna ljudi, a od njezinih posljedica umre njih 650.000.

- Zbog sposobnosti mutacije virusa i različitih vrsta sezonskog virusa gripe, svake je godine potrebno proizvesti novo cjepivo. Upravo zato učinkovitost cjepiva varira između 30 i 60 posto po sezoni - rekao je jedan od autora studije Ren Sun, profesor molekularne biologije i medicinske farmakologije na fakultetu David Geffen School of Medicine Sveučilišta u Kaliforniji.

- Ranije pandemije i epidemije ptičje gripe upućuju na potrebu razvoja novih vrsta cjepiva, koje će nas učinkovitije zaštititi.

Kako bi stvorili mutageni agens, znanstvenici su sekvencionirali genom više virusa gripe i identificirali one gene koji im omogućuju da preskoče prvu liniju obrane organizma od virusa.

- Poznato je da virusi gripe uspijevaju zaobići imunosni sustav, zbog čega znanstvenici rade na virusu koji je vrlo osjetljiv na jedan od primarnih imunološih mehanizama obrane organizma - stoji u izvješću američkih znanstvenika.

- Mutirani virus uspijeva preskočiti prvu liniju obrane organizma, funkciju interferona tipa 1(IFN-1), a ovaj 'naš' uzgojeni virus gripe 'kod laboratorijskih miševa izazvao je snažan imunosni odgovor' i životinje se nisu razboljele - ističe se u izvješću.

- Ovo bi mogao biti korak prema stvaranju cjepiva univerzalnog tipa protiv gripe - pohvalio se John Teijaro, jedan od autora studije s kalifornijskog Scripps Research Institutea. Dodao je da treba provesti dodatna istraživanja kako bi se proizvelo učinkovito cjepivo za ljude na bazi rezultata ovog istraživanja.

Više na Jutarnjem...