Iskreni razgovor

Poznati zagrebački ugostitelj otkriva svoje najveće financijske pogreške: "Uvijek i iznova to radim..."

Joško Kovač, direktor Dinatena

 Marko Todorov/Cropix
Joško Kovač prvi je bar otvorio u Kaptol centru, a sada se bavi projektom Mime‘s u sklopu kojeg vodi dva restorana

U svojih 20 godina poduzetničkog iskustva Joško Kovač (49) je svašta prošao. Sada, kad o tome priča, s osmijehom se prisjeća mladog, ambicioznog ekonomista koji se odlučio okušati u ugostiteljstvu. Prvi bar otvorio je s prijateljem u Kaptol centru, a dani su mu izgledali tako da je od 8 do 16 radio u poslovnici velike banke, nakon čega bi cijelu večer i noć vodio uspješan kafić.

- Kada sam spavao? Vjerojatno hodajući - prisjeća se Joško.

Na dva posla je izdržao punih osam godina, da bi se tada u potpunosti usmjerio na poduzetništvo.

- Oduvijek sam imao želju biti sam svoj šef, imati prihod neovisan o tvrtki koja nije u mojem vlasništvu. Danas imam 34 zaposlenika i nikad nisam požalio što sam se otisnuo u poduzetništvo - ispričao je Joško.

Početak je težak

On je jedan od 135.890 poslovnih subjekata u sektoru malih i srednjih poduzeća, izuzetno važnom sektoru za hrvatsko gospodarstvo. Prema podacima CEPOR-a, u 2019. godini upravo su ova poduzeća ostvarila udio od 60,3 posto u ukupnom prihodu, 74,3 posto u zaposlenosti i 53 posto u izvozu Hrvatske.

Ne kaže se bez razloga da su mali i srednji poduzetnici "kralježnica" hrvatskog gospodarstva. Biti sam svoj šef ima i svoju cijenu - samo polovica njih će preživjeti prvih pet godina poslovanja, a kao jedan od češćih razloga propadanja biznisa ističe se nepoznavanje financija. U početku je poduzetnik "Katica za sve", istovremeno je direktor, nabava, računovodstvo, a brojni u tome teško plivaju.

Sa svojih 34 zaposlenika Joško Kovač ulazi u skupinu malih poduzetnika, a njegova firma Dinaten bavi se ugostiteljstvom i graditeljstvom. Široj javnosti je poznatiji kao vlasnik Mime'sa, zagrebačkog restorana na dvije lokacije. Upravo smo njega odabrali za sugovornika na temu važnosti financijske pismenosti za poduzetnike.

Kovač je kao diplomirani ekonomist imao tu sreću da mu financije u poduzetništvu nisu bile problem, ali razumije da mnogima jesu. Osnovno financijsko znanje jednostavno nije dovoljno za ovaj veliki pothvat.

image
Marko Todorov/Cropix

- Koliko god sam bio spreman na to, toliko i nisam. Većina mojih financijskih grešaka odnosila se na krivo ulaganje u pokretanju pojedinog segmenta poslovanja. Odluke vezane uz novac su teške, a ja sam si uvijek volio uzeti dovoljno vremena da sagledam situaciju sa svih strana te tako greške svedem na minimum - rekao je ovaj zagrebački ugostitelj.

Financijska pismenost važna je za bolje i informiranije donošenje odluka, a jedna od najvažnijih lekcija koju svaki vlasnik poduzeća mora znati jest pripremiti financijski plan i, još bitnije, držati ga se.

Konkretno, za ugostiteljstvo je važno u planove ubaciti vrijeme pokretanja, stabilizacije i afirmacije pojedinog projekta, koje se naravno vrednuje u novcu, pa se kao takva stavka i može ubaciti u financijski plan pokretanja biznisa. Ostale stavke su iste kao i kod klasičnih startup-ova. Moram naglasiti da su vremena jako izazovna, da cijene nisu stabilne što se poslovnog, odnosno financijskog plana tiče i taj se aspekt mora uzeti u obzir. Pokretanje biznisa uz precizan financijski plan je nužan preduvjet za uspješno poslovanje - naglašava Joško.

Novčani tok

Sada radi mjesečne planove jer je ugostiteljstvo podložno brojnim faktorima - od školskih praznika, lošeg vremena do godišnjih odmora i državnih blagdana. S planovima su povezani nabava, zapošljavanje, raspored rada. U njegovoj maloj tvrtki o financijama trenutačno brinu asistentica i knjigovođa, a on je kao direktor više fokusiran na razvoj i dugoročne planove.

Poduzetnici često upadnu u grešku da svojim privatnim sredstvima nadoknađuju gubitak tvrtke. To nije strano niti Jošku.

- Jesam li ikad uložio svoja privatna sredstva u poduzeće? Uvijek, puno puta i vjerojatno nikad neću prestati - otkrio je Joško.

Kako bi se to izbjeglo, potrebno je pratiti novčani tok, odnosno razliku gotovine koju firma prima i plaća.

Vrlo je važno i ne zalijetati se te raditi planove sukladno budućim prihodima. Što će se dogoditi ako do njih ne dođe, a već ste potrošili novac na koji ste računali? Vaša tvrtka je već jedan korak bliže provaliji.

Važnost banke

Kada dođe vrijeme za podizanje kredita, a vjerojatno će doći, bitno je da to bude kredit koji će vam donijeti veću dobit. Točnije, ako ulažete u uredske prostorije, vjerojatno računate na više zaposlenika i više klijenata, što će dovesti do više novca za otplatu kredita. No, ako dižete kredit jer ste živjeli preko svojih mogućnosti i sada ne znate kako ćete platiti plaće idući mjesec - nešto ne radite dobro.

S osobnim financijama ste vjerojatno preživjeli bez plana, praćenja troškova, ali u poduzetništvu je to puno teže. Zato je u privatnom biznisu banka još važnija. Joško Kovač odabrao je KentBank, vodeću banku u Hrvatskoj za male i srednje poduzetnike.

- Inicijalni kapital je manje bitan ako vaš potencijal prepozna dobra banka. Ja sam imao tu sreću i sada planiram daljnje širenje svojeg restorana - otkrio je Kovač.

Tri glavne financijske lekcije za male i srednje poduzetnike

1. Izvješća o profitu i gubitku

Financijska izvješća poduzetnici podnose kvartalno ili godišnje, a ona pokazuju prihode, troškove, dobit ili gubitak. Dobit je pozitivna razlika između prihoda i troškova, a negativna čini gubitak. Razumijevanje ovih podataka je ključno za daljnje korake kod širenja ili smanjivanja opsega posla. Ovi podaci su jako bitni i za prijavu te povrat poreza.

2. Bilanca tvrtke

Ovaj dokument objedinjava imovinu i dugove tvrtke, kao i udjele investitora u određenom vremenskom trenutku. Radi se o najvažnijoj informaciji za investitore jer mogu točno razumjeti položaj tvrtke, ali i za banke jer mogu odlučiti hoće li kreditirati poduzetnika. Bilanca je zapravo zdravstveni karton poduzeća.

3. Novčani tok

Radi se o iznosu novca koji u određeno vrijeme ulazi i izlazi iz tvrtke. Bitno je uvijek znati koliko novca imate na raspolaganju kao vlasnik poduzeća i hoćete li moći namiriti sve obveze. Upravo je nepoznavanje novčanog toka jedan od glavnih razloga za propadanje malih i srednjih poduzeća.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i KentBank-e.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. ožujak 2024 06:34