TURISTIČKA PROMOCIJA

Kazahstanci su nekad bili bijesni na Borata, a sada su mu uzeli poznatu uzrečicu za službeni moto

Kazahstan je u filmovima Sache Barona Cohena prikazan kao nazadna zemlja sačinjena od silovatelja, antisemita, mizoginista i homofoba
Sacha Baron Cohen kao Borat Sagdiyev
 Landmark Media/Alamy/Alamy/Profimedia

Kazahstan, država koja je Americi i vjerojatno ostatku svijeta najpoznatija po izmišljenom liku Boratu, odlučila je prihvatiti njegovu uzrečicu "Very nice!" (jako lijepo) kao službeni slogan kazahstanskog turizma.

Ukratko, za one koji nisu gledali, Borat je glavni lik istoimenog filma iz 2006. godine o novinaru iz Kazahstana koji putuje u SAD kako bi naučio njihove običaje. Kazahstan je u filmu prikazan kao nazadna zemlja sačinjena od silovatelja, antisemita, mizoginista i homofoba, zbog čega su vlasti odlučile zabraniti film i kupiti čak četiri stranice oglasa u New York Timesu kako bi demantirali sve izrečeno u filmu.

Ne čudi zašto su se odlučili tako reagirati na satiru uzimajući u obzir da je mnogima "Borat" bio prvi i možda do tada jedini način informiranja o ovoj bivšoj sovjetskog državi, inače površinom devetoj najvećoj na svijetu i bogatoj nalazištima nafte, plina i urana. No, upravo ju je zbog te njezine nepoznanice Sacha Baron Cohen, kreator Borata, izabrao. Kako je sam objasnio, Kazahstan je mjesto o kojem nitko u SAD-u nije ništa znao te mu je to omogućilo da stvori divlji, komični i lažni svijet. Iako su kazahstanske vlasti dugo vodile intenzivnu kampanju protiv "Borata", počele su mijenjati mišljenje kad su 2012. godine vidjeli da se broj zahtjeva za vizu udeseterostručio. Tadašnji ministar vanjskih poslova rekao je da je zahvalan Boratu što je uspio privući turiste u njihovu zemlju. Sve je ovo stvorilo pogodnu klimu da Amerikanac Dennis Keen predloži kazahstanskoj turističkoj zajednici da prigrli Boratovu poštapalicu kao službeni slogan, a oni su tu ideju istog trena prihvatili. No, Keen nije baš bilo koji Amerikanac. Prvi put je u Kazahstan došao kao tinejdžer, prije nego što je "Borat" ugledao svjetlo dana. Zaljubio se u ovu zemlju te se u nju vratio nakon studiranja na Stanfordu. Oženio je Kazahstanku i otvorio svoju turističku agenciju u Almatyju, najvećem i nekadašnjem glavnom gradu Kazahstana. S obzirom na to da ga je pandemija covida-19 ostavila bez posla, Keen je imao dovoljno vremena za razmišljanje, pa je došao na ideju za turistički slogan koji bi glasio "Kazahstan. Jako lijepo!".

"Osim toga, tek sam dobio dijete. Nisam htio da se srami Borata kad odraste. Htio sam da kaže: 'To je ono kad je moj tata pokrenuo zabavan projekt'", ispričao je Keen za NYT.

Prije dva tjedna je s prijateljem Yermekom Utemissovom, koji pomaže stranim filmskim kompanijama da organiziraju snimanja u Kazahstanu, predložio slogan koji je odmah prihvaćen. Dvojac je napravio četiri spota od 12 sekundi, a svaki završava rečenicom "Jako lijepo!". Inače, upravo je izašao nastavak "Borata" koji nije ništa manje nemilosrdan prema Kazahstanu, ali vlasti više nisu u grču. "Došla je nova generacija ljudi. Razumiju memeove i shvaćaju medijski svijet", zaključio je Utemissov.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2020 19:21