ZAGREPČANKE U FINALU

‘Ako pobijedimo razvit ćemo aplikaciju koja će slijepima pomoći da se lakše našminkaju‘

Studentice Ekonomskog fakulteta Lucija Turković, Petra Turković i Ena Bogut, osmislile su mobilnu aplikaciju IRIS, koja pomaže slijepim i slabovidnim osobama pri šminkanju
 Darko Tomas/Cropix
Od 65 zemalja iz cijelog svijeta, Ena Bogut i blizanke Lucija i Petra Turković plasirale su Hrvatsku među šest najboljih

Studentice Ekonomskog fakulteta, Ena Bogut (23) i blizanke Lucija i Petra Turković (22) nove su mlade revolucionarke. Naime, ove djevojke plasirale su u finale jednog od najvećih svjetskih natjecanja za inovativne studente, L'Oreal Brandstorm 2021. Od 65 zemalja iz cijelog svijeta, ove Zagrepčanke plasirale su se među šest najboljih.

L'Orealovo natjecanje ideja, djevojke je potaknulo da pronađu "rupu" u make-up tržištu. Osmislile su ideju za aplikaciju IRIS, kako su je nazvale, koja će pomoći slijepim i slabovidnim osobama kako bi lakše nanosili šminku. Osim aplikacije, došle su i na ideju svoje make-up kolekcije namijenjene ljudima s oštećenjem vida.

Što im je bilo najteže, kako su došle do ideje, kako bi aplikacija uopće trebala funkcionirati, ali i kakve su nagrade ako pobijede, samo su neke od stvari koje su nam otkrile.

image
Zagrepčanke u finalu
Press

Za početak, Ena je rekla kako je sama prijava bila potpuno spontana.

- Profesorica Lana Cindrić s našeg fakulteta poslala nam je link koji je L'Oreal objavio i rekla da se prijavimo jer smatra da smo nas tri adekvatne za tako nešto. Sve je zapravo krenulo spontano i rekle smo same sebi: 'Mogle bismo... možda dođemo do neke ideje'. Jedino što je trebalo, bilo je okupiti tim. Osmislile smo projekt, ideju smo razradile i sada smo tu gdje jesmo - kaže Ena.

image
Petra Turković
Darko Tomas/Cropix

Ključnu ideju za cijeli projekt pronašla je Petra.

Rupa u industriji

- Radila sam analizu kozmetičke industrije za fakultet i puno sam istraživala to područje te sam uočila da slijepi i slabovidni nisu uopće predstavljeni u make-up industriji - ističe Petra.

Naime, tema za natjecanje bila je osmisliti nešto zabavno. Djevojke priznaju da je, prvo što im je palo na pamet, bila online igra. No znale su da neće lako proći s tim s obzirom na to da je dosta ljudi krenulo u tom smjeru. Kažu da su razmišljale šire i pokušale biti inkluzivne, što je glavna stavka svih brendova u svijetu, pa i samog L'Oreala.

image
Darko Tomas/Cropix

- Shvatile smo da postoji jedna velika grupa ljudi koja nije uključena, a to su slijepe i slabovidne osobe. Znale smo da nam je to as u rukavu. S jedne strane radimo dobro djelo, a s druge strane imamo mogućnost za proći dalje - objašnjava Ena.

image
Ena Bogut
Darko Tomas/Cropix

Najzanimljiviji dio ove cijele priče je zapravo realizacija ideje, odnosno stvaranje aplikacije.

Kako ta aplikacija uopće funkcionira?

Prvo, aplikacija skenira lice, a temelji se na bazi glasovnih komandi. Zatim aplikacija predlaže neke specifičnosti, primjerice, predlaže boju pudera prema tonu ili boji kože. Dok se osoba šminka, aplikacija iznova skenira lice i zamjećuje greške - ako ima previše ili premalo pudera, ako je osoba promašila neko mjesto na licu i slično, te upozorava na pogrešku. No, kako kažu djevojke, nisu na tome stale. Zamislile su da aplikaciji dodaju i opciju videopoziva gdje se slijepe i slabovidne osobe mogu povezati s ostalima koji se bore s oštećenjem vida kako bi razmjenjivali iskustva i probleme. Također, još jedna ideja na koju su ove studentice došle bila je da aplikacija ima i opciju spremanja različitih lookova koje su osobe stvorile. Tako se ne moraju prisjećati kako su se našminkali, nego ih aplikacija navodi da rekreiraju nešto otprije.

image
Razrada ideje za IRIS aplikaciju
Press

Djevojke kažu kako ni jedna nije vodila glavnu riječ i da nisu imale problema s raspoređivanjem posla.

- Ako se nismo mogle dogovoriti, prijedloge smo slale prijateljima i pitali ih za mišljenje. Nekada smo se znale i posvađati, ali sve bi uvijek završilo dobro - priznaje Lucija.

image
Lucija Turković
Darko Tomas/Cropix

Konkurencija iz Tajlanda

Od 68.000 studenata, Petra, Ena i Lucija su među 18 najboljih. Osim Hrvatske, koja je prošla zahvaljujući djevojkama, u finalu se natječu i studenti iz Kolumbije, Tajlanda, Skandinavije, Indije i Belgije. Kažu da im je Tajland najjača konkurencija.

- Tajlanđanke su smislile ideju za aplikaciju koja skenira lice i u bazi podataka traži osobu sličnu po tonu i strukturi lica i pa se možete povezati i dijeliti međusobno savjete. Primjerice, ako netko ima spuštene kapke, povezat će vas s osobom koja dijeli isti problem i tako si možete međusobno pomoći - kaže Petra.

image
IRIS aplikacija - Ena Bogut i blizanke Lucija i Petra Turković
Press

Iako u ovom procesu nisu nailazile na prepreke, ove mlade inovatorice kažu kako je najteže bilo poštivati vremenske rokove.

- Kada smo pobijedile regionalno, rekli su nam da za polufinale moramo snimiti video od minute i da za to imamo dva dana, usred tjedna kolokvija. Našle smo se u petak poslijepodne i do dva ujutro radile na tome - požalila se Ena.

Osim same aplikacije, djevojke su ponosne i na make up kolekciju koju su osmislile. I ovdje su pronašle niz problema s kojima se slijepi i slabovidni suočavaju.

image
Darko Tomas/Cropix

- Gledale smo mnogo slijepih youtuberica i primijetile s kojim problemima se bore. Primjerice, kada stavljaju maskaru, smeta im kada je četkica jako dugačka i ne mogu tako lako naciljati oko. Također, problem su obli proizvodi koji im se lako prevrnu ili skliznu iz ruku. Svaki proizvod bio bi označen Brailleovim pismom, a imao bi i oštre rubove. Osim toga, u paletama za oči, sjenila bi bila raspoređena po svjetlini i bojama - opisala je Petra.

Da je ovo odlična i inovativna ideja, složila se i direktorica Adria Balkan L'Oreala, Vanya Panayotova, koja se, kako djevojke kažu, zapitala kako se oni toga prije nisu sjetili.

image
IRIS aplikacija - Ena Bogut, blizanke Lucija i Petra Turković s L'Oreal timom, Majom Hunjak Štula i Ines Oštrić
Press

To je sigurni pokazatelj da su ove studentice na putu da postanu uspješne inovatorice. Ističu da je ponekad dobro preuzeti rizik, jer su upravo to one učinile. Iako je tema za ovogodišnje L'Orealovo natjecanje bila zabava, ove Zagrepčanke koncentrirale su se na emocije.

Pomoć umjetne intelignecije

- Mi smo preuzele rizik i bile smo svjesne da naša ideja nije išla u smjeru zabave. Mislim da nas je upravo to poguralo - rizik. Prezentirale smo to tako da naša aplikacija nije zabavna nama, no ako se nađe neka djevojka naših godina koja je slijepa ili slabovidna i želi ući u svijet make-upa, njoj je to samo po sebi zabavno - ističe Lucija.

Ako djevojke odnesu pobjedu 10. lipnja ove godine, dobit će plaćeno pripravništvo u Parizu, puna tri mjeseca u Station F kampusu. To je L'Orealov početni inkubator, ali i mjesto gdje dosta velikih kompanija ima svoje urede i razvijaju svoje inovacije.

image
Darko Tomas/Cropix

Koji su planovi ovih djevojaka?

Ena u investicijskim fondovima radi već dvije godine i kaže da se na poslu dobro snalazi, no u budućnosti bi voljela raditi u kreativnoj industriji, a ovo joj je, ističe, odličan početak. Petra i Lucija više se bave financijama, no kažu da i u tim područjima cijene bilo kakvu poduzetničku inicijativu ili ideje te da im je sve ovo dobrodošlo.

Ove mlade i pametne inovatorice uzbuđene su oko finala i jedva čekaju da otkriju što im se još sprema. Nadaju se da će pobijediti i kažu kako još nisu svjesne svega te da im se sve još čini nestvarno. Djevojke vide još mnogo problema u make-up industriji i smatraju da će je aplikacije i umjetna inteligencija uvelike promijeniti.

image
Darko Tomas/Cropix

- U beauty industriju treba uključiti sve ljude. U posljednje vrijeme to se poboljšalo, no pogledate li industriju šminke prije sedam godina, uključivala je uglavnom bijele mlade žene. Još postoji mjesta za razvoj i drago nam je što smo i same dio toga - složile su se.

Da se Hrvatska pod vodstvom ove tri djevojke doista ističe, dokazuje i činjenica da su djevojke sve radile same. Malu pomoć dobile su oko vizuala aplikacije, no priznaju da su ostale zemlje imale ozbiljne mentore. Time se jako ponose i ističu da ih nitko nije 'vodio za ruku'. Osim što su osmislile dobru ideju, inzistiraju na tome da aplikacija jednoga dana bude besplatna. Kažu kako svatko može kupiti njihovu make-up kolekciju, ali da im je cilj svu zaradu donirati udrugama za slijepe i slabovidne.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. ožujak 2024 19:58