PREVIŠE METODA

Evo kako možete saznati u kakvom je stanju baterija u rabljenom električnom autu

 Ina Fassbender/Afp
Podaci pokazuju da mnogi električni automobili traju dulje nego što se očekivalo
Podaci pokazuju da mnogi električni automobili traju dulje nego što se očekivalo

Kad su Kerry Dunstan i njegova partnerica ovog ljeta kupovali rabljeni električni automobil, njihovo prvo pitanje bilo je: ‘Kakva je baterija?‘.

Našli su Nissan Leaf iz 2021. s 29.000 milja i prodavač im je rekao da je stanje baterije, tzv. state of health (SOH), na oko 93%, piše BBC.

Za 12.500 funti dobili su električni auto s puno prostora i velikim prtljažnikom. Dunstan, inače stolar koji posjeduje i moderniji električni Volvo SUV, priznaje da Leaf nije ‘automobil iz snova‘, ali kaže da je ‘točno onakav kakav su očekivali‘.

Baterija postaje važnija od kilometraže

Kod električnih automobila više nije najvažnija starost ni prijeđena kilometraža, nego stanje baterije.

image
Patrick T. Fallon/Afp

Pitanja poput ‘Je li prethodni vlasnik često punio do 100% ili koristio brza punjenja?‘ mogu presuditi o dugovječnosti vozila. Upravo ta ‘crna kutija‘ baterije mnoge odbija od kupnje rabljenih električnih vozila.

Kinezi koriste rupu u propisu kako bi izbjegli EU carine

No, tvrtke za analizu baterija tvrde da danas mogu vrlo precizno odrediti njezino stvarno stanje, a podaci pokazuju da mnogi električni automobili traju dulje nego što se očekivalo.

Primjer je Dunstanov Nissan Leaf. Ranije verzije tog modela nisu imale tekućinski sustav hlađenja baterije, što je s vremenom znatno smanjivalo doseg, pokazuju podaci američke analitičke tvrtke NimbleFins. Ipak, Dunstan ne brine: ‘Punim oba svoja auta do kraja kad god trebam. Ne razmišljam previše o tome‘.

Testovi zdravlja baterije

Austrijska tvrtka Aviloo razvila je dva načina testiranja baterija.

Premium test koristi malu kutiju koja se priključi u vozilo i prati pražnjenje baterije tijekom nekoliko dana, od 100% do 10%.

Brža verzija, tzv. ‘flash test‘, traje manje od dvije minute – uređaj očita podatke iz sustava upravljanja baterijom i analizira ih računalnim modelom.

Direktor Avilooa Patrick Schabus tvrdi da njihovi testovi daju neovisne i točne rezultate, a šef tvrtke Marcus Berger ističe da se njihovi nalazi često znatno razlikuju od podataka koje prikazuje sam automobil.

- Baterija s 80% zdravlja još uvijek može biti odlična – samo mora imati odgovarajuću cijenu, kaže Berger.

Drugo mišljenje i drugi život baterija

Slična iskustva ima i Novozelanđanka Lucy Hawcroft, koja je sa suprugom kupila rabljeni Leaf s 95% zdravlja baterije. Nakon godinu dana, neovisni servis izmjerio je znatno manji postotak, ali automobil i dalje prelazi oko 160 kilometara po punjenju, što im je dovoljno za svakodnevne kratke vožnje.

Europska autoindustrija tone, a Ursula von der Leyen opet ima novu ideju za spas

U britanskoj tvrtki Cleevely Electric Vehicles kažu da većina kupaca rabljenih električnih vozila traži izvješće o stanju baterije prije kupnje.

- Ne možemo utjecati na rezultate i upravo to daje kupcima sigurnost, kaže prodajni direktor David Smith.

image
Ina Fassbender/Afp

Dodaje da se u mnogim slučajevima mogu zamijeniti samo pojedine ćelije baterije, što je višestruko jeftinije od zamjene cijelog paketa.

Trajnije baterije i novi život nakon auta

Stručnjaci kažu da je trajnost baterija znatno napredovala.

- Stare su izdržavale 500 do 1000 ciklusa punjenja, a nove dosežu i do 10.000, navodi Max Reid iz analitičke kuće CRU.

Kad baterije više nisu dovoljno dobre za automobile, i dalje mogu poslužiti.

Paul Chaundy iz britanske tvrtke Second Life EV Batteries koristi ih, primjerice, za pohranu električne energije u tvrtkama koje imaju više električnih viljuškara nego što im mreža dopušta istovremeno puniti.

- Problem je što svaka tvrtka ima svoj način izračuna zdravlja baterije. Treba nam više standardizacije, kaže Chaundy.

Tržište rabljenih električnih automobila brzo sazrijeva, a točnost podataka o stanju baterije postaje ključna za povjerenje kupaca.

Kako se tehnologija poboljšava i pojavljuju neovisni certifikati poput Avilooovih, čini se da će sve više vozača biti spremno dati novu priliku i starim baterijama, i rabljenim električnim vozilima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
24. studeni 2025 22:45