KRALJEVI TRŽIŠTA

Velika borba Nikole protiv Tesle raspametila špekulante na burzama: Firma će vrijediti milijarde!

Nikola želi postati najveći proizvođač električnih, ali za razliku od Tesle, teretnih vozila na svijetu
Elon Musk
 Tobias Schwarz

Špekulanti na burzama su oduševljeni: tek što se Trevor Milton, osnivač tvrtke Nikola, odvažio na burzu i u ovim danima korone, vrijednost njegovih dionica je udvostručena. Već sad je tvrtka 38-godišnjeg Miltona vrijedna više od 20 milijardi dolara, a on se hvali: "To sam cijeli život želio moći reći: Nikola je već sad vredniji od Forda i Fiat-Chryslera. Blizu smo već i General Motorsu". Sad još samo da njegov pick-up "Badger" bude prodan u više primjeraka nego najprodavaniji američki pick-up ikad proizveden, Fordov F-150, i onda će on doista postati kralj novog oblika mobilnosti.

Osim u nazivu tvrtke (po Nikoli Tesli), Milton je i u tim ambicijama sličan Elonu Musku, osnivaču Tesle. No kod Nikole postoji "sitan" problem: ima mnogo slika njegovih kamiona stvorenih simulacijom računala, mnogo tekstova o njegovoj ideji - ali postoji samo nekoliko prototipova. A i kod njih zapravo malo tko zna, što se doista nalazi pod poklopcem motora, piše portal Deutsche Welle.

Sveti gral mobilnosti - vodik

Tusku i Miltonu je zajedničko i to što su njihove osnovne ideje zapravo prastare: električni automobili su postojali i prije nego što su se počeli proizvoditi benzinski, a isto tako već odavno inženjeri maštaju o upravo savršnom načinu pogona - vodiku. Jer glavni nedostatak električnih vozila su baterije: one su skupe, teške i treba im razmjerno mnogo vremena kako bi se napunile.

Vodik je s druge strane savršen: njega ima doslovce beskonačno mnogo, a u sagorijevanju se pretvara u običnu vodu. Desetljećima su inženjeri pokušali ukrotiti taj eksplozivni plin - Daimler tu eksperimentira već odavno - ali se pokazalo kako on ne može poslužiti samo kao zamjena za benzin u motorima sa sagorijevanjem. Ali može kao indirektna pričuva za električnu energiju što onda i drastično povećava radijus vozila na takav pogon. S Daimlerom je u razvoju surađivao njemački Bosch, sad on radi i na projektu kamiona Nikole.

Ali i tu postoji "problemčić": makar je već odavno bilo i vozila Daimlera koja su vozila uz pomoć vodikovih ćelija, nikad nisu riješene sve tehničke poteškoće - a lanac postaja za punjenje vodikom koje također obećava osnivač Nikole je tu još najmanji problem. Rješenje praktično besplatnog i bezgraničnog energenta se čini nadohvat ruke - ali ga još nismo zgrabili. Ili ga je Trevor Milton uspio dohvatiti?

Špekulanti žele vjerovati da je tako: "Nikola je sljedeća tvrtka koja će vrijediti na stotine milijardi dolara", najavljuje Jeffry Ubben, osnivač hedgefonda ValueAct Capital na postaji CNBC i svjedoči kako je i sam već uložio milijune dolara u projekt Nikole. I nipošto nije jedini: dok još nema kamiona - prvi bi trebao biti predstavljen već sljedećeg mjeseca, a pick-up početkom prosinca - kupcima se nudi ulaganje novca koji će poslužiti kao predujam za vozilo, piše Deutsche Welle.

Tvrtka Nikola kaže kako već imaju narudžbi za 14.000 kamiona; između ostalih i američka pivovara Anheuser Busch želi svoju flotu pretvoriti u "čistu", pa je naručila 800 hibridnih kamiona. Još treba sagraditi i tvornicu gdje će se ti kamioni proizvoditi: izbor je pao na Coolidge u Arizoni gdje bi od 2023. s trake trebalo silaziti 50.000 kamiona na godinu. 

Ali ako za trenutak prestanemo snivati o budućnosti mega-kompanije Nikola i pogledamo njezine poslovne knjige - tu je teško reći što je u svemu tome vrijedno desetke milijardi dolara. Ona zapravo postoji već šest godina, ali ne samo što ne iskazuje nikakvu dobit, nego ne ostvaruje niti centa prometa: poslovno rečeno, to je isto kao da neki "direktor" priča o svojim velikim planovima, ali samo sjedi u svom vrtu s pivom u ruci.

Na burzu - kraticom

Vjerodostojnost tvrtke Nikola bi svakako trebala dokazati činjenica da je sad izlistana na burzi: to se ne postiže lako i potrebne su detaljne analize i samog ureda za nadzor vrijednosnica i tvrtki poput Goldmana Sachsa da je tvrtka "zdrava". Ali Nikola je i u Nasdaq dospio kraticom: takozvanim Reverse Merger, na papiru je Nikola "progutao" njezina partnera, tvrtku VectoIQ makar je u stvarnosti ova savjetnička i investicijska tvrtka stala iza Nikole sa 700 milijuna dolara. Ali to je značilo i da Nikola može na "parket" burze u samo 30 dana - umjesto nekoliko mjeseci koliko takva provjera može trajati.

Doduše, treba reći kako na čelu tvrtke VectoIQ stoji čovjek koji je odlično poznat u automobilskoj industriji: to je Stephen Girsky, analitičar i dugogodišnji zamjenik direktora General Motorsa. On sigurno odlično zna što žele ulagači - i tržište. Ali je li Nikola uopće sposoban dati to što obećava?

- Tvrtka Nikola će sigurno još brzo rasti - procjenjuje Brad Gastwirth iz investicijske kuće Wedbush Securities. Ali i dodaje: to još nipošto nije razlog da sad uložite svoj posljednji cent u tu kompaniju. Ako se pogleda trijezne glave, oni još nisu pokazali ni da imaju neku novu i dominantnu tehnologiju, niti su jedini koji teže vodiku kao rješenju za mobilnost. Ima i drugih koji žele postati "kraljevi kamiona" i zato Gastwirth kaže: "Po mom mišljenju se sve to oko tog poduzeća odvija previše brzo", piše DW.

Gary Black je bivši analitičar Wall Streeta i pokazao je kako vjeruje u nove oblike mobilnosti jer je među prvima investirao u Teslu. Ali o Nikoli na Facebooku piše: on je sad vrijedan preko 20 milijardi dolara, ali nema ni svoje tvornice, niti iza tvrtke stoji nešto više osim nekoliko slika i mnogo obećanja. I porazni zaključak: "To je najveći mjehur od sapunice kojeg sam vidio od sloma dionica kanabisa prije nekoliko godina". Drugim riječima: prste dalje. Prema mišljenju Garyja Blacka, tu netko radi veliku buku samo da bi pobrao novac - i netragom nestao.

Treba reći: i u tome postoji sličnosti između Nikole i Tesle. I Musku je dugo trebalo da dokaže kako je uopće sposoban proizvoditi automobile kakve je obećao, a još i dan-danas ima golemih problema s isporukom vozila koja su već plaćena. Hoće li Trevor Milton dokazati da može proizvoditi ne tek hibridne, nego i "prave" teretnjake s pogonom na vodik?

Tu nam i analitičar Gastwirth može reći samo jedno: "To je pravo kviz-pitanje kojim možda osvajate bilijun dolara".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
11. listopad 2020 20:18