ELEKTRONIKA KRATKOG VIJEKA

VELIKO ISTRAŽIVANJE OTKRIVA Namjerno proizvode uređaje s greškom koji se brzo kvare!

Kukuljanovo, 170211.Rijecka tvrtka Bitechnique na Kukuljanovu je otvorila veliki prodajni centar namjestaja, bijele tehnike, audio i video opreme i artikala za uredjenje doma. Ilustracija za tekst o uspjesnim tvrtkama bez sindikata. Na slici: detalj iz prodajnog salona na Kukuljanovu.Foto: Tea Cimas / Cropix
 Tea Cimaš / CROPIX
Hrvati se najviše žale na hladnjake i perilice, a udruge upozoravaju na lošu i agresivnu praksu naših trgovaca

Na tržištu su posljednjih godina tehnički i kućanski uređaji sve povoljniji, ali i sve kraće traju. Francuskinja Lydie Tollemar za Europski potrošački centar istraživala je fenomen brzog kvarenja tehnike te po rezultatima svojeg istraživanja zaključila je da je rok trajanja tehničkih uređaja sve kraći zato što proizvođači namjerno prave lošije proizvode koji su programirani da se brže kvare.

U izvještaju koji je objavio Europski istraživački centar u Njemačkoj navodi se da se mehanički proizvodi namještaju da rade onoliko sati koliko traje garantni rok, a u elektronske uređaje često se softverski ubacuje greška ili se u proizvode namjerno ugrađuju dijelovi lošije kvalitete.

Uređaj koji se tada pokvari je zastario, a novi model već je u dućanima. Trik je to, tvrde iz Europskog potrošačkog centra, kojim proizvođači sami stvaraju potražnju za uređajima.

“To znači da je proizvod napravljen tako da, kada samo jedan njegov dio otkaže, cijeli uređaj prestaje funkcionirati”, navodi se u izvještaju.

Prigovore potrošača koji se žale na kratak vijek električnih uređaja, koji se nerijetko pokvare nakon isteka jamstvenog roka - otkriva nam Ida Kovačić, savjetnica iz Društva za zaštitu potrošača Hrvatske “Potrošač”.

Njima se građani najviše obraćaju zbog materijalnih nedostataka koji se pojavljuju samo nekoliko mjeseci nakon kupnje, ali i zbog neuvažavanja reklamacija.

Naime, prodavači nerijetko dezinformiraju svoje kupce o njihovim pravima i rokovima u kojima imaju pravo na zamjenu, sniženje cijene i, naravno, povrat novca.

- Zaprimamo i prigovore na lošu i agresivnu poslovnu praksu trgovaca. U pravilu, ljudi potrebne informacije saznaju tek kad se obrate Savjetovalištu za potrošače, što često bude prekasno - ističe Ida Kovačić.

- Sve češće zaprimamo prOno na što se Hrvati najviše žale su neispravni mobiteli, laptopi, kućna računala te kućanski aparati, među kojima je najviše pritužbi na perilice rublja i hladnjake.

Nerijetko se događa da kupci koji su ubrzo nakon isteka jamstvenog roka ostali bez skupo plaćenih uređaja zbog tog neugodnog iskustva odlučuju kupiti nove uređaje drugih proizvođača. - Zbog loše kvalitete proizvoda pojedine tvrtke gube na popularnosti među potrošačima, a samim time gube i buduće kupce te više nisu konkurentni na tržištu - objašnjavaju iz Društva.

Trgovci kojima je stalo do kupaca njeguju dobre poslovne običaje te pravila etičkog kodeksa i morala.

- Takvi trgovci poštuju zakonske odredbe i u skladu s tim uvažavaju reklamacije i zahtjeve potrošača čak i u graničnim slučajevima.

Takvi trgovci u svoju poslovnu politiku pritom ugrađuju najviše standarde i prakse EU - objašnjava savjetnica.

Danas kad se sve više ljudi odlučuje i za kupnju putem interneta, valja istaknuti da isti zakonski propisi vrijede i za trgovce koji posluju na taj način.

- Potrošačima je dan rok za odustajanje od kupnje u roku 14 dana od zaprimanja potvrde o sklopljenom ugovoru (kupnji) koji se dostavlja prilikom dostave samog uređaja.

Kakva su prava potrošača u Hrvatskoj:

- pravo na reklamaciju - 14 dana

- rok u kojem prodavač mora odgovoriti na reklamaciju - 15 dana

- reklamacija kvara - 2 godine

- ako se nedostatak pojavio unutar 6 mjeseci od kupnje, troškove vještačenja snosi trgovac

- proizvođač je dužan o vlastitom trošku prenijeti stvar do ovlaštenog sevisa te popravljeni ili zamijenjeni proizvod vratiti natrag kupcu

- u slučaju manjeg popravka, jamstveni rok se produljuje za onoliko koliko je trajao popravak

Uvažavanje reklamacije za povrat novca ovisi isključivo o dobroj volji trgovca

U roku od 14 dana potrošač ima pravo isprobati proizvod i ocjeniti odgovara li mu on ili ne - objašnjava savjetnica Ida Kovačić uz važnu napomenu: - Ako potvrda o kupnji ne sadržava obavijest o pravu na raskid u roku od 14 dana ili ne postoji obavijest da troškove dostave proizvoda trgovcu snosi potrošač, kupac ima pravo raskinuti ugovor tj. odustati od kupnje u roku 12 mjeseci. Ipak, ako želite zamjeniti ispravan uređaj u slučaju da ste se predomislili ili odustali od kupnje, uvažavanje reklamacije za zamjenu ili povrat novca ovisi isključivo o poslovnoj praksi trgovca te njegovoj dobroj volji.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. svibanj 2024 11:32