SUNČANE NAOČALE

U modi su podsjetnici na stare društvene heroje

Kakav oblik i model, koje boje i materijala - pitanja su kojima se nisu zamarale naše bake, a danas su pri odabiru naočala presudna - jer vas automatski stavljaju u neke ladice - one stilske, naravno

Sunčane naočale u svojim začecima uopće za namjeru nisu imale blokirati zrake sunca. Stoljećima su naime kineski suci u sudnicama nosili naočale zatamnjenih stakala kako bi sakrili izraz lica u sudnici.

Stvar prestiža

Sve do 20. stoljeća sunčane naočale nisu zaživjele u širokoj uporabi. Tada je 1929. Sam Foster, osnivač kompanije Foster Grant, prodao prvi par naočala u Atlantic Cityju i do 1930. te sunčane naočale više nisu bile rijetkost na plažama i ulicama.

S Drugim svjetskim ratom, koji je visio u zraku, Ray Ban je 1936. dizajnirao avijatičarske naočale sa staklima protiv odbljeska, koje su piloti dobivali besplatno, a godinu dana kasnije mogli su ih kupiti i svi ostali. No, ono što je od sunčanih naočala napravilo pravi hit bila je reklamna kampanja iz 1960-ih.

- Tko je to iza Foster Granta? - glasio je reklamni slogan kompanije iza čijih su se sunčanih naočala krile zvijezde poput Woodyja Allena, Petera Sellersa, Vanesse Redgrave, Mije Farrow i Raquel Welch. Modni dizajneri i zvijezde Hollywooda u 1970-ima su potpuno pomahnitali za zatamnjenim staklima i svaki je brand koji je držao do sebe imao svoju liniju .

Razvila se cijela nova industrija tamo gdje prije jednog desetljeća uopće nije postojala. Imati sunčane naočale jednostavno je postala stvar prestiža.

Jedan od najpopularnijih okvira 1960-ih postao je onaj “mačkasti”. To je bio odvažan i seksi stil, a naočale tog oblika nosile su i Marilyn Monroe i Brigitte Bardot.

U filmu “Doručak kod Tiffanyja” iz 1961. naočale Ray Ban RB 2140 Wayfarer nosi Audrey Hepburn, koje nakon toga postaju legendarne. Drugu krajnost 1960-ih popularizirala je Jacqueline Kennedy, a to su bili okviri naočala koji su pokrivali gotovo cijelo njeno lice.





Veliko, veće, najveće

Kako su se približavale 1970-te predimenzionirane naočale s metalnim okvirima postale su apsolutni “must”. Steve McQueen popularizirao je sunčane naočale Persol 0714 koje su postale hit nakon filmova kao što su “Afera Thomasa Crowna” i “Bijeg”. John Lennon, s druge strane, vratio je trend iz 1930-ih - okrugle okvire. Oni su nakon toga postali poznati jednostavno kao “lennonice”.

A onda su došle slavne 1980-te. Al Pacino nosio je 1983. naočale Linde Farrow u filmu “Scarface” koje su sa svojim oblikom poput kapljice i veličinom odmah postale slavne. Pojavila se Madonna, koja je nosila goleme naočale plastičnih okvira, baš kao i najpopularnija princeza na svijetu - princeza Diana ili Lady Di. Jack Nicholson, filmski “Blues Brothers” Rob Lowe i Don Johnson vratili su se okvirima Wayfarer, kojih se Nicholson nikad nije ni odrekao.

Potom se 1986. pojavio film “Top Gun” zbog kojeg su gotovo sve djevojke poludjele za Tomom Cruiseom. Djelomično i zbog njegovih Ray Ban naočala 3025, sivih okvira i stakala, popularnijih kao avijatičarske naočale. Njih su pokupovali svi koji “drže do sebe”, a i oni koji su poželjeli biti frajeri poput Toma.

Minimalizam ‘90-ih

Modno manje zanimljive 1990-te donijele su sa sobom minimalizam, pa su tako i naočale postale manje ekstravagantne.

Will Smith je u filmu “Ljudi u crnom” iz 1997. nosio Ray Ban model RB, baš kao i Tommy Lee Jones. Androidni Keanu Reeves je 1999. kao Neo u trilogiji “Matrix” počeo “isfuravati” minimalističke naočale kultne marke Blinde, koje se rade ručno.

Model “Wayfarer” postao je prije nekoliko sezona ponovno jako popularan, a za njegovim klasičnim oblikom opet su poludjele sve zvijezde, a ovaj put RayBan se poigrao s bojama okvira. Ovog proljeća imperativ će biti - veliko, retro i šareno. To znači da su poželjni što veći okviri, ekstravagantni modeli kao u sedamdesetima koji pristaju samo najhrabrijima i plastični okviri šarenih boja. Zato kad sunce napokon grane - budite spremni!





Audrey Hepburn

U ‘Doručku kod Tiffanyja’ nosila je model Wayfarer od Ray Bana koje su postale klasika

Jackie Kennedy

Bivša Prva dama SAD-a lansirala je 1960-ih naočale golemih okvira koji su joj prekrivali lice

Keanu Reeves

Kao Neo u ‘Matrixu’ krajem 1990-ih nosio je minimalističke naočale kultnog branda Blinde

Marilyn Monroe

Glumica i seks-simbol bila je predvodnica jednog od najvećih trendova ikad - mačkastog oblika naočala. U filmu ‘Kako zavesti milijunaša’ nosila je dioptrijske okvire, a u privatnom životu sunčane naočale koje su proglašene apsolutnim hitom 1960-ih godina

Madonna

Kad se pojavila a sceni u 1980-ima nosila je isključivo goleme okvire naočala s plastičnim okvirima i to u raznim bojama - trend koji se opet vraća na velika vrata ove sezone

Princeza Diana

Popularna Lady Di bila je trendovski vrlo osviještena, a te 1986. nosila je bijele naočale golemih plastičnh okvira , inspirirane onima kakve je nosio Al Pacino u filmu ‘Scarface’ tri godine prije

John Lennon

Legendarni ‘Beatle’ ima čast da gotovo cijeli planet naočala okruglih stakala, popularnih 1930-ih, naziva - lenonicama





Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
30. travanj 2024 15:27