Prema novim smjernicama koje su objavili na internetskoj stranici svoje matične tvrtke Condé Nast, Vogue više neće prikazivati i fotografirati “novo životinjsko krzno u svom sadržaju ili prilikom oglašavanja”, piše CNN.
Smjernice, koje dopuštaju određene iznimke, kao što su krzna koja su nusproizvodi održivog načina života ili autohtonih praksi, odnosit će se i na druge publikacije u vlasništvu ovog medijskog konglomerata, poput The New Yorkera, Vanity Faira i GQ-a. No, najveće značenje ova promjena ima upravo za Vogue, koji se dugo smatrao vodećim autoritetom u svijetu mode. Odluka simbolizira duboku promjenu unutar modne industrije i lagani odmak od korištenja krzna.
Na upit CNN-a o ovoj odluci, glasnogovornik Condé Nasta izjavio je da njihove vrijednosti i modne smjernice već zapravo godinama odražavaju tu sada konačno donesenu odluku.
Krzno više nije hit
Popularnost krzna već godinama opada. Brojni brendovi i trgovci, među kojima su Canada Goose, Gucci, Net-a-Porter, Versace, Prada, Neiman Marcus i Michael Kors, još su od 2010-ih najavili postupno ukidanje proizvoda od krzna. Modni magazin Elle zabranio je prikazivanje krzna u svim svojim međunarodnim izdanjima u prosincu 2021., navodeći da time želi zaštititi životinje te reflektirati promjene koje se već događaju u ukusima potrošača.
Uz to, uzgoj životinja radi krzna zabranjen je u više zemalja, uključujući Ujedinjeno Kraljevstvo, Austriju, Hrvatsku, Italiju i Norvešku, dok je Izrael 2021. postao prva zemlja koja je zabranila prodaju novog krzna.
No, taj se trend odbacivanja krzna malo usporio 2024. godine kada je na TikToku vrlo popularna postala takozvana „mob wife“ estetika ili u prijevodu estetika žene mafijaša. Taj je poseban način odijevanja ponovno pobudio interes za krznom, osobito kod mlađih generacija. Specifičan način odijevanja uključuje velike bunde od krzna, životinjske uzorke, masivni zlatni nakit i sjajne kožne hlače.
U to vrijeme Vogue je objavio nekoliko članaka koji su analizirali etičnost tog trenda, čak i kada je riječ bila o nošenju vintage ili umjetnog krzna. Jedan je naslov glasio: „Krzno se vraća. To je problem.“, dok je drugi postavljao pitanje: „Je li nošenje vintage krzna danas društveno prihvatljivo?“
Nova odluka
Međutim, još prije samo desetak dana, prema snimkama zaslona s alata „The Wayback Machine“ koji arhivira internetske stranice, Condé Nast na svojoj stranici o održivosti nije uopće spominjao krzno. Odluka tvrtke Condé Nast da prestane prikazivati životinjsko krzno u svojim publikacijama uslijedila je nakon devetomjesečne kampanje koju je vodila Koalicija za ukidanje trgovine krznom (CAFT).
Tijekom kampanje, aktivisti za prava životinja prosvjedovali su ispred kuća urednika Voguea te održavali demonstracije za vrijeme događaja koje je časopis organizirao u Londonu i New Yorku. Također su prosvjedovali unutar trgovina povezanih s magazinom, uključujući American Girl, brend lutaka u vlasništvu tvrtke Mattel, u čijem upravnom odboru sjedi i izvršni direktor Condé Nasta, Roger Lynch. CAFT je u nedjelju objavio priopćenje u kojem je službeno potvrdio promjenu politike Condé Nasta.
Iako su farme krzna zabranjene u mnogim zemljama, svake se godine ubijaju milijuni životinja zbog njihova krzna koje se koristi u modnoj industriji, navodi udruga za zaštitu životinja Humane Society International. Većina tih životinja drži se u oskudnim i premalim kavezima.
Donedavna glavna urednica Voguea, Anna Wintour, godinama je izazivala bijes aktivista za prava životinja zbog svoje sklonosti krznu, a 2005. godine postala je poznata i po incidentu prilikom kojeg ju je jedna prosvjednica pogodila pitom.
Tijekom intervjua s Christiane Amanpour za CNN 2019. godine, Wintour je odbijala osuditi industriju krzna, izjavivši da je „lažno krzno očito veći zagađivač od pravog.“
„Mislim da mnogi danas raspravljaju o recikliranju i ponovnoj uporabi materijala — tkanina, krzna i drugih stvari koje su već korištene… Smatram da je na modnim kućama koje rade s krznom odgovornost za poštivanje najboljih praksi i etično postupanje“, dodala je tada.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....