ONEČIŠĆENJE

Brazilski znanstvenici na udaljenom otoku pronašli plastificirane stijene: ‘Ovo je zastrašujuće‘

Otok Trindade

Vitoria Velez/AFP
Otok Trindade zaštićeno je mjesto za zelene kornjače. Tisuće njih ondje dolazi svake godine kako bi položile jaja

Geologija brazilskog vulkanskog otoka Trindadea fascinira znanstvenike godinama, ali otkriće kamenja napravljenog od plastičnih ostataka u ovom udaljenom utočištu kornjača izaziva uzbunu.

Otopljena plastika integralni je dio stijena na otoku, koji se nalazi 1140 km od jugoistočne države Espirito Santo, a to je, kažu znanstvenici, dokaz sve većeg utjecaja ljudi na Zemljine geološke cikluse.

"To je novo i istovremeno zastrašujuće, jer je onečišćenje ušlo u sferu geologije", rekla je Fernanda Avelar Santos, geologinja s Federalnog sveučilišta u Parani.

Santos i njezin tim proveli su kemijske testove kako bi saznali kakva se plastika nalazi u stijenama koje se nazivaju "plastiglomerati" jer su napravljene od mješavine sedimentnih granula i drugih krhotina koje zajedno drži plastika.

"Identificirali smo (zagađenje) uglavnom od ribarskih mreža, što je vrlo čest otpad na plažama otoka Trinidade", rekla je Santos.

"Morske struje ih dovuku i nakupljaju se na plaži. Kad temperatura poraste, ta plastika se topi i ugradi se u prirodni materijal plaže".

Otok Trindade jedno je od najvažnijih svjetskih zaštićenih mjesta za zelene kornjače, na koje svake godine dolaze tisuće kako bi položile jaja.

Jedini ljudi na Trindadeu su pripadnici brazilske mornarice, koja ima bazu na otoku i štiti kornjače koje se gnijezde.

"Mjesto gdje smo pronašli te uzorke (plastike) trajno je očuvano područje u Brazilu, blizu mjesta gdje zelene kornjače polažu jaja", rekao je Santos.

Otkriće izaziva pitanja o ljudskom naslijeđu na Zemlji, kaže Santos.

"Toliko govorimo o antropocenu i to je to", rekla je Santos, misleći na predloženu geološku epohu definiranu utjecajem ljudi na geologiju i ekosustave planeta.

"Zagađenje, smeće u moru i plastika odbačena u oceane postaje geološki materijal... sačuvan u geološkim zapisima Zemlje".

13. travanj 2024 09:25