KAO U MATRIXU

'CIJELI SVEMIR MOŽDA JE SAMO SIMULACIJA' Neil deGrasse Tyson kaže da je moguće da sve što vidimo oko nas uopće nije stvarno

Foto: Pixabay/Facebook

Na ovogodišnjoj 'Isaac Asimov memorijalnoj debati' koja se održala u Prirodoslovnom muzeju u New Yorku, postavljeno je pitanje je li svemir zapravo samo simulacija. I dok su mišljenja jednih znanstvenika bila priličnu utješna, razmišljanja drugih pomalo su uznemirujuća, piše Business Insider.

Fizičarka Lisa Randall tako je rekla da je vjerojatnost da svemir nije 'stvaran' gotovo nikakva, ravna nuli.

No s druge strane, slavni astrofizičar Neil deGrasse Tyson, koji je vodio debatu, rekao je da bi vjerojatnost da je svemir simulacija, mogla biti prilično visoka.

Pitanje stvarnosti svemira zaokuplja mislioce već dugo, puno prije nego je Descartes izrekao svoju slavnu misao 'Mislim, dakle postojim'. Isto pitanje istraživalo se i u popularnim filmovima Matrix i eXistenZ.

No većina fizičara i filozofa se slaže da je nemoguće definitivno dokazati da ne živimo u simulaciji i da je svemir stvaran.

Tyson se slaže, no također kaže da ne bi bio iznenađen da se otkrije da je netko drugi odgovoran za naš svemir.

Jedan od glavnih argumenata koji koriste fizičari kad razgovaraju o 'hipotezi simulacije' je taj da ako se dokaže da je moguće simulirati svemir – ako otkrijemo sve zakone koji upravljaju svime i načine na koji sve radi (što znanstvenici pokušavaju) – značilo bi da je puno veća vjerojatnost da je sve simulacija. Ako znamo da je moguće nešto napraviti, onda je mnogo lakše zamisliti da je to tako i napravljeno.

Zasad još ne znamo kako simulirati svemir. No nije teško zamisliti da to možda znaju neka bića puno naprednija i pametnija od nas.

Tyson naglašava da smo mi ljudi sami sebe uvijek definirali kao najpametnija živuća stvorenja, puno inteligentnija od, recimo, čimpanzi s kojima dijelimo 99 posto naše DNA. Mi znamo kako napraviti simfoniju, trigonometriju i astrofiziku. (U redu, neki od nas znaju.)

No Tyson koristi eksperiment kako bi zamislio oblik života puno pametniji od nas, onoliko koliko smo mi pametniji od pasa, mačaka i drugih sisavaca.

'Kako bismo mi njima izgledali? Mi bismo za njih bili slinavi, brbljavi idioti', kaže Tyson.

Što god to stvorenje bilo, ono je vrlo vjerojatno sposobno stvoriti simulaciju svemira. A ako je to slučaj, mogu zamisliti da je sve u našim životima samo kreacija nekih drugih stvorenja za njihovu zabavu', Kaže Tyson.

'Zapravo samo želim reći da ako dođe dan kad spoznamo da je to zapravo istina, ja ću biti jedini koji će reći da nije iznenađen.'