NAŠLI KLJUČ ZA ALZHEIMERA: VELIKI USPJEH HRVATSKIH ZNANSTVENIKA Prvi u svijetu uhvatili djelovanje molekula proteina u živoj stanici!

Hrvatski znanstvenici dr. Iva Tolić-Nřrrelykke, iz Instituta “Max Planck” za staničnu biologiju i genetiku u Dresdenu, i dr. Nenad Pavin, s Prirodoslovno-matematičkog fakulteta (PMF) u Zagrebu, prvi su u svijetu “uhvatili molekule motornih proteina u akciji u živoj stanici”.

Ovo važno istraživanje, koje je trajalo četiri godine, objavljeno je jučer u Cellu, jednom od vodećih svjetskih znanstvenih časopisa.

- Mi smo razvili metodu kojom se mogu promatrati pojedinačne molekule u živoj stanici. To omogućuje direktno istraživanje ponašanja i funkcije molekula u njihovu prirodnom okruženju - pojasnila je dr. Iva Tolić-Nřrrelykke.

Ključ za Alzheimera

- Ova se metoda može primijeniti na razne molekule, a mi smo izabrali protein dinein jer taj molekularni motor pokreće ključne procese u stanicama kao što su transport tvari u neuronima i formiranje diobenog vretena koje dijeli kromosome tijekom stanične diobe. Poremećaji u funkciji tog motornog proteina u neuronima mogu izazvati neurodegenerativne bolesti kao što su Alzheimerova, Parkinsonova i Huntingtonova bolest, dok su greške u formiranju diobenog vretena povezane s razvojem raka i neplodnošću - dodala je dr. Tolić-Nřrrelykke.

Prilika za druge kolege

Hrvatski znanstvenici istraživanje proteina dineina počeli su 2009. godine, kada je Nenad Pavin bio na usavršavanju u Dresdenu. Nakon što se 2011. godine vratio u Zagreb, nastavili su suradnju.

- Često sam dolazila u Zagreb ili Nenad u Dresden, a svakodnevno smo komunicirali preko e-maila i Skypea - rekla je Iva Tolić-Nřrrelykke, koja je diplomirala i doktorirala molekularnu biologiju na PMF-u u Zagrebu.

- Planiramo uključiiti i druge hrvatske znanstvenike - kaže dr. Iva Tolić-Nřrrelykke.

27. travanj 2024 08:21