VELIKO OTKRIĆE

DALEKO OD ZEMLJE Na Titanu pronađena plastika

This undated true color image by the Cassini spacecraft released by NASA shows Saturn's largest moon, Titan, passing in front of the planet and its rings. A new study released Thursday, June 28, 2012 suggests there may be an ocean below Titan's frigid surface. (AP Photo/NASA)
 AP

Huygens sonda Europske svemirske agencije montirana na letjelicu Cassini za istraživanje Saturna, na njegovu je mjesecu Titanu pronašla propilen.

Molekula propilena, sastavljena od tri atoma ugljika i šest atoma vodika, na Zemlji je raširena i sastavni je dio mnogih vrsta plastike. Informacije koje je poslala Cassinijeva sonda prve su koje ukazuju na postojanje te molekule na nekom mjesecu ili planetu osim našega, objavila je NASA. Na Titanu domnira metan, koje je kod nas najraširenija komponenta atmosfere nakon dušika.

Spektakularno otkriće: Svemirska sonda otkrila snažne dokaze o postojanju oceana na Titanu

Propilen je na Titanu otkriven infracrveni spektometrom a nalazi su objaljeni u znanstvneom časopisu Astrophysical Jorunal Letters. “Ta je molekula svugdje oko nas u svakodnevnom životu, ugrađena u dugačke lance koji čine takozvanu propilensku plastiku” rekao je NASA-in znanstvenik Conor Nixon iz Centra za svemirske letove Gddard. Klasični primjer propilena su plastične zdjelice u kojima čuvamo hranu. Propilen na Titanu tumači se tako što sunčevo svjetlo pokreće reakcije u kojima se metan kida a fragementi se ujedinjuju u sve veće molekule. U tom procesu nastaju i velike ličine propana na Titanu, koji se na Zemlji koristi za plinska kuhala te etana, koji se koristi kao sirovina za svepristunu plastiku polietilen.

No metan, propan, propene i etan na Titanu su neznatno zastupjeni u odnosu na divovske molekule ugljikovodika očitane u njegovoj atmosferi. Kad se efekti ultraljubičastog zračenja kombinirali s bombardiranjem česticama iz Saturnova magnetskog polja, može doći do vrlo egzotične kemije, kažu znanstvenici. Cassinijevi uređaji našli su dokaze postojanja ugljikovodika atomske mase tisućama puta veće od atoma vodika.

27. travanj 2024 02:58