KORACI NAPRIJED

DESET DOGAĐAJA KOJI SU OBILJEŽILI ZNANOST 2015. GODINE Hoće li jedan od njih dovesti do čovječanstva koje će se dijeliti na ‘organske’ i ‘GMO ljude’?

YouTube / Science

Za sve one koji su rođeni u 80-im godinama prošlog stoljeća, odraslima na ‘Povratku u budućnost’, ‘Bijegu iz New Yorka’ i brojnim drugim znanstvenofantastičnim filmovima tog vremena, godina 2015. predstavljala je daleku budućnost, koju smo se ipak nadali jednog dana doživjeti.

Svijet nam još uvijek duguje leteće automobile i lebdeće skateboarde, no isto tako još uvijek nemamo ni reality programe gdje se zatvorenici bore do smrti, niti je New York postapokaliptični zatvor, pa nije sve tako strašno.

Ovo je deset vijesti koje su obilježile znanost i tehnologiju 2015. godine:

1. Po prvi puta izvršena genetska modifikacija ljudske jajne stanice

Ako stavimo etička pitanja na stranu, od ove godine možemo, barem teoretski, stvarati genetski modificirane ljude - bebe bez genetskih bolesti, a uskoro i s odabranim poželjnim karakteristikama. Hoće li to dovesti do čovječanstva koje će se dijeliti na ‘organske’ i ‘GMO ljude’?

NA KORAK SMO DO RAĐANJA GMO BEBA? Znanstvenici uklonili nasljedne bolesti s genetski modificiranih jajnih stanica

2. Njemački fizičari postigli veliki uspjeh u razvoju nuklearne fuzije

Nuklearna fuzija sveti je gral energetike, jer obećaje jeftinu struju bez zagađenja i štetne radijacije, a gorivo za nju svugdje je oko nas. Institut Max Planck ove je godine uspješno demonstrirao takozvani ‘stelarator’ dizajn fuzionog reaktora, koji bi mogao biti višestruko učinkovitiji od svih do sada isprobanih reaktora.

ZNANSTVENICI NA KORAK DO SVETOG GRALA ENERGETIKE! Hoće li Nijemcima uspjeti eksperiment koji bi nam mogao donijeti jeftiniju i čistu energiju?

3. Otkriveni tragovi tekuće vode na Marsu

Potraga za vodom na Marsu zapravo je potraga za tragovima vanzemaljskog života unutar Sunčevog sustava. Otprije se znalo da voda postoji u krutom stanju na polarnim kapama crvenog planeta, kao i u obliku vodene pare u atmosferi, no ove su godine otkriveni prvi pouzdani tragovi tekuće vode na površini.

SPEKTAKULARNO OTKRIĆE KOJE SU SVI ČEKALI 'Otkrili smo definitivne tragove tekuće vode na Marsu!'

4. Robotska sonda New Horizons posjetila je Pluton

Nekad najudaljeniji planet Sunčevog sustava, danas najbliži patuljasti planet Kuiperovog pojasa, čovječanstvo je ove godine po prvi puta vidjelo iz velike blizine. Već prve fotografije postavile su više pitanja nego što su pružile odgovora, a u mjesecima koji slijede tek ćemo saznati odgovore na brojne misterije ovog planeta, kako će podaci iz kratkog preleta vrlo sporo stizati na Zemlju.

FOTO, VIDEO: ČOVJEČANSTVO JE PO PRVI PUT POSJETILO PLUTON! Obama: 'Hvala NASA! Ovo je velik dan!'

5. Otkrivena geološka aktivnost na Ceresu

Robotska sonda Dawn, nakon što je 2011. godine posjetila patuljasti planet Vestu, ove je godine posjetila i Ceres - najveći objekt u asteroidnom pojasu između Marsa i Jupitera. Znanstvenike je šokiralo otkriće svjetlih točaka na površini, za koje se ispostavilo da se radi o tragovima geološke aktivnosti.

OTKRIVEN MISTERIJ SVIJETLIH TOČAKA NA CERESU 'Znamo da nije led, mislimo da znamo što jest, ali to tek otvara nova pitanja...'

6. Uspješno slijetanje Falcon 9 rakete

Nakon nekoliko spektakularnih neuspjeha, privatna raketa Falcon 9 tvrtke SpaceX uspješno je sletila nakon što je poslala teret u orbitu, i time označila dvije velike prekretnice u istraživanju svemira - početak jeftinih svemirskih letova, te uspon privatnog poduzetništva u svemiru.

VIDEO: 'OVO JE KLJUČNI KORAK U OSNIVANJU GRADA NA MARSU' Postignut povijesni uspjeh u istraživanju svemira

7. Otkriće Homo naledija, nove vrste ljudskog pretka

U otkriću novog Homo genusa, Homo naledija, sudjelovali su i hrvatski znanstvenici, a radi se o, moguće, prvom srodniku modernog čovjeka koji je ukrotio vatru i pokapao svoje mrtve.

PREDAK KOJI JE UKROTIO VATRU I POKAPAO MRTVE Nevjerojatni detalji o otkriću u kojem je sudjelovala i naša znanstvenica

8. Otkriveno mjesto sudara našeg svemira s paralelnim?

Misteriozni signal u kozmičkom zračenju otkrio je mogućnost koja je do nedavno bila isključivo predmet teoretskih rasprava - postojanje paralelnih univerzuma. Otkriveno zračenje ispunjava većinu očekivanih svojstva kakva bi imalo mjesto sudara dva univerzuma.

SUDAR SVJETOVA? Kroz glomaznu rupu u našem svemiru mogla bi curiti materija iz paralelnog univerzuma

9. Znanost na tragu čestice koja bi dokazala postojanje 11 dimenzija

Fizičari koji rade na ATLAS i CMS detektorima Velikog hadronskog sudarača nadaju se da su na pragu novog otkrića. Iako su za sada još daleko od toga da budu sigurni, otkrivena je anomalija u podacima koja ukazuje na mogućnost postojanja dosad nepoznate elementarne čestice.

Otkriven trag nove elementarne čestice koja će potvrditi da ima 11 dimenzija?

10. Otkriven glomazni ocean ispod površine Saturnovog mjeseca

Nakon Jupiterovog mjeseca Europe, otkriveno je još jedno mjesto u Sunčevom sustavu gdje sigurno postoji tekuća voda - Saturnov mjesec Enkelad. Golemi spremnik vode zapravo je ocean ispod cijele ledene površine tog mjeseca, a u tekućem ga stanju najvjerojatnije drže geotermalni izvori - idealne lokacije za nastanak života.

ZNANSTVENIKE ZABEZEKNUO GLOBALNI OCEAN ISPOD POVRŠINE MJESECA 'Ne znamo kako, ali nešto ga grije i drži u tekućem stanju'