PLANETARNI PROBLEM

DRAMATIČNO OTKRIĆENAJUGLEDNIJIH BIOLOGA 'Upravo je započelo šesto veliko izumiranje vrsta, ugroženo je i čovječanstvo'

cc
Vrste izumiru čak 100 puta brže nego što je to uobičajeno, tvrde znanstvenici sa Stanforda

U posljednjih nešto više od pola milijarde godina na Zemlji je masovno izumiranje većeg broja vrsta nastupilo u pet navrata, a skupina uglednih znanstvenika u časopisu Science Adventures objavila je tvrdnju da je upravo u tijeku šesto veliko izumiranje.

Britanski Telegraph prenosi navod znanstvenika s američkog sveučilišta Stanford koji tvrde da životinje izumiru čak 100 puta brže nego što je to uobičajeno, a za sve krive čovjeka koji je zagađivanjem okoliša, smanjenjem prostora na kojima životinje obitavaju i uzrokovanjem klimatskih promjena od 1500. godine do danas izazvao potpuni nestanak najmanje 77 vrsta sisavaca, 140 vrsta ptica i 34 vrste vodozemaca.

Među izumrlim vrstama su ptica dodo, Stellerova morska krava, falklandski vuk, kvaga, tajvanski oblačasti leopard, atlaski medvjed, kaspijski tigar... Riječ je, kažu znanstvenici, o najvećem izumiranju vrsta od posljednjeg masovnog izumiranja, onoga na prijelazu iz krede u tercijar, uslijed kojega su prije 66 milijuna godina s lica planeta zbrisani dinosauri.

'Bez ikakve sumnje, mi upravo ulazimo u šesto veliko izumiranje', izjavio je profesor Paul Ehrlich, jedan od autora studije. 'Vrste nestaju stotinjak puta brže nego što je to uobičajeno u vremenu između velikih izumiranja. Naši izračuni vjerojatno podcjenjuju težinu ove krize. Imamo, naime, primjere vrsta u svim dijelovima svijeta koje su u osnovi živi mrtvaci', upozorio je profesor.

U normalnim bi okolnostima u periodu od 10.000 godina izumrle dvije vrste sisavaca, no trenutna je stopa izumiranja kudikamo veća. Čak četvrtina svih vrsta sisavaca i 41 posto vodozemaca je pred izumiranjem, mnogi od njih žive još samo u zatočeništvu, nema ih u divljini.

'Nastavi li se ovako, trebat će više milijuna godina za oporavak, a u konačnici bi mogao izumrijeti i čovjek', kaže vođa grupe znanstvenika Gerardo Ceballos, inače zaposlen na meksičkom sveučilištu.

Profesor Ehrlich kaže da vlade svih država moraju početi surađivati na zaštiti ugroženih vrsta. Navodi da je kataklizmične posljedice novog velikog izumiranja moguće izbjeći ili ublažiti, ali djelovati se mora brzo.

10 najugroženijih vrsta