ČUDOVIŠTE IZ DUBINA

EPOHALNO ZNANSTVENO OTKRIĆE Znanstvenici otkrili fosil koji bi mogao biti ključan dokaz evolucije

tefano Broccoli, University of Milan

Prvi fosil drevnog reptila amphibious ichthyosaura koji je živio u moru, otkriven je u Kini. Koliko je važno ovo otkriće govori činjenica da je upravo taj fosil posljednja kockica u slagalici zvanoj evolucija. Paleontolozi su već dugo vremena svjesni da bi ta vrsta ichthyosaura - morsko čudovište nalik delfinu koje je živjelo na zemlji između 250 i 90 milijuna godina - mogla biti poveznica između vodenih reptila i njhovih kopnenih predaka.

Unatoč tome do sada nije pronađen fosil koji bi posvjedočio toj tranziciji, odnosno biću adaptiranom na život i u moru i na kopnu.

- Sada napokon imamo ovaj fosil koji svjedoči toj tranziciji - rekao je profesor Ryosuke

Motani sa Sveučilišta u Kaliforniji, inače jedan od članova međunarodnog istraživačkog tima.

- Ništa na njemu nije ga sprječavalo da izlazi na kopno - dodao je dr. Montana.

FOTO: Ryosuke Motani, Sveučilište Davis

U pisanoj izjavi koju je potpisala grupa istraživača navedeno je kako je fosil star 248 milijuna godina pronađen u kineskoj provinciji Anhui.

Fosil je dug oko pola metra, a jasno se vidi biće s velikim fleksibilnim perajama uz pomoću kojih se ovaj reptil mogao kretati po kopnu.

Ichthyosauri koji su bili prilagođeni samo životu u vodi nisu imali takve peraje. Za razliku od te vrste koja je imala dugu kljunastu njušku, ovaj fosil pokazuje biće s kraćom njuškom sličnom onom kakvu su obično imali reptili koji su živjeli na kopnu.

- Sudeći prema njegovoj anatomiji vjerojatno se nije brzo kretao pod vodom - rekao je dr. Montana za National Geographic dodajući da se vjerojatno kretao po dnu loveći plijen poput škampa.

Znanstvenici se nadaju kako je ovo tek prvi fosil ove vrste koji će im pružiti novi uvod u život ovog čudnovatog reptila.

- Još uvijek moramo otkriti fosile njegovih predaka - poručio je dr. Valentin Fischer, paleontolog sa Sveučilišta Liege, koji nije sudjelovao u ovom projektu.

29. travanj 2024 12:45