DEEP, DEEP SPACE

Fotografije s ruba svemira: Teleskopi snimili najudaljeniji objekt ikada, zvijezdu koja je eksplodirala 'ubrzo' nakon Velikog praska

NASA
Snimljeni objekt bio je veći od našeg Sunca do 30 puta i zbio se oko 500 milijuna godina nakon nastanka svemira

Rub svemira se donedavno činio kao nešto imaginarno i ljudskom oku nevidljivo, no NASA je putem svojih teleskopa u Swift opservatoriju snimila eksploziju zvijezde veće i do trideset puta veće od našeg Sunca.

Swift opservatorij je napravljen kako bi 'lovio' upravo ovakve pojave, a reagira na svako pojačano zračenje u svemiru, pa čak i na mjestima toliko udaljenima kao što je sam njegov rub.

Vjeruje se kako je ta eksplozija najudaljenija pojava ikad snimljena u svemiru te da se zbila oko pet stotina milijuna godina nakon Velikog praska. Iako se ne može točno procijeniti koje razdbolje predstavlja eksplozija, računanjem se otkrilo kako je pojava pod nazivom GRB 090429B prvo što je ljudsko oko ugledalo nakon "rođenja svemira".

- Još nemamo dokaze koji bi potvrdili kako je riječ o prvoj generaciji zvijezdi, onih koje su u svemiru od njegova nastanka, ali sigurno se radi o jednoj od prvih generacija - rekao je voditelj istraživanja Antonino Cucchiara sa sveučilišta Berkeley za BBC .

Udaljenost svjetlosti nastale velikom eksplozijom također nije lako procijeniti, ali znanstvenici vjeruju kako je udaljena od Zemlje nešto više od 13 milijardi svjetlosnih godina, što znači da će do našeg planeta stići za neštov više od 13 milijardi godina. Inače, zvijezda je uočena još 2009., ali tada se još nije znalo što predstavlja, kolika je i koliko je udaljena od Zemlje.

No jaka zračenja potvrdila su kako je riječ o kataklizmičnom prasku, koji se dogode samo u slučajevima eksplozija izrazito velikih zvijezdi. Time se došlo do podatka kako je zvijezda otprilike trideset puta veća od našeg Sunca.

Postoje i još poneki detalji o cijelom sjajnom otkriću , ali oni će biti objavljeni u stručnom časopisu Astrophysical Journal .

18. travanj 2024 02:17