BEAGLE2 JE SLETIO

GDJE LI SE SKRIVALA? Nakon 12 godina na Marsu pronađena izgubljena svemirska sonda

ESA / ESA

LONDON Robotska sonda Beagle2 s kojom je 2003. izgubljen svaki kontakt prilikom spuštanja na Mars, pronađena je na površini Crvenog planeta, objavili su znanstvenici.

Satelitske snimke visoke rezolucije iz orbite, koje je snimio NASA-in Orbiter, otkrivaju da je Beagle2 ipak uspješno sletio na Mars.

Europska interplanetarna sonda sletjela je na sam Božić 2003. godine, koristeći padobrane i zračne jastuke za što blaže prizemljenje. No, nakon slijetanja izgubljen je svaki kontakt sa sondom za koju se svih ovih godina smatralo kako se raspala zbog prevelike brzine.

Nove fotografije iz orbita pokazale su ne samo da je sonda 'preživjela' slijetanje, već da je još uvijek u jednom komadu.

Beagle2 je dizajniran poput cvijeta na kojem latice sačinjavaju solarni paneli. Fotografije pokazuju da se sve 'latice' nisu otvorile do kraja i to je razlog Beaglove radio šutnje svih ovih godina.

'Bez potpunog otvaranja latica nemoguće je komunicirati sa sondom pošto se antena nalazi ispod panela koji su ostali sklopljeni', objasnio je profesor Mark Sims, voditelj neuspjele misije.

'Špekuliramo o razlozima kvara, ali vjerojatno je u pitanju samo loša sreća. Možda je prilikom kontakta s tlom jaki udarac deformirao neki od panela ili se jedna od zračnih vreća probušila i nije odvojila od sonde te tako izazvala zastoj u otvaranju solarnih ploča', objašnjava Sims za BBC.

Iako je misija Beaglea2 bila neuspjeh, na kraju je donijela puno dobrog Europskoj svemirskoj agenciji (ESA). Naime, istraga neuspjeha te misije dovela je do zaključka da su za neuspjeh kriva nedovoljna financijska sredtsva.

Let Beaglea2 na Mars koštao je europske porezne obveznike 50 milijuna tadašnjih funti što je, za takve letove, pravi sitniš. U naredne misije uloženo je puno više novca, truda i testiranja kako bi ne bi dogodio još jedan neuspjeh.

'Naučili smo puno lekcija od Beaglea', kaže glavni direktor ESA-e Jean-Jacques Dordain.

'Naučili smo da moramo stalno biti u vezi sa svemirskim letjelicama i sondama, jer onda znamo što se događa s njima u svakom trenutku.'

Slijedeća europska misija na Crveni planet zakazana je za 2019. kad bi se na Mars trebao spustiti ExoMars rover.

27. travanj 2024 04:06