JAKO SU UZBUĐENI

GRANDIOZNO OTKRIĆE Astronomi nabasali na crnu rupu u potpuno neočekivanom zakutku svemira

Black hole star in deep space, illustration
 Alexandr Mitiuc

Astronomi su nabasali na masivnu crnu rupu u neočekivanom kutku svemira, što ukazuje na to da su ti svemirski divovi puno češći nego se isprva mislilo, piše AFP .

Divovska crna rupa koja ima oko 17 milijardi puta veću masu od Sunca, otkrivena je u relativno pustom području svemira, objavili su astronomi s University of California u časopisu Nature.

'I dok je pronalazak ovako velike crne rupe u nekom prekrcanom dijelu svemira posve očekivano – kao da naletite na neboder u Manhattanu – čini se manje vjerojatnim da će se ovakve crne rupe naći u svemirskim 'predgrađima', stoji u objavi znanstvenika.

Velike, zvijezdama bogate galaksije gdje su znanstvenici prije nalazili tako velike crne rupe, vrlo su rijetke.

One manje poput NGC 1600 u kojoj je divovska rupa pronađena, puno su češće, no dosad se nije mislilo da one mogu biti domaćini ovako velikim rupama.

'Postavlja se pitanje: Je li ovo vrh ledenog brijega?', kaže koautor studije Chung-Pei Ma.

'Možda postoji puno više ogromnih crnih rupa tamo gdje ih čovjek ne bi očekivao.'

Te ogromne crne rupe mogu imati masu kao nekoliko milijardi Sunaca. Manje, uobičajene rupe najčešće su mase oko par desetaka ili stotina naših Sunaca.

Crne rupe su jako gusta područja u prostor-vremenu u kojima je gravitacijska sila toliko jaka da joj čak ni svjetlost ne može umaći – što ih čini nevidljivima.

Nastaju kad masivne zvijezde implodiraju na kraju svog života i obično se nalaze u središtima galaksija.

Ponekad ih izda gravitacijski efekt koji se vidi na okolnim zvijezdama, a koje rupa guta, a zatim izbacuju plin, prašinu i razne krhotine.

Puno manje se zna o nastanku tako masivnih crnih rupa. Najveća ikad detektirana imala je masu kao 21 milijarda naših Sunaca.

26. travanj 2024 19:04