SVEMIRSKI JELOVNIK

HRANA ZA ASTRONAUTE MOGLA BI SE PROIZVODITI IZ NJIHOVOG IZMETA Znanstvenici predložili revolucionarno rješenja za problem prehrane u svemiru

Pixabay

Znanstvenici su pronašli metodu kako ljudski izmet pretvoriti u potencijalni izvor hrane koji bi mogli koristiti astronauti na dugim misijama poput one na Mars, piše Independent.

Koristeći mikrobe za odvajanje krutog i tekućeg otpada, stvorili su tvar bogatu proteinima i masnoćama.

'Zamislili smo i testirali koncept istovremenog tretiranja izmeta astronauta mikrobima te proizvodnje biomase koja je direktno ili indirektno jestiva, ovisno o njezinoj sigurnosti', rekao je profesor Christopher House sa Sveučilišta Pennsylvania.

'Zvuči pomalo čudno, no taj bi koncept bio pomalo nalik na Marmite ili Vegemite gdje vi zapravo jedete namaz od 'mikrobne mase'.

Inače, opskrba hranom je jedan od najvećih problema kad se planiraju dugotrajna svemirska putovanja.

Uzgajanje hrane na brodu bi zahtijevalo mnogo vode i energije, dok bi nošenje hrane sa Zemlje bitno povećalo masu svemirskog broda a time i potrebe za gorivom.

Recikliranje izmeta u hranu moglo bi biti jedno od rješenja.

Metodu proizvodnje nutritivno bogate supstance iz izmeta, profesor House i njegovi kolege opisali su u časopisu Life Sciences in Space Research.

Predložena metoda uključuje 'anaerobnu digestiju', proces koji se odnosi na razgradnju materijala na sastavne elemente bez prisutnosti kisika. To se smatra učinkovitim načinom rastavljanja biorazgradive materije.

'Anaerobna digestija je nešto što se često koristi u tretiranju izmeta. Ono što je novo u našem postupku je da smo mi izdvojili nutrijente i potom ih stavili u mikrobni reaktor kako bi uzgojili hranu', kaže profesor House.

Nusproizvod anaerobne digestije ljudskog izmeta je plin metan koji znanstvenici mogu iskoristiti za uzgoj drugog tipa mikroba nazvanog Methylococcus capsulatus.

Taj soj mikroba se trenutno koristi kao hrana za životinje. S 52 posto proteina i 36 posto masnoće, dobar je kandidat i za hranu za ljude. Znanstvenici kažu da iako njihova metoda još nije spremna za primjenu, ipak predstavlja posve novi koncept stvaranja hrane na samom svemirskom brodu.

'Zamislite da netko uspije usavršiti naš sistem pa da se 85 posto ugljika i dušika ponovno pretvori u proteine i to bez hidroponskih rješenja ili umjetne rasvjete', kaže profesor House. 'To bi bila sjajna vijest za putovanja u daleki svemir.'

Nešto ljudskog izmeta već sad se reciklira na Međunarodnoj svemirskoj postaji jer se voda izvlači iz urina astronauta, dok se čvrsti otpad jednostavno baca u svemir.

Osim što je potencijalni izvor hranjivih tvari, nova metoda djeluje vrlo brzo.

'To je razlog zašto ovaj koncept ima potencijala zaživjeti na svemirskim letovima – brži je od uzgajanja rajčica ili krumpira', kaže profesor House.

24. travanj 2024 01:01