SKUPINA PROF. BOJANA POLIĆA

HRVATSKI ZNANSTVENICI OTKRILI NOVI MEHANIZAM ZA BORBU S TUMORIMA I VIRUSIMA Otkriće bi moglo dovesti do razvoja antitumorskih i antivirusnih terapija

Prirodnoubilačka ili NK stanica
 Profimedia, Sciencephoto RM

Skupina znanstvenika sa Sveučilišta u Rijeci (UniRi) pod vodstvom prof. Bojana Polića objavila je u uglednom znanstvenom časopisu Nature Immunology studiju o novom mehanizmu kojim tzv. prirodnoubilačke stanice našeg imunološkog sustava razvijaju svoje djelovanje prema tumorima i virusnim infekcijama.

Ovo otkriće ima veliki potencijal primjene kod razvoja antitumorskih i antivirusnih terapija.

Prirodnoubilačke ili NK stanice (engl. Natural killer cells) su limfociti, odnosno podskupina leukocita ili bijelih krvnih stanica, ključnih u obrani organizma od virusnih infekcija, tumora itd.

- NK stanice reagiraju prve na određenu promjenu, primjerice infekciju ili tumor, jer je prepoznaju na temelju promjena izražaja različitih molekula na površini stanice. One su sposobne lučiti različite faktore i ubiti ciljne stanice kako bi ograničile nastalu ugrozu - pojasnio je Bojan Polić, profesor na Medicinskom fakultetu u Rijeci.

- NK stanice 'patroliraju' našim tijelom i odmah reagiraju na svaku promjenu na različitim stanicama koja odudara od normalnog stanja. One nastaju u koštanoj srži i stalno se proizvode, a njihov razvojni put do zrelih stanica traje otprilike tjedan dana - dodao je Polić. Istaknuo je kako NK stanice tijekom razvoja podešavaju svoje djelovanje prema tumorima i virusima, a taj se proces naziva i učenjem ili edukacijom NK stanica. Poznavanje mehanizma 'učenja' NK stanica je iznimno važno kako bi se eventualno mogli manipulirati njihovim djelovanjem s ciljem razvoja terapije tumora ili infekcija.

- Mi smo prije desetak godina smo u našem laboratoriju genetskom manipulacijom napravili miševe kojima nedostaje gen za NKG2D, aktivacijski receptor na NK stanicama. Suprotno očekivanjima, uočili smo da NK stanice u mutiranih miševa bolje kontroliraju virusnu infekciju. Tijekom proteklih godina temeljito smo istražili taj fenomen i otkrili novi mehanizam 'učenja' NK stanica . U radu smo također pokazali i koje signalne molekule sudjeluju u tom procesu – pojasnio je Polić. Naglasio je kako otkriće njegova tima ima veliku mogućnost kliničke primjene.

- Kako su stanice NK vrlo moćne u svom antitumorskom i antivirusnom djelovanju, postoji veliki potencijal njihove uporabe u terapeutske svrhe. Poznavanje molekularnih mehanizama, koji su važni u uspostavljanju njihove reaktivnosti, daje nam mogućnost i za manipulaciju istima u smislu pojačanja njihove reaktivnost u borbi protiv tumora ili virusnih infekcija - zaključio je Polić.

Uspješna i produktivna skupina

Skupina prof. Polića iznimno je produktivna i uspješna u međunarodnim znanstvenim krugovima. Tako su krajem lipnja Polić i njegovi suradnici objavili u Immunity, najcitiranijem časopisu iz imunologije, važno otkriće o tome kako virusne infekcije utječu na ubrzan razvoj dijabetesa tipa 2.

- Naš najnoviji rad u Nature Immunology, baš kao i nedavni Immunityju, u potpunosti su, izuzev nekoliko eksperimenata, napravljeni na Zavodu za histologiju i embriologiju Medicinskog fakulteta u Rijeci.

Prva autorica na radu je dr. Vedrana Jelenčić, a također velike zasluge ima i dr. Felix. M. Wensveen. Pored njih u radu su sudjelovali i dr. Marko Šestan, Inga Kavazović, dr. Maja Lenartić, dr. Sonja Marinović i dr. Berislav Lisnić. U radu smo imali i plodonosnu suradnju s kolegama s Veterinarskog sveučilišta u Beču i Karolinska Instituta u Stockholmu - naglasio je Polić.

09. travanj 2024 18:22