SPEKTAKULARNO!

Hubble uslikao prve snimke najtoplije zvijezde u našem 'susjedstvu'

Sveučilište u Manchesteru
Umiruća zvijezda u samom središtu Leptirove maglica čak je 35 puta toplija od našeg sunca, a površina doseže i do 200 tisuća 'stupnjeva'

Astronomi su otkrili jednu od najtoplijih zvijezda u Mliječnoj stazi.

Umiruća zvijezda u samom središtu maglice NGC 6302, poznatijoj kao Leptirova maglica, u zviježđu Škorpiona, čak je 35 puta toplija od našeg sunca, a temperature na njenoj površini dosežu i do 200 tisuća Celzijevih stupnjeva.

Nakon brojnih neuspjelih pokušaja astronoma da je ovjekovječe, ovo je prvi put da su je uspjeli fotografirati.

Znanstvenici iz Centra Jodrell Bank, odjela za astrofiziku Sveučilišta u Manchesteru, ostali su zapanjeni kada su uvidjeli da su 'uhvatili' centralnu zvijezdu Leptirove maglice koristeći nedavno obnovljeni Hubbleov svemirski teleskop.

- Zvijezdu je bilo teško pronaći jer je skrivena iza oblaka prašine i leda u samom središtu maglice. Planetarne maglice, poput Leptirove, stvaraju se kada umiruća zvijezda ispusti velike količine plinova u svemir oko sebe čineći tako jedne od najljepših prizora na noćnom nebu - objasnio je profesor Albert Zijlstra sa manchesterskog sveučilišta.

Letirova se maglica nalazi oko 3500 svjetlosnih godina od Zemlje.

Fotografija je načinjena kako bi se pohvalio novi poboljšani Hubbleov teleskop u kojeg su astronauti, tijekom posljednjeg remonta ranije ove godine, ugradili novu širokokutnu kameru.

- Imali smo puno sreće da nam se uopće ukazala prilika fotografirati zvijezdu u samom vrhuncu njene topline. Od sada nadalje će se samo hladiti - objasnio je Cezary Szyszka, vodeći autor istraživanja i student na Sveučilištu u Manchesteru koji trenutno surađuje s Europskim Južnim Opservatorijem.

I naše će sunce proći istu sudbinu zagrijavanja te hlađenja, no do tog trenutka treba još proći oko pet milijardi godina.

- Vrlo je važno razumjeti planetarne maglice poput Leptirove kako bi shvatili naše vlastito postojanje na Zemlji - zaključio je profesor Zijlstra.

Službeno predstavljanje fotografije bit će slijedećeg tjedna u najnovijem izdanju časopisa Astrofizički dnevnik.

19. travanj 2024 08:40