SVEMIRSKA POSLA

INFOGRAFIKA WARP usjevi: Kinezi poslali sjeme povrća u svemir, vratio se divovski krastavac!

Ova tehnologija mogla bi konkurirati genetski modificiranoj hrani

ZAGREB - Divovski krastavci, slatka rajčica te brzorastući sezam i pamuk, pa čak i lotos i krizantema, neke su od “svemirskih biljaka” kojima se hvale kineski znanstvenici.

Bude li uspjeh kineskih znanstvenika potvrđen i kod njihovih kolega na Zapadu, “svemirska poljoprivreda” mogla bi postati konkurencija tehnologiji genetskih modifikacija na biljkama.

- Kina je pokrenula “svemirski uzgoj”, novu granu industrije posebnih karakteristika - rekao je za Sunday Times Li Chengzi, profesor na Sveučilištu Beihang u Pekingu i autor znanstvene studije o “svemirskom uzgoju”.

Brzorastuća riža

- To je tehnologija koja obuhvaća slanje sjemena usjeva satelitom u svemir i povratak na Zemlju . Dok je u svemiru, sjeme je izloženo kozmičkom zračenju pa dolazi do mutacija. Većina ih je štetna, no neke od njih su blagotvorne i omogućavaju uzgoj boljih usjeva na Zemlji - pojasnio je Li Chengzi.

Kineski interes za “svemirske usjeve” datira od 1987. godine, ali do prvog napretka došlo je 1999., kada je predstavljen brzorastući soj svemirske riže Hangyu 1, koji se danas uzgaja na više od 160.000 hektara površine.

U međuvremenu, razvijeno je još 12 sojeva svemirske riže koji se uzgajaju na oko 400.000 hektara zemlje, a njihov je godišnji prinos 340.000 tona.

Šećerne rajčice

- Istraživački institut Kineske akademije znanosti uspio je uzgojiti i novi soj krastavaca većeg prinosa i boljeg okusa. Sa svakog hektara dobije se oko 90.000 kilograma krastavaca, što je 20 posto veći prinos od uobičajenog. Najveći primjerci među “svemirskim krastavcima” mogu težiti i do 1,5 kilograma - rekao je prof. Li pohvalivši još jedno “svemirsko povrće” koje se iz zemljine orbite vratilo poboljšano - rajčice.

- One imaju odličan okus, a sadrže 13 posto šećera, što je razina poput one u narančama - dodao je Li.

Objava rezultata

No, znanstvenici na Zapadu prilično su oprezni kad je riječ o najavama poljoprivredne revolucije u svemiru.

Naime, kineski znanstvenici, za razliku od Zapadnjaka, manje su otvoreni u svojim istraživanjima, a Li i njegovi suradnici još nisu objavili rezultate koji bi potkrijepili tvrdnje o “svemirskim usjevima” visokoga uroda i bogatog okusa.

18. travanj 2024 17:38