SNAŽNA SILA

Kako su nestali dinosauri? Astrofizičar s Harvarda došao je do novog zapanjujućeg otkrića

Mark Garlick/science Photo Libra
Izbrisane su tri četvrtine života na Zemlji, a planet je ostao u beskonačnoj noći i zimi, ali i vatri, koja je trajala 18 mjeseci...

Snažna sila koja je s lica Zemlje izbrisala dinosaure došla je s misterioznih rubova solarnog sustava, kažu znanstvenici, a prenosi The Independent.

Dosadašnje spoznaje o ovom događaju koji se zbio prije 66 milijuna godina odnosile su se na to da je dinosaure ubio takozvani Chicxulub impactor, koji je na obali Meksika ostavio gigantski krater od skoro 150 kilometara širine te 19 kilometara dubine.

Znanstvenici se slažu i o razornom hororu koji je bio posljedica tog udara čija je snaga bila ekvivalent udaru deset milijardi bombi koje su razorile Hirošimu: izbrisano je gotovo tri četvrtine života na Zemlji, a planet je ostao u beskonačnoj noći i zimi koja je trajala 18 mjeseci, a bila je "začinjena" i vatrom koja je padala s neba.

Ono što nije bilo toliko jasno je što je zapravo bio uzrok pada devastirajuće pojave s neba, za koju se još uvijek ne zna radi li se o kometu ili asteroidu. Nepoznanica je i otkuda je on došao te kako je udario u Zemlju baš toliko nemilom jačinom.

Mark Garlick/science Photo Libra

Odgovori na ta pitanja bi ne samo osvijetlili detalje oko kraja vrste dinosaura, nego i donijeli saznanja o stanju Sunčevog sustava, koja bi potencijalno mogla biti značajna u kontekstu straha da Zemlji, pa i čovječanstvu, konstantno prijeti takva vrsta masovnog izumiranja.

Novo istraživanje, objavljeno u časopisu Scientific Reports, čiji je autor astrofizičar Avi Loeb s Harvarda, pokušava dati neke odgovore.

U studiji su se analizirali podaci o objektima koji lete oko Sunčevog sustava. Napravljene su i simulacije toga kako bi ih sila gravitacije mogla gurati okolo, pa znanstvenici tvrde da su iz njih pronašli objašnjenje ove presnažne sile koja je drastično promijenila izgled Zemlje.

Zaklljučili su da je putovanje objekta koji je ubio dinosaure počelo u Oort oblaku, ljusci kometa koja je smještena na rubu Solarnog sustava. Dio kometa Jupiterova gravitacija je odbila s putanje i poslala prema Suncu, koje je razbilo stijenu u komade. Jedan od njih završio je na Zemlji.

Unm Biology/Swns/Swns/Profimedia

Radi se, zapravo, o fizičkim zakonitostima - dogodio se najsmtronosniji mogući kut pod kojim se sve odvilo.

Do sada se vjerovalo da je asteroid došao iz pojasa između Marsa i Jupitera, ali Loeb je pokazao da je Jupiterovo gravitacijsko polje bilo samo deflektor za gigantski kamen, koji je zapravo došao s drugog mjesta.

06. ožujak 2024 19:38