UZORCI S TRŽNICE

Konačno objavljeni rezultati velike kineske studije o nastanku koronavirusa! ‘Tri godine smo čekali‘

Institut za virologiju u Wuhanu

Hector Retamal/Afp

Ugledni znanstveni časopis Nature objavio je važan članak kineskih znanstvenika o nalazima uzoraka koronavirusa u ribarnici i na tržnici divljim životinjama Huanan, koja je prije tri godine bila ključna točka u potrazi za porijeklom virusa uzročnika covida-19.

Znanstveni članak, koji je prošao standardnu znanstvenu provjeru, prva je recenzirana studija uzoraka uzetih s dijelova tržnice još 2020. godine, javlja BBC News. Riječ je o brisovima sa štandova i drugih površina, kaveza i strojeva unutar tržnice u Wuhanu. Neki od tih uzoraka, prikupljeni iz dijela tržnice gdje su se prodavale divlje životinje, bili su pozitivni na virus, otkriva kineska studija.

Članak je objavljen istodobno dok u SAD-u jača verzija da su Kinezi virus pustili iz laboratorija. Virolog David Robertson sa Sveučilišta u Glasgowu sudjeluje u genetskim istraživanjima porijekla SARS-CoV-2 otkako se pojavio 2020. On ističe da je najvažnije to što su Kinezi sada objavili podatke iz 2020. i što su ti podaci sada dostupni drugima za analizu. Ono što je objavljeno predstavlja "uvjerljiv dokaz da su tamošnje životinje vjerojatno bile zaražene virusom", poručuje profesor Robertson.

"Kada to povežete s činjenicom da su rani slučajevi covida-19 u Wuhanu povezani s tržnicom, to je snažan dokaz da je ovdje došlo do prijenosa od životinje na tržnici", tumači on.

Kineska studija otkriva da su uzorci pozitivni na virus također sadržavali genetski materijal divljih životinja. Neki znanstvenici kažu kako je to još jedan dokaz da je bolest prvotno prenesena sa zaražene životinje na čovjeka. No, drugi pozivaju na oprez jer ostaje nejasno zašto su trebale tri godine da se genetski sadržaj uzoraka objavi.

Kineski istraživački tim objavio je ranu verziju svoje studije još u veljači 2022., ali tada nisu bili objavili potpune genetske informacije iz uzoraka uzetih s tržnice u Wuhanu. U ožujku ove godine jedna je međunarodna skupina znanstvenika podijelila vlastitu procjenu onoga što su ti ključni brisovi s tržnica otkrili, nakon što su uočili da su genetske sekvence objavljene na web stranici za razmjenu znanstvenih podataka.

Kineski istraživači sada su objavili da su neki uzorci uzeti s tržnice Huanan odmah nakon izbijanja pandemije bili pozitivni na virus, i to baš oni s područja gdje su se prodavale divlje životinje. Otkrili su i da su se tu prodavale žive neke od životinja za koje se sada zna da su osjetljive na koronavirus, posebno rakunski psi. No, kineski istraživači istaknuli su da njihova otkrića nisu konačni dokaz o tome kako je pandemija krenula. "Ovi uzorci iz okoliša ne mogu dokazati da su baš životinje bile zaražene", ističu u studiji. Ostaje mogućnost da je virus na tržnicu unijela zaražena osoba, a ne životinja.

Kako navode u istraživanju, od 1. siječnja 2020. godine, nakon zatvaranja tržnice, prikupljena su 923 uzorka. Od 18. siječnja prikupljeno je 457 uzoraka od 18 vrsta životinja - to se odnosi na neprodano meso u hladnjacima i zamrzivačima, na brisove životinja lutalica te ribe u akvariju. SARS-CoV-2 otkriven je u 73 uzorka uzeta s tržnice, ali ni u jednom uzorku životinja. Uspješno su izolirana tri živa virusa.

Studija je objavljena dok vlasti u SAD-u sve više vjeruju u teoriju o curenju iz laboratorija.

Kineska vlada oštro je odbacila tvrdnje da je virus nastao u znanstvenoj ustanovi, ali FBI ističe kako sada vjeruju da je taj scenarij najvjerojatniji, a jednako se izjasnilo i američko Ministarstvo energetike. Razne američke institucije istraživale su misterij i donijele različite zaključke. Direktor FBI-a je 1. ožujka optužio Peking da čini sve što je u njegovoj moći da pokuša onemogućiti istragu i zamagliti stvari te otkrio da je FBI "već dosta vremena" uvjeren u teoriju o curenju virusa iz laboratorija. No, FBI nije javno objavio na čemu to temelji, što frustrira neke znanstvenike, navodi BBC.

12. travanj 2024 22:16