ISTINA O TIRANOSAURIMA

KRVOLOČNE ZVIJERI ZAPRAVO SU BILE NJEŽNI LJUBAVNICI Njuška im je bila osjetljiva na dodir poput ljudskih jagodica, koristili su je za predigru

Toru Hanai / REUTERS

Najveći među dinosaurima, tiranosauri (lat. Tyrannosaurus rex), imali su osjetljive njuške kojima su se mazili prije parenja, tvrde znanstvenici.

Tiranosauri su navodno imali i nježnu stranu. Ovi neustrašivi mesožderi, visoki oko šest, a dugački i do 12 metara, trgali su plijen zubima poput noževa, no imali su njuške osjetljive na dodir kao što su to jagodice na ljudskim prstima, piše Guardian.

Nosom su navodno istraživali okoliš, uz njegovu pomoć su gradili gnijezda i nosili krhka jaja i potomstvo, a sad se ispostavilo da je njuška imala još jednu ulogu. Stručnjaci vjeruju da su se mužjaci i ženke mazili glavama što je za njih bila neka vrsta predigre.

U studiji objavljenoj u časopisu Scientific Reports, američki znanstvenici opisuju kako se ta osjetljiva koža možda pokazala ključnom u uspješnom parenju: ‘Pri udvaranju tiranosauri su se vjerojatno mazili osjetljivim glavama kao najvažnijim djelom pred-parenja.’

Nova vrsta tiranosaura

Ovo je otkriće zapravo došlo nakon što je u Montani u SAD-u otkrivena nova vrsta tiranosaura, Daspletosaurus horneri. Radi se o dinosauru koji je živio prije tiranosaura, prije otprilike 74 milijuna godina, i bio je nešto manji od njega. Fosili nove vrste nevjerojatno su dobro očuvani, a otkriveni su skeletoni i lubanje nekoliko primjeraka, što odraslih, što mladunčadi. Upravo tome znanstvenici mogu zahvaliti i svoja otkrića o ljubavnom životu tiranosaura.

A supplied image of Aboriginal elder and Goolarabooloo Law Boss Richard Hunter alongside a 1.75m sauropod dinosaur track in the Lower Cretaceous Broome Sandstone, Walmadany area, Dampier Peninsula, in Western Australia, March 26, 2017. Picture taken March 26, 2017.       Damian Kelly-University of Queensland/Handout via REUTERS    ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY. EDITORIAL USE ONLY. NO RESALES. NO ARCHIVE.
Damian Kelly-University of Queensland / REUTERS
Najveći otisak stopala dinosaura ikad otkriven, dugačak otprilike 1,7 metara, u Zapadnoj Australiji

Naime, sad je otkriveno da su na njuškama imali čvrsti, zaštitni sloj koji je pak bio prožet brojnim, sitnim brazdama do kojih su dopirali krajevi grana trodijelnog živca. Sličnu anatomiju danas imaju krokodili i aligatori koji oko čeljusti imaju tisuće sitnih osjetljivih izbočina.

Trodijelni moždani živac ima posebnu ulogu kod mnogih sisavaca, gmazova i ptica, jer prenosi osjetilne signale od brkova i receptora do mozga. Krokodili u vodi osjećaju i dodir i vibracije upravo zahvaljujući trodijelnom živcu, a ptice selice ga možda koriste za detekciju magnetskih polja.

25. travanj 2024 01:59