VAŽNO OTKRIĆE

Lijek koji neki već sad piju za dijabetes možda ozbiljno produljuje život

Ilustracija

Martin Barraud/Caia Image/Profimedia/Martin Barraud/caia Image/profimedia

- Hoćemo li se jednog dana moći vratiti 20 godina unazad i pomladiti? Ne vidim nijedan razlog zašto to ne bi bilo moguće. Samo je pitanje kad - uvjeren je profesor medicinske škole Harvarda i molekularni genetičar dr. David Sinclair. On i njegov tim klijentima nude uslugu procjene bioloških godina. Pokazuju im koliko je izraubano njihovo tijelo, a onda sastavljaju personalizirani program kojim bi oživjeli njihovu mladost i vitalnost.

Do sada se taj program sastojao većinom od promjene načina života i smanjenja unosa štetnih tvari, kao i manjeg boravka u lošoj okolini, no ta vesela mladost krcata energijom, kako piše lifestyle magazin Fortune Well, mogla bi se povratiti i korištenjem lijekova.

Mnogi su tako eliksir mladosti pronašli u lijeku za dijabetes metformin koji su konzumirali iako im nije propisan. Jedan od njih je i profesor medicine i genetike na Medicinskom fakultetu Albert Einstein u New Yorku dr. Nil Barzilai. On ističe kako ljudi koji konzumiraju taj lijek, bez obzira imaju li ili ne dijabetes, smanjuju za 30 posto šansu da im se dijagnosticira karcinom i odgađaju kognitivni pad. On je ustvrdio kako čak i oni s dijabetesom koji koriste taj lijek imaju manju smrtnost od ostalih dijabetičara. Svoje tvrdnje potkrjepljuje znanstvenim studijama i navodi: "Možemo se fokusirati na starenje. Možemo ga odgoditi. I u nekoliko slučajeva, možemo ga zaustaviti i preokrenuti. U jednom trenutku smo imali nadu, onda obećanje, sada se moramo pokrenuti kako bismo ga ostvarili."

Metformin je samo jedan od lijekova kojima se nastoji usporiti starenje pri čemu se koriste stari i nastoje se izumiti novi farmaceutski pripravci. Deseci biotehnoloških stručnjaka žele biti prvi koji će taj proces usporiti razvijajući lijekove s imenom senolitici. Oni u određenim bolestima mogu očistiti otrovne, stare i nefunkcionalne stanice iz organizam i time ostaviti samo mlade i zdrave, one koje dobro funkcioniraju.

Senolitici djeluju na stare stanice koje nisu odumrle, nego su umjesto toga ostale u našem organizmu i počele ispuštati otrovne tvari koje mogu naškoditi zdravim stanicama. Kako osoba stari, tijelo postaje neučinkovitije u svojevrsnom čišćenju ostarjelih stanica i njih ima sve više te mogu izazvati kronične bolesti, kao što je makularna degeneracija - glavni razlog za gubitak vida.

Tvrtka Unity Biotechnology razvija senolit, UBX1325, kojim pokušavaju utjecati na dijabetički makularni edem i makularnu degeneraciju povezanu sa starenjem. Preliminarni nalazi pokazuju da je lijek uspješan i da pomaže povratiti izgubljeni vid.

- Potrebno je oko 8 tjedana da se pokrene, a nakon 24 tjedna možete vidjeti da se tkivo dramatično remodeliralo. Imali smo pacijente koji su imali veliki napredak u kvaliteti vida i poboljšanja u strukturi retine - rekao je dr. Anirvan Ghosh, izvršni direktor Unityja.

Ta farmaceutska kompanija, navode, ne želi stati s razvojem samo jednog senolitika, nego im je cilj razvijati novi za novim sve dok ne otkriju lijek koji bi mogao očistiti sve starije stanice, a ne samo jednu vrstu koja stoji iza određenih bolesti.

Nakupljene ostarjele stanice u tijelu utječu i na površinu DNK-a, na epigenom - krajolik proteina i kemikalija koji se nalazi na vrhu genetskog materijala. Mijenjaju DNK, ali i način na koji on djeluje pa će se geni koji su savršeno funkcionirali u određenom trenutku isključiti, usporiti, ubrzati ili poremetiti. Svaki poremećaj može uzrokovati bolest ili znakove i simptome starosti.

Preokrenuti epigenetske promjene cilj je tima kompanije Tally Health koji predvodi harvardski profesor dr. David Sinclair. Tamo razvijaju lijek koji bi usporio ili totalno preokrenuo biološki sat i natjerao gene da se ponašaju kao da su opet mladi. Pokuse izvode na miševima kojima zgnječe optičke živce i oslijepe ih. Ozljeda oka uzrokuje epigenetske promjene nalik onima koje se događaju u starijoj dobi. Istraživači potom ubrizgaju gene s faktorima koji bi ih mogli reprogramirati i natjerati da se ponašaju kao da su opet mladi.

dr. David Sinclair iz Harvardske medicinske škole

Harvard Medical School/Ferrari/Profimedia

Do sada su ustanovili da je taj tretman uspješno pokrenuo promjene u očima miševa povezanih sa starenjem, spasio im stanice mrežnice i doveo do regeneracije neurona. Sinclair i kolege su ispravili i slične epigenetske promjene povezane sa starenjem u mišićnom i bubrežnom tkivu te tako uspjeli produžiti životni vijek miševa.

I dok se djelotvornost lijeka Tally Healtha u borbi starosti još ispituje, na policama ljekarni možda već postoje neki koji bi biološku pojavu mogli usporiti. Američka agencija za hranu i lijekove (FDA) je 1991. godine odobrila rapamicin, mTOR inhibitor, koji sprječava primatelje organa da odbace novi organ. Isključivanjem mTOR proteina, sprječava se umnožavanje stanice imunološkog sustava koje bi mogle napasti donirani organ.

Kako starimo, mTOR može biti aktivan cijelo vrijeme i tako omogućiti nekontroliran rast stanica koji može dovesti do raka. Kad starije osobe konzumiraju rapamicin, čini se da njihov, već oštećeni, imunološki sustav počinje bolje funkcionirati.

- Postoje istraživanja koja pokazuju da kad pomladite imunološki sustav, činite da mnogi drugi sustavi organa bolje funkcioniraju. Ali potrebna su nam kvalitetna, placebom kontrolirana klinička ispitivanja kako bismo otkrili dozu, koja stanja poboljšava i tko najbolje reagira - navodi Joan Mannick, direktorica Tornado Therapeuticsa.

Njezina kompanija krenula je provoditi ta istraživanje proučavajući učinak na starost cijelog portfelja derivata rapamicina. Ako on može produžiti životni vijek svake biljke i životinje, Mannick ne vidi razlog zašto ne bi mogao produžiti i ljudski.

- Mislim da će u sljedećih pet do deset godina FDA odobriti prvi lijek za biologiju starenja. Mogao bi to biti novi rapamicin koji će pozitivno utjecati na stanje povezano s njim i koji će postati naš prvi korak prema mnogo širem napretku medicine te, konačno, usporavanju starenja - zaključuje za Fortune Well Joan Mannick.

05. ožujak 2024 10:47