PROIZVEDENO TKIVO

NA KORAK DO KLONIRANJA LJUDI? Po prvi put su uspješno klonirani embriji iz stanica odraslih osoba

Znanstvenici su po prvi put u povijesti uspješno stvorili klonirane embrije iz stanica odrasle osobe i potom proizveli tkivo iz tih embrija koji su imali potpuno identičan DNK kao i donori.

Radilo se o dva muškarca, dobi 35 i 75 godina, a istraživanje je objavljeno u četvrtak u znanstvenom časopisu Cell Stem Cell.

- Omjer bolesti koje možete liječiti s tkivom dobivenim iz laboratorija raste s godinama. Ako to ne možete učiniti sa stanicama odraslih osoba, primjena takve metode liječenja je ograničena, rekao je Robert Lanza, jedan od autora istraživanja.

Iako su embriji stvoreni u ovom istraživanju imali određena ograničenja koja bi spriječila njihov razvoj u ljudsko biće, čak i kada bi bili usađeni u maternicu, ovo je otkriće označilo veliki korak u smjeru uspješnog kloniranja ljudi.

Dr. Lanza i njegovi kolege izvadili su DNK iz neoplođene ljudske jajne stanice i zamijenili ga s DNK jednog od donora. Jajna stanica je automatski ‘reprogramirala’ svoj DNK dok nije dosegla stadij blastociste - šuplje sfere od oko 50 do 100 stanica.

Stanice iz blastociste potom su naknadno uzgajane u laboratoriju i pretvorene u tkiva organa, poput stanica srčanog mišića, koje bi se mogle presaditi pacijentu bez straha od odbacivanja.

Usprkos ovom napretku, stručnjaci upozoravaju kako neće biti jednostavno stvoriti kloniranog čovjeka. Znanstvenici već godinama pokušavaju klonirati majmune, no bez uspjeha. Čak i kloniranje manje složenih organizama - ovaca, zečeva i pasa - zahtijevalo je godine istraživanja i prilagodbi, te gomile izobličenih fetusa i bačenih jajnih stanica, prije nego što je uspjelo.

06. svibanj 2024 00:51