POVIJESNI TRENUTAK

NA MJESECU PO PRVI PUT NIKNULA BILJKA Eksperiment uzgoja biljaka na Zemljinom satelitu pokazao se uspješnim; idući korak je izgradnja stalne baze

Mali zeleni izdanak raste na površini Mjeseca nakon što je sjemenka pamuka proklijala u kineskom vozilu poslanom na Zemljin satelit, piše Guardian.

Biljčica se nalazi u posebnom kanistru unutar vozila Chang'e4 koji je ranije ovoga mjeseca stigao na Mjesec, objavio je Institut za istraživanje i naprednu tehnologiju sa Sveučilišta Chongqing.

'Ovo je prvi puta da su ljudi izveli uspješan biološki eksperiment i posadili biljku na površini Mjeseca', kaže Xie Gengxin, voditelj projekta.

Biljke su već uspješno rasle na Međunarodnoj svemirskoj postaji, no vo je prvi put da je neka biljka niknula na Mjesecu. Mogućnost uzgoja biljaka u svemiru smatra se ključnom za buduće dugotrajne ekspedicije u svemir i uspostavu ljudskih ispostava negdje drugdje u sunčevom sistemu.

Uzgoj hrane u svemiru, po mogućnosti uz korištenje lokalno izvađene vode, znači da bi astronauti mogli u svemiru preživjeti dulje, a da se ne moraju vraćati na Zemlju po namirnice.

Sonda Chang'e4, nazvana tako prema kineskoj božici Mjeseca, izvela je prvo uspješno spuštanje na Mjesec 3. siječnja što je velik korak u namjeri Kine da postane svemirska velesila.

Znanstvenici sa Sveučilišta Chongqing, koji su dizajnirali malu mjesečevu biosferu, poslali su na Mjesec 18 cm velik kontejner nalik kanti koji sadrži vodu, zrak i zemlju.

Unutra se nalaze sjemenke pamuka, arabidopsisa (cvjetne biljke iz porodice gorčice) i krumpira, kao i jajašca voćne mušice te kvasac.

Fotografije koje je sonda poslala natrag na Zemlju, pokazuju da je od navedenih sjemenki proklijalo jedino sjeme pamuka.

Chang'e4 je također opremljen instrumentima koje su kreirali znanstvenici iz Švedske, Njemačke i Kine i koji služe za proučavanje okoliša na Mjesecu, kozmičke radijacije i interakcije između solarnih vjetrova i Mjesečeve površine.

Sonda je na površinu ispustila mali rover nazvan Yutu2 (Zec od žada) koji će obaviti niz eksperimenata u krateru Von Kármán.

Kineska svemirska agencija kazala je da su u pripremi nove svemirske misije te da se već radi na konstruiranju Chang'e5 koji bi trebao biti dovršen do kraja ove godine i koji će donijeti na Zemlju uzorke s površine Mjeseca i to prvi puta nakon sedamdesetih godina.

'Stručnjaci i dalje raspravljaju o izvedivosti idućih projekata, no već sada možemo potvrditi da će nakon Chang'e5 biti pokrenute još tri misije', rekao je Wu Yanhua, zamjenik čelnika Kineske svemirske agencije.

Prema Wuu, zadatak misije Chang'e6 bit će donijeti uzorke s južnog pola Mjeseca dok će naredne sonde izvršiti detaljna istraživanja tog područja. Iduće misije postavit će i temelje za izgradnju stalne baze na Mjesecu vjerojatno pomoću 3D printera koji će biti korišteni za izgradnju objekata.

Wu je također otkrio i da će Kina poslati sondu na Mars oko 2020. godine.

25. travanj 2024 09:49