KOZMIČKI VRTULJAK

Najbrže rotirajuća zvijezda otkrivena u susjednoj galaksiji

Astronomi su pronašli najbrže rotirajući zvijezdu ikada otkrivenu. Vrući plavi div rotira se brzinom od nevjerojatnih 1,6 milijuna kilometara na sat što je 100 puta brže od našeg sunca. Zvijezda se nalazi na samoj granici brzine vrtnje jer bi ju rastrgale centrifugalne sile da se rotira samo malo brže.

Zvijezdu nazvanu VFTS 102 otkrio je međunarodni tim znanstvenika u Znanstvenom institutu svemirskog teleskopa (Space Telescope Science Institute) u Baltimoreu. Članovi tima Selma de Mink i Daniel Lennon koristili su Vrlo Veliki Teleskop ( European Southern Observatory’s Very Large Telescope ) Europskog južnog opservatorija smještenog u Opservatoriju Paranal u Čileu. Brzo rotirajuća zvijezda nalazi se u susjednoj patuljastoj galaksiji, Veliki Magellanov oblak , smještenoj oko 160 tisuća svjetlosnih godina od Zemlje.

Astronomi smatraju kako zvijezda ima vrlo nasilnu prošlost te da je izbačena iz binarnog solarnog sustava eksplozijom svoje partnerske zvijezde.

Otkriveno je i kako se zvijezda, koja je 25 puta masivnija od Sunca te čak 100 tisuća puta sjajnija, kreće svemirom drugačijom brzinom od svojih susjeda. Upravo bi ta razlika u brzini mogla značiti da je VFTS 102 zapravo - odbjegla zvijezda. Nakon što je njezin partner u binarnom sustavu postao supernova, eksplozija je VFTS 102 gurnula na svemirsko putovanje.

Znanstvenici sugeriraju da je zvijezda život počela kao dio binarnog solarnog sustava. Ukoliko su dvije zvijezde bile vrlo bliske, plinovi s jedne mogli su prelaziti na drugu i tako ubrzavati rotaciju VFTS 102. Nakon kratkog života od 10 milijuna godina, masivni je partner VFTS 102 eksplodirao i izbacio zvijezdu iz sustava. To objašnjava obje anomalije pronađene na VFTS 102.

Kako se urušio sam u sebe zvijezda partner od VFTS 102 pretvorila se sigurno u pulsar. Zanimljivo je kako se u neposrednoj blizini VFTS 102 i nalaze ostaci supernove i pulsar, no još nije poznato je li to njezin 'rodni sustav'.

No, znanstvenici još uvijek ne mogu biti potpuno sigurni što se dogodilo.

- Ovo je vrlo uzbuđujuća priča jer objašnjava svaku od neuobičajenih odlika koje ova zvijezda ima. VFTS 102 pokazuje neočekivane strane kratkog, ali dramatičnog života najtežih zvijezdi - objasnio je Philip Dufton s Kraljevskog sveučilišta u Belfastu.

23. travanj 2024 07:49