USPJEH ASTROFIZIČARA

Najjača svjetlost u svemiru stiže iz Rakova pulsara

Novi list/EPH

Znanstvenici međunarodne kolaboracije MAGIC, uključujući osam hrvatskih astrofizičara, otkrili su svjetlost dosad najveće energije u svemiru, i to iz Rakova pulsara. To otkriće objavljeno je u časopisu Astronomy & Astrophysics.

Rakov pulsar stvoren je u eksploziji supernove 1054. godine, a nalazi se u središtu magnetizirane maglice vidljive u zviježđu Bika. Taj je pulsar od Zemlje udaljen 6500 svjetlosnih godina. Ima 1,5 puta veću masu od Sunca, ali je zbijen u kuglu promjera svega 10 kilometara koja u jednoj sekundi napravi 30 okretaja oko svoje osi. Okružen je golemim magnetskim poljem koje je 10 tisuća milijardi jače od magnetskog polja Sunca.

Od samog početka eksperimenta MAGIC (Major Atmospheric Gamma-ray Imaging Cherenkov) 2004. godine Rakov pulsar i Rakova maglica predmet su intenzivnih opažanja.

- Rakov pulsar zrači u svim područjima elektromagnetskog spektra, od radiovalova do gama-zračenja najviših energija.

Dugogodišnji razvoj

Teorijski modeli moraju objasniti opažanja u svim tim područjima. Dosadašnji modeli su se najviše razlikovali baš u opisu emisije u području najviših energija - rekao je dr. Dario Hrupec iz Instituta Ruđer Bošković (IRB) u Zagrebu te član eksperimenta MAGIC. - Opažanja u području gama-zračenja najviših energija nisu postojala. Naša nedavna opažanja u tom području, koja su ostvarena dugogodišnjim razvijanjem instrumenta i metoda analize, omogućit će stoga značajan napredak u razumijevanju Rakova pulsara i neutronskih zvijezda općenito - dodao je Hrupec. Uz Hrupeca, među koautorima rada u časopisu Astronomy & Astrophysics su i hrvatski znanstvenici dr. Dijana Dominis Prester i Tomislav Terzić sa Sveučilišta u Rijeci, Ana Babić sa zagrebačkog FER-a, Iva Šnidarić s IRB-a, te Nikola Godinović, Damir Lelas i Ivica Puljak sa splitskog FESB-a. Hrvatska grupa uključila se u rad MAGIC-a 2008. godine.

Detekcija gama-zraka

Cilj projekta MAGIC, koji uključuje 160 istraživača iz Njemačke, Španjolske, Italije, Švicarske, Poljske, Finske, Bugarske, Hrvatske, Indije i Japana, jest pronalaženje i istraživanje kozmičkih izvora visokoenergijskih gama-zraka. Gama-zrake su elektromagnetski valovi najviših frekvencija, “svjetlost” koju naše oko ne vidi. Instrument MAGIC, koji se nalazi na kanarskom otoku La Palma, sastoji se od dva teleskopa promjera 17 metara. Taj instrument dizajniran je da detektira gama-zrake u području od nekoliko desetaka milijardi do nekoliko desetaka bilijuna većih od energije vidljive svjetlosti.

Bolja opažanja visokoenergijskih zraka u budućnosti će omogućiti Niz Čerenkovljevih teleskopa (Cherenkov Telescope Array, CTA) koji se grade na La Palmi te u Parnalu u Čileu.

- Pripreme za budući Niz Čerenkovljevih teleskopa počele su prije točno 10 godina, 2006. godine. Danas je CTA u fazi gradnje i testiranja prototipova teleskopa. Dio hrvatske grupe radi na optimizaciji broja i rasporeda teleskopa. U iduća dva desetljeća CTA će biti vodeći opservatorij u području visokoenergijske gama-astronomije - zaključio je Hrupec.

POJMOVNIK