MISTERIJ NA MARSU

NASA-ini stručnjaci pokušavaju odgonetnuti gdje je nestao kamen koji je rover pokupio s površine: ‘Cijev je prazna...‘

Sjena rovera pokraj prve iskopane rupe na Marsu
 AFP
To ne bi bilo prvi puta da se površina Crvenog planeta pokazala teško dostupnom za analitičku opremu nekog NASA-inog rovera

Svemirski inženjeri ulažu velike napore da otkriju što je pošlo po zlu kada je NASA-in rover Perseverance pokušao prikupiti prvu kamenu jezgru na Marsu. Činilo se da mehanizmi robota funkcioniraju savršeno, no kada su pregledali metalnu cijev, za koju se očekivalo da sadrži uzorak, ustanovljeno je da je - prazna, piše BBC.

Članovi misije smatraju da bi za to mogla biti kriva određena svojstva ciljanog kamena. Očekuju da bi zagonetka trebala biti riješena analizom fotografija i daljinskim mjerenjima.

- Prve procjene govore da je cijev bila prazna vjerojatno zato što kamenje na Marsu nije imalo očekivana svojstva, a manje je vjerojatno da je došlo do hardverskog problema sa sustavom uzorkovanja, izjavila je Jennifer Trosper, voditeljica projekta za Perseverance u NASA-inom laboratoriju za mlazni pogon u Kaliforniji.

- U idućih nekoliko dana, misija će uložiti vrijeme na analizu podataka koje imamo, a također će prikupiti i neke dodatne dijagnostičke podatke za razumijevanje temeljnog uzroka prazne cijevi, rekla je.

Sjena rovera pokraj prve iskopane rupe na Marsu
AFP

Rover Perseverance ima sustav bušenja i izvlačenja na kraju svoje robotske ruke dugačke dva metra. Može izrezati i dohvatiti uzorke stijena veličine prsta. Potom ih prosljeđuju jedinici za obradu unutar rovera koja ih pakira i zatvara u cilindre od titana.

Prije zatvaranja, kamera i sonda analiziraju prikupljeni materijal. Kada su to pokušali napraviti u petak, postalo je očito da uzorak nedostaje.

To ne bi bilo prvi puta da se površina Crvenog planeta pokazala teško dostupnom za analitičku opremu rovera.

Primjerice, sonda NASA-ine misije InSight imala je problema 2018. godine kada je pokušala i nije uspjela zabiti svrdlo u tlo, jer je naišla na nepoznatu prepreku. Mogli su probiti tlo znatno pliće nego što su očekivali.

Prikupljanje uzoraka NASA označava kao prekretnicu, jer je riječ o početku traženja dokaza o nekadašnjem postojanju života na Marsu. Proces će trajati oko 11 dana.

"Na pragu smo nove ere planetologije i otkrića", rekao je nedavno NASA-in znanstvenik Thomas Zurbuchen.

Perseverance