VELIKO ISTRAŽIVANJE

NEKAD VAM NI ZDRAV ŽIVOT NE MOŽE POMOĆI Nova studija otkriva što u najvećoj mjeri uzrokuje rak

Ilustracija
 Eric Gaillard / REUTERS

Nova studija je pokazala da se dvije trećine tumora ne može izbjeći čak i ako živite zdravim životom, piše britanski Telegraph.

Istraživanje koje su proveli američki znanstvenici objavljeno je u časopisu Science, a zaključak studije je da se gotovo dvije trećine tumora kod ljudi razvije zbog nasumičnih pogrešaka u kopiranju genetskog koda tijekom procesa dijeljenja stanica.

Ovo istraživanje ide kontra široko prihvaćenog pogleda da su tumorske mutacije najčešće rezultat našeg genetskog naslijeđa, stila života ili okoline u kojoj živimo. Naprosto, riječ je o nesretnim defektima u repliciranju DNA koji se događaju nasumično, bez pravila, tvrdi se u studiji.

Glavni znanstvenik koji je radio na istraživanju, dr. Cristian Tomasetti iz američkog Johns Hopkins Kimmel instituta za tumore objasnio je rezultate studije za laike:

- Opće je poznato da moramo izbjegavati faktore u našem okruženju, poput pušenja, kako bismo smanjili rizik od raka. No, nije toliko poznato da svaki put kad se normalna stanica u našem tijelu dijeli i kopira svoj DNA kako bi proizvela dvije nove stanice, također multiplicira i pogreške - rekao je Tomasetti.

- Te pogreške u kopiranju su potentan izvor tumorskih mutacija koje je znanost konstantno umanjivala. Ovo novo istraživanje donosi prvu procjenu postotka mutacija koje su izazvane greškama u kopiranju DNA - kaže Tomasetti.

Tumori izazvani greškama u kopiranju mogu se dogoditi bez obzira na to koliko je savršeno okruženje u kojem živimo, dodao je koautor studije dr. Bert Vogelstein, također iz Johns Hopkins Kimmel instituta za tumore.

- Neovisno tome, i dalje moramo ohrabrivati ljude da izbjegavaju faktore u okolišu i stil života koji povećavaju šanse za razvoj tumorskih mutacija. No, mnogo ljudi će oboljeti od raka zbog nasumičnih greška u kopiranju DNA i nema sumnje da su nam hitno potrebne bolje metode za rano otkrivanje tumora, u stadiju dok je još izlječiv - rekao je Vogelstein.

Tim znanstvenika istraživao je mutacije koje potiču abnormalni rast stanica u 32 različita tipa tumora, a pritom su razvili matematički model kojim su utvrdili značaj grešaka u kopiranju genetskog koda u razvoju tumora. Rezultati su pokazali da su za razvoj tumora potrebne dvije ili više ključnih mutacija gena.

U nekim tipovima raka, poput onih koji pogađaju prostatu, mozak i kosti više od 95 posto štetnih mutacija uzrokovano je nasumičnim pogreškama u kopiranju DNA. Kod gušterače taj postotak pada na 77 posto, a kod raka pluća na samo 35 posto raka pluća, kojeg najčešće uzrokuje pušenje ili faktori iz okoline, tvrdi se u istraživanju.

Sveukupno, zaključuje studija, 66 posto tumorskih mutacija su rezultat grešaka u kopiranju DNA, 29 posto je izazvano faktorima iz našeg okoliša (npr. azbest u zgradi), a samo 5 posto naslijeđenim genetskim osobinama.

Telegraph je kontaktirao i profesora Mel Greavesa, direktora Centra za evoluciju i tumore i Instituta za istraživanje tumora u Londonu koji se nije baš složio s istraživanjem:

- Čak i ako većina tumorskim mutacija nastaje posve slučajno, znanstvenici na studiji su priznali da se tumori koje izazivaju i dalje mogu spriječiti. Imamo mnoštvo dokaza koji pokazuju da je tumor uzrokovan kompleksnim miksom faktora iz okoliša, naslijeđenog rizika i slučajnosti. I dok su genetske pogreške koje smo naslijedili od naših predaka nepovratne, srećom po nas, mnogi drugi rizici koju doprinose razvoju tumorskim mutacija mogu se spriječiti.

20. travanj 2024 17:57