BORBA S BAKTERIJAMA

NOVI ĆE FLASTER BOJOM POKAZIVATI INFICIRA LI SE RANA Oblog će već za četiri sata, u slučaju problema, početi mijenjati boju

Foto: bath.ac.uk

Promjena boje flastera, ako postoje bakterije, mogla bi u skoroj budućnosti upozoriti na razvoj infekcije rane i opeklina.

Već četiri sata nakon stavljanja flaster promjenom boje upozorava liječnike da se razvija infekcija, a klasičnim metodama za to treba oko 48 sati. Zna li se da je uzrok mnogih smrti od opeklina upravo sepsa, ova bi nova vrsta flastera mogla biti spasonosno rješenje za brzo otkrivanje bakterija, a time i za rano liječenje.

Nanokapsule u premazu

Znanstvenici sa Sveučilišta Bath, zajedno sa Zakladom Burns, te istraživači sa Sveučilišta u Brightonu razvili su prototip flastera koji mijenja boju u slučaju da se rana inficira. Premaz na flasteru je fluorescentna boja od nanokapsula koja pokreće toksine u sekretu koji se luče i uzrokuju infekciju rane.

- Nanokapsule oponašaju stanice kože koje su otvorene za bakterije ako one postoje, ali istodobno ne privlače bakterije koje normalno žive na zdravoj koži - rekao je Toby Jenkins, voditelj projekta. Istraživanja su pokazala da se bakterije koje inficiraju ranu nastoje skupiti u tzv. biofilm koji se sastoji od međusobno povezanih bakterija.

Unutar svojih polisaharidnih čahura bakterije dobivaju svojevrsnu zaštitu od djelovanja antibiotika i prirodnog imunološkog sustava pacijenta.

Prepoznaju i jačinu

Te bakterijske biofilmove “kameleonski” flasteri uspijevaju otkriti. Premaz flastera sastoji se od hidriranog agaroznog filma koji sadrži sitne kapsule boje, a one su “obučene” da prepoznaju osobito Escherichiju coli, pseudomonase, stafilokoke i enterokoke.

Istraživački tim je utvrdio da promjena boje čak odgovara jačini bakterijskih sojeva za koje se smatra da proizvode dobre biofilmove i vjeruje da bi flasteri relativno brzo mogli ući u uporabu.

Jako korisno za djecu

- Djeca su osobito izložena riziku od ozbiljne infekcije čak i kad se radi o malim opeklinama. No, postojećim metodama liječnici ne mogu brzo reći ima li bolesno dijete povišenu temperaturu zbog ozbiljne bakterijske infekcije rane ili je jednostavno prehlađeno - kaže dr. Amber Young. Zbog toga se nerijetko događa da liječnici propisuju antibiotike preventivno, što u konačnici, ako nije bilo infekcije, stvara rezistenciju na antibiotike.

14. travanj 2024 19:38