VAŽNO OTKRIĆE

NOVI USPJEH NAŠEG ZNANSTVENIKA Ivan Đikić korak bliže liječenju bolesti od koje boluje Hawking

Vojko Bašić/CROPIX
Identificiran je receptor za autofagiju, protein koji obnavlja stanične organele

Međunarodni tim znanstvenika pod vodstvom prof. Ivana Đikića otkrio je molekularni mehanizam koji uklanja oštećenja u stanicama povezana s Alzheimerovom i Parkinsonovom bolešću te amiotrofičnom lateralnom sklerozom (ALS), od koje boluje Stephen Hawking.

Ovo važno otkriće, koje otvara put boljem razumijevanju i liječenju tih neurodegenerativnih bolesti objavljeno je u vodećem znanstvenom časopisu Nature.

Samojedenje stanice

Đikićev tim bio je fokusiran na autofagiju, jedan od zaštitnih mehanizama kojim se iz stanice uklanjaju štetni dijelovi. Autofagija ili samojedenje se aktivira kako bi se stanice zaštitile kada, primjerice, nemaju hranjivih tvari ili ih napadnu bakterije ili virusi te ako imaju oštećene organele.

Znanstvenici pod vodstvom prof. Đikića identificirali su novi receptor za autofagiju, protein FAM134B. Taj protein igra važnu ulogu u obnavljanju važne stanične organele ER (endoplazatski retikulum). Također, protein FAM13B sudjeluje u procesu čišćenja tih organela kada su one oštećene.

- Kada je protein FAM134B onesposobljen, dolazi do nekontroliranog širenja organele ER što je vrlo opasno za stanicu - objasnio je Ivan Đikić, profesor na Sveučilištu Goethe u Frankfurtu. Njegov je tim otkrio i povezanost onesposobljenog proteina FAM134B s rijetkom neurodegenerativnom bolešću HSAN II. - Kod te nasljedne bolesti pacijenti nemaju osjećaj boli ili topline zbog čega su skloni ozljedama i opeklinama. Naša studija vodi nas korak bliže prema molekularnim uzrocima te bolesti - pojasnio je prof. Đikić.

Iako se primarno bavi istraživanjem tumora, u posljednje vrijeme objavio je nekoliko zapaženih otkrića povezanih s neurodegenerativnim bolestima. Tako je nedavno u Nature Neuroscienceu objavio otkriće novog gena povezanog s ALS.

Tumori i bolesti neurona

- Evolucija je napravila da brojni mehanizmi unutar stanice mogu biti poremećeni u različitim bolestima poput tumora ili neurodegenerativnih. Poremećaji u autofagiji uzrokuju obje bolesti, pitanje je samo vremena. Akutno zatajivanje autofagije nalazi se kod tumora dojke, a polagano i kronično slabljenje autofagijskih mehanizama poput FM134 ili TBK1 uzrokuje dugotrajne promjene u živčanim stanicama i bolesti poput HNASII ili ALS - naglasio je Đikić.

29. travanj 2024 17:57