NOVA VRSTA PRIMATA

Od mene su se razvili ljudi. Ime mi je Saadanius

Znanstvenici ističu da je ovo otkriće popunilo prazninu u razumijevanju vremenskog tijeka i evolucijskog puta čovjekolikih majmuna

ZAGREB - Međunarodni tim znanstvenika otkrio je lubanju oko 29 milijuna godina starog primata, što baca novo svjetlo na podrijetlo čovjeka i čovjekolikih majmuna. To otkriće, objavljeno u novom broju časopisa Nature, pozdravljeno je kao jedno od najvažnijih u paleontologiji tijekom posljednjih nekoliko desetljeća.

Živio u krošnjama

Znanstvenici smatraju da je taj intrigantni primat bio zajednički predak majmuna Starog svijeta s jedne strane te gibona, čovjekolikih majmuna i čovjeka s druge strane. Nova je vrsta nazvana Saadanius hijazensis.

- Ovo je izvanredno otkriće. Saadanius je blizak skupini koja je na evolucijskom putu naposljetku dovela do nas - izjavio je za BBC dr. William Sanders sa Sveučilišta Michigan, koji je vodio istraživanje.

Lubanju Saadaniusa otkrio je još u veljači prošle godine Sandersov student Lyad Zalmout na jednom lokalitetu na zapadu Saudijske Arabije. Na lubanji su nađene teške ozljede, što upućuje na to da je stvorenje umrlo nasilnom smrću.

- Našao se na putu nekom velikom mesojedu i umro je na strašan način - izjavio je Zalmout.

Tijekom više od godinu i pol intenzivnih istraživanja znanstvenici su na osnovi 29 milijuna godina stare lubanje i zuba spoznali da je pripadala muškom stvorenju teškom između 15 i 20 kilograma. Stvorenje je bilo veličine babuna i živjelo je u krošnji guste i tople šume u blizini današnjeg Crvenog mora.

Bez velikih očnjaka

Pažljivom analizom tog vrijednoga fosilnog ostatka, znanstvenici su uočili da je imao zube slične onima u majmuna Staroga svijeta (među ostalim tu spadaju pavijani, babuni, makaki majmuni). Nedostajali su mu nazalni sinusi i veliki očnjaci karakteristični za čovjekolike majmune.

Usporedbom lubanje Saadaniusa i ostataka ostalih primata znanstvenici su spoznali da je do razdvajanja majmuna Starog svijeta od evolucijske linije čovjekolikih majmuna i čovjeka došlo u razdoblju između 29 i 27 milijuna, što je mnogo kasnije nego što se smatralo.

- Ovo je čudesno otkriće, istinska karika koja je nedostajala i koja je popunila prazninu u našem razumijevanju vremenskog tijeka i evolucijskog puta majmuna Staroga svijeta te čovjekolikih majmuna i čovjeka - komentirao je za Discovery poznati antropolog John Fleagle sa Sveučilišta Stony Brook u New Yorku.

Svi naši preci:

Saadanius (otkriven 2009. u S. Arabiji) - Lubanja životinje koja je bila zajednički predak majmuna starog svijeta te čovjekolikih majmuna i čovjeka

Toumai (otkriven 2002. u Čadu) - Živio prije 6,5 i 7,4 milijuna godina, dakle prije nego što je došlo do razdvajanja evolucijskog puta čimpanzi i ljudi

Ardi (otkriven 1992. godine u Etiopiji) - Dvonožni hominid koji je živio prije 4,4 milijuna godina, ni čimpanza ni čovjek