RASKRINKANA TAJNA

OKONČANA STOLJETNA DILEMA Znanstvenici otkrili čemu zapravo služe pruge na zebrama

Getty
Zebre su evolucijski razvile pruge kako bi odagnale neželjene napade muha koje prenose parazite i tako izazivaju bolesti

Još od Charlesa Darwina biolozi već stoljećima raspravljaju o pitanju zašto zebre imaju crne i bijele pruge. Do sada je postavljeno pet različitih objašnjenja, koja idu od zaštite kamuflažom, preko nagađanja da zebre prugama reguliraju tjelesnu temperaturu, pa sve do hipoteze da pruge zebrama služe za društvenu interakciju.

No, znanstvenici sa Sveučilišta u Kaliforniji analizirali su sve postojeće teorije i na koncu zaključili da se zebre prugama štite od - muha. Po njihovom tumačenju, zebre su evolucijski razvile pruge kako bi odagnale neželjene nalete muha koje prenose parazite i tako izazivaju bolesti.

Znanstvenici su, naime, analizirali uzorke pruga na postojećih sedam vrsta životinja, kojima pripadaju konji, magarci i zebre, te njihovih 20 podvrsta. Sve životinje iz te obitelji imaju na tijelu šare, koje se razlikuju po obliku.

Zatim su znanstvenici usporedili intenzitet tih pruga s različitim čimbenicima - rasporedom šumskog pokrova na lokacijama gdje žive te životinje, vrstama grabežljivaca koji ih napadaju, kao i vrstama muha koje ih grizu.

Na koncu su zaključili da je najjača statistička povezanost između izraženih pruga i područja na kojima su najaktivniji paraziti.

Iako su biolozi sada u priličnoj mjeri sigurni da pruge zebrama služe za tjeranje muha, nije još razjašenjeno zašto ti insekti izbjegavaju pruge.

Članak je objavljen u znanstvenom časopisu Nature communications .

13. svibanj 2024 13:31