TAJNA IZ PERMAFROSTA

PRIJETI LI SVIJETU EPIDEMIJA? Drevni virus star 30.000 godina ponovno oživio

CNRS-AMU

Francuski znanstvenici oživjeli su drevni virus koji je 30.000 godina bio uspavan duboko ispod smrznutog sloja permafrosta u Sibiru.

Iako je nakon buđenja ponovno postao zarazan, znanstvenici smiruju i tvrde da nema opasnosti za ljude ili životinje, ali upozoravaju da bi iz otkrivenog permafrosta mogli vrebati drugi virusi.

- Prvi put vidimo virus koji je zarazan nakon toliko dugo vremena - kazao je profesor Jean-Michel Claverie iz Nacionalnog centra za znanstvena istraživanja u Marseillesu.

Drevni patogen pronađen je zakopan 30 metara u smrznutom tlu.

Zove se Pithovirus sibericum i pripada skupini divovskih virusa koji su otkriveni prije 10 godina.

Ova skupina virusa je toliko velika da se, za razliku od ostalih virusa, mogu vidjeti mikroskopom. Ovaj je dug 1,5 mikrometara i najveći je dosad pronađen.

Iako je posljednji put nešto zarazio prije 30.000 godina, u laboratoriju je opet živnuo.

Testovi su pokazali da napada amebe, koje su jednostanični organizmi, a ne može inficirati ljude ili životinje.

- Ulazi u stanicu, razmnožava se i ubija je. Sposoban je ubiti amebu, ali ne može zaraziti čovjeka - tvrdi jedan od autora studije dr. Chantal Abergel.

Unatoč tome, znanstvenici vjeruju da sibirski permafrost skriva mnogo smrtonosnije patogene. Kažu da je cijela regija u opasnosti. Od 1970.-ih permafrost se povlači i postaje sve tanji, a projekcije klimatskih promjena sugeriraju da će se s vremenom smanjiti još i više.

Također, permafrost je postao sve dostupniji i zanimljiviji zbog prirodnih resursa.

- To je recept za katastrofu. Ako krenu intenzivnija industrijska istraživanja, ljudi će početi kopati još dublje do starijih slojeva permafrosta - kazao je profesor Claverie i dodaje da bi rizik mogli predstavljati drevni sojevi virusa malih boginja koji su proglašeni uništenima prije 30 godina.

- Ako ti virusi preživljavaju kao i ovaj koji napada amebe, male boginje nisu istrebljene s planeta, već samo s njegove površine. Ako će nas istraživanja voditi još dublje u permafrost riskiramo epidemiju malih boginja - zaključio je Claverie.

30. travanj 2024 11:26