VAŽNA INOVACIJA

Prvi u svijetu proizveli formule za bebe s pravim ljudskim proteinima: ‘Radimo to slično kao kad se pravi pivo‘

-/Wavebreak/Profimedia/-/wavebreak/profimedia
Sastav majčinog mlijeka složen je i dinamičan te se s vremenom prilagođava promjenjivim potrebama bebe pa ga je nemoguće replicirati

Brojne su studije pokazale da se formula za bebe uopće ne može mjeriti s majčinim mlijekom kada je riječ o prehrani i jačanju imunološkog sustava mališana.

Ali tvrtka Helaina pokušava stvoriti prvu vrstu formule koja sadrži ljudske proteine, što bi moglo potaknuti novi val inovacija u cijeloj industriji hrane za bebe, piše EuroNews.

Izvršna direktorica Helaine, tvrtke sa sjedištem u SAD-u, početkom studenog je na sastanku u Lisabonu govorila o budućnosti dojenačke hrane te o ambicijama svoje tvrtke da transformira industriju za koju je naglasila da desetljećima nije donijela ništa novo, ostavljajući roditelje novorođenčadi bez dovoljno opcija.

Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) zagovara isključivo dojenje djece prvih šest mjeseci i naglašava niz dobrobiti takve prehrane, poput zaštite od gastrointestinalnih infekcija i jačanja imunološkog sustava.

Ali mnogi roditelji hrane svoje bebe formulom - bilo po izboru ili zbog nužnosti - a budući da se najčešće proizvodi od kravljeg mlijeka, formula nema ni približno iste zdravstvene prednosti kao majčino mlijeko.

Adaptirano mlijeko i u SAD-u i u Europi mora zadovoljiti određene prehrambene standarde kako bi bebi osiguralo sve hranjive tvari koje su joj potrebne da raste i ostane zdrava, no majčino mlijeko je vrlo komplicirano i najvjerojatnije ga je nemoguće ponoviti u obliku formule.

Ono što Helaina pokušava učiniti je ugraditi ljudske proteine ​​u svoju formulu, kako bi djeci omogućila što je moguće više dobrobiti povezanih s majčinim mlijekom.

‘Postoje zaista posebna svojstva proteina u majčinom mlijeku koja pomažu u podržavanju imunološkog sustava dok beba raste‘, rekla je Laura Katz, osnivačica i izvršna direktorica Helaine.

‘To je vrlo specifično za ljude. Kada ljudi piju ljudsko mlijeko, dobivamo ljudske proteine ​​koje naše tijelo može prepoznati i koristiti.‘

Sastav majčinog mlijeka složen je i dinamičan te se s vremenom prilagođava promjenjivim potrebama bebe koja raste. Znanstvena zajednica još ne razumije u potpunosti njegovu jedinstvenu biologiju, tako da se majčino mlijeko trenutačno ne može u potpunosti replicirati‘, objasnila je Katz.

Stvaranje nove formule za mlijeko poput majčinog

No ono što se može učiniti, rekla je Katz, je replicirati proteine ​​koji se nalaze u ljudskom majčinom mlijeku.

‘Način na koji mi to radimo sličan je načinu na koji se pravi pivo. Dakle, kada pravite pivo, uzimate kvasac, dajete mu hranjive tvari i sve ono što mu je potrebno za rast. Vi to fermentirate. I onda taj kvasac pravi alkohol.‘

Znanstvenici iz Helaine mogu programirati kvasac da proizvodi ljudske proteine ​​koje žele dodati formuli, objasnila je.

Oni kvascu daju hranjive tvari potrebne za rast i fermentaciju.

‘Kada tijekom fermentacije rastu, počnu izbacivati ​​proteine ​​koji su identični onima u majčinom mlijeku‘, rekla je.

‘Taj kvasac je nešto poput malih tvornica stanica i ima ih na milijune u jednom spremniku. I sve te male tvornice stanica, nakon što se pokrenu ili uključe, izbacivat će proteine.‘

Tvrtka još uvijek razvija svoj proizvod, koji će morati proći kliničku studiju prije nego što dobije odobrenje za prodaju.

Tvrtka, sa sjedištem u New Yorku, do sada je primila više od 25 milijuna dolara investicija.

‘Nedostatak inovacija u posljednjih 50 godina‘

Za roditelje u SAD-u koji se oslanjaju na dječje formule, nestašica početkom ove godine ukazala je na potrebu za promjenama u toj industriji.

Američki predsjednik Joe Biden naredio je hitnu nabavu formule iz Europe, pozivajući se na ratne ovlasti stare više desetljeća kako bi se ubrzala proizvodnja u SAD-u.

To je bio rezultat poteza zdravstvenog diva Abbott Nutrition koji je iz sigurnosnih razloga opozvao formule diljem SAD-a, što je pogoršalo već ionako prenapregnute opskrbne lance.

Za Katz je taj strah za milijune roditelja bio tek najnoviji u dugačkom nizu problema u industriji za koju kaže da nije doživjela nikakve inovacije u ‘posljednjih 30, 40, pa i 50 godina‘.

‘Vidimo da u SAD-u trenutno samo tri igrača posjeduju većinu tržišta i imaju vlastite proizvodne pogone, tako da kada se dogodi problem s pogonom, kao što smo vidjeli s pogonom Abbotta, taj je jedan pogon proizvodio 25 posto američke opskrbe formulom za dojenčad‘, rekla je.

‘Dakle, ako se nešto dogodi jednom igraču, cijela opskrba postaje ozbiljno ugrožena. To znači da roditelji ne znaju čime bi hranili svoje dijete, što je u konačnici najveća briga.‘

Iako Helaina ima velike planove, probleme s opskrbom neće moći riješiti odmah.

Cilj im je biti prva tvrtka koja će prodavati formulu s ljudskim proteinima, što donosi ‘jedinstvene izazove‘ u smislu rada s regulatorima i skaliranjem, objasnila je Katz.

I druge su tvrtke u prošlosti pokušavale napraviti nešto slično, ali Katz vjeruje da se njezin start-up pojavio u pravom trenutku.

‘Postoji nekoliko stvari od kojih smo imali koristi tijekom proteklih nekoliko godina, a koje nisu postojale prije 10, 15 ili 20 godina - napredni alati za uređivanje gena koji nam zapravo omogućuju stvaranje proteina, točno onakvih kakvi se nalaze u ljudima. Bez ovih alata ne bismo bili toliko uspješni.‘

Iako je osiguravanje dovoljnih proizvodnih kapaciteta u početku bilo problematično, Helaina počinje pronalaziti više opcija, rekla je Katz, pogotovo jer su druge tvrtke počele tražiti regulatorno odobrenje za svoje vlastite humane proteine.

Katz je dodala da Helaina također pregovara s nekoliko kompanija u Europi, regiji za koju vjeruje da pokazuje ‘malo naprednije razmišljanje o mliječnoj hrani‘ nego SAD.

‘Dakle, postoji veliki apetit za ono što radimo, što je vrlo uzbudljivo‘, rekla je.

23. travanj 2024 08:15