HOUSTON, IMAMO PROBLEM

RIZICI SVEMIRSKIH PUTOVANJA Znanstvenici: 'Kozmičko zračenje bi moglo ubrzati pojavu Alzheimerove bolesti kod astronauta'

SIPA/CROPIX

ZAGREB - Kao da putovanje u svemir ionako nije dovoljno opasno, rezultati novog istraživanja američkih znanstvenika pokazali su da bi kozmičko zračenje kojem bi astronauti bili izloženi na misijama duboko u svemiru moglo ubrzati pojavu Alzheimerove bolesti .

"Galaktička kozmička radijacija predstavlja veliku prijetnju budućim astronautima", kazao je za časopis "Plos" profesor Kerry O'Banion, čelnik odjela neurobiologije i anatomije na medicinskom fakultetu u Rochesteru, država New York, koji je vodio istraživanje. "Da moguća izloženost zračenju u svemiru može dovesti do zdravstvenih problema i pojave raka poznato je od ranije. Međutim, ova studija prvi put pokazuje da bi izloženost radijaciji kakva bi se, recimo, pojavila na misiji do Marsa može dovesti do kognitivnih problema i ubrzati promjene na mozgu povezane s Alzheimerovom bolesti", kazao je.

Svemir je pun zračenja. Zemljino magnetsko polje štiti planet i ljude u niskoj orbiti od tih čestica. Međutim, kad astronauti napuste orbitu izloženi su stalnim pljuskovima raznih radioaktivnih čestica. Astronauti se, primjerice, mogu zaštititi od opasna zračenja izazvanog eksplozijama u Sunčevoj atmosferi, ali postoje mnogi drugi oblici kozmičkog zračenja koji se ne mogu učinkovito blokirati.

Izloženost zračenju veća je što je astronaut dublje i dulje u svemiru. To je razlog za zabrinutost NASA-e pri planiranju misija s posadom na udaljeni asteroid 2021. i na Mars 2035. godine. Put do crvena planeta i natrag, primjerice, trajao bi tri godine.

NASA već 25 godina financira istraživanja o potencijalnim zdravstvenim rizicima svemirskih putovanja kako bi razvila zaštitu i protumjere i utvrdila jesu li rizici veći od koristi poduzimanja misija duboko u svemir. Od tada je znanstvenicima postao poznat učinak kozmičkog zračenja na kardiovaskularni i mišićno-koštani sustav, a od sada i na neurološki.

19. travanj 2024 08:34